lening tussen broer en zus 1 dag voor zelfmoord

spiderred
Topic Starter

lening tussen broer en zus 1 dag voor zelfmoord

#1 , 12 jun 2012 20:03

Mijn verhaal:

Vader pleegt zelfmoord op 27/01/12.
Tante beweert 25.000 euro geleend te hebben aan vader op 26/01/12 ( zonder ondertekend reçu, dixit tante maar haar 2 kinderen zouden getuige geweest zijn).
Er wordt op 27/01/12 in de kast 17.000 euro cash teruggevonden.
Vader laat brief achter met vermelding dat het geld voor mijn halfbroer is.

Ik en mijn halfbroer zijn enige erfgenamen.
Tante laat via haar notaris weten de 25.000 euro op te eisen via banale mail en zonder verdere bewijslast
Notaris vraagt biljetnummers bij de bank op om te zien of die effectief dezelfde zijn als die aan tante zijn gegeven, blijkbaar niet controleerbaar zoiets.
Onze notarissen laten ons de keuze om aan tante terug te geven of niet, als teken van goodwill wegens geen bewijslast tot op heden aangereikt.
Geen bewijslast = op activa van de successierechten
Halfbroer zegt toe voor zijn deel van 12.500 terug te geven aan tante.
Ik twijfel....er is geen bewijslast, enkel een vermoeden.

Heeft tante zonder geschreven en door vader ondertekend document een geldige eis ?

Misschien was de 25.000 euro eerder in bewaring geven aan tante door mijn vader en dus van hem en heeft hij die teruggevraagd alvorens zich te verhangen?
Of is de gevonden 17.000 euro de opbrengst van al zijn gouden juwelen (dikke kettingen, armband,ringen met brillianten/robijnen, etc) en 2 gouden horloges die plots allemaal verdwenen zijn?
De 2 bovenstaande vragen zijn uiteraard door niemand hier bevestigbaar maar zijn wel de oorzaak van mijn twijfel.

Ik neem alvast geen beslissing zonder er door de notaris van tante een bevestiging komt dat er wel of geen bewijslast is (hoogstwaarschijnlijk niet want er zijn al bijna 5 maand gepasseerd ondertussen).

En zonder bewijslast zou ik eventueel 1/2 van 17.000 = 8.500 - 9% succ. = 7.650 euro teruggeven onder voorwaarde dat ze geen verdere juridische stappen onderneemt voor de rest van het geld. Louter om mijn gemoedsrust af te kopen. Maar eigenlijk opent dit deuren voor andere familieleden om op dezelfde manier eisen te stellen !?

Prettige avond,
M.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2012 22:42

Bij mijn weten zal voor zo'n bedrag bewijs door getuigen art 1341 BW NIET toegelaten worden.
Hebt u geen eigen notaris.....
http://ec.europa.eu/civiljustice/eviden ... _bel_nl.ht" onclick="window.open(this.href);return false;

Persoonlijk zou ik daar niet op ingaan gezien GEEN schriftelijk bewijs.
Algemene rechtsregel hij die beweert moet dat ook bewijzen dus dat tante maar zorgt voor die bewijzen.... wat mij 'redelijk' onmogelijk zal lijken.

spiderred
Topic Starter

#3 , 12 jun 2012 23:56

Ik heb een eigen notaris en die adviseert mij ook om niet in te gaan op de gestelde eis van tante.

Echter vrees ik in een juridisch gevecht terecht te komen als zij er een advocaat opzet en zodoende voor jaren miserie en kosten te hebben...

Reclame

Franciscus

#4 , 13 jun 2012 16:42

of miserie of kosten voor uw tante.
ZIJ zal met de bewijzen moeten komen.

mapleleiah

#5 , 13 jun 2012 21:52

Miserie is een relatief begrip ... Het kan misschien lang aanslepen gezien de traagheid van het gerecht maar echt complex is de zaak niet. Zij kan de erfenis aanvechten via de rechtbank maar maakt zonder bewijzen weinig kans. Ze kan bij eventueel verlies misschien nog in beroep gaan (ben ik niet zeker), maar maakt ook daar weinig kans. Enig nadeel is dus de tijd die u eraan zult besteden en de kosten voor een advocaat.

Ik vind het nochtans wel een groot bedrag om zomaar terug te geven aan iemand die misschien vlakaf liegt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

spiderred
Topic Starter

#6 , 14 jun 2012 07:32

Idd moet tante alles kunnen bewijzen.
Ben zeker dat tante en halfbroer ( en zijn moeder) een deal onder elkaar gesloten hebben het geld te verdelen onder elkaar.
Ik ben tenslotte de " bastaard" die nu plots de helft komt opeisen.
Maar ik wil alles afsluiten en terug met mijn leven verder doen zoals voorheen zonder die familie waar ik voordien in geen 44 jaar contact mee gehad heb.
En 7500 euro minder krijgen is pijnlijk maar had eigenlijk niet verwacht ooit iets te erven van mijn vader.....dus niet zo erg want er blijft nog een 45000 euro over voor mij :-) Daar ga ik mij eens goed mee verwennen en al de gemiste nieuwjaars/ verjaardags en andere cadeau's mee compenseren zie, tenslotte heeft hij nooit 1 euro moeten betalen of investeren in mij.

Wie het onderste uit de kan wil krijgt SOMS het deksel op de neus!
Heb dit er echt niet voor over.

Grtz,
M.

Franciscus

#7 , 14 jun 2012 10:13

Als u rechtsbijstand hebt .... daar eens navragen.
U begaat geen enkele fout dus zou ik persoonlijk gepast minimaal gerechtelijk reageren en via advocaat de zaak afwachten... tegenvordering tergend en roekeloos..

spiderred
Topic Starter

#8 , 15 jun 2012 19:34

Ik heb een KBC-gezinspolis met rechtsbijstand.....daar eens bevragen ik van die dienst kan gebruik maken
Alvast bedankt voor de tip !

killerboy

#9 , 15 jun 2012 21:48

Inzake een erfeniskwestie die nog lopende is en waar een tante van mij beweerde grote sommen geld van mijn grootmoeder gekregen te hebben voor geleverde prestaties oordeelde notaris als volgt : Elke som die boven de 375 euro gaat moet bewezen worden. bij gebrek aan bewijs word die terug ingebracht in de erfenis.
BW Art. 1341. (Een akte voor een notaris of een onderhandse akte moet worden opgemaakt van alle zaken die de som of de waarde van (375 EUR) te boven gaan, zelfs betreffende vrijwillige bewaargevingen; het bewijs door getuigen wordt niet toegelaten tegen en boven de inhoud van de akten, en evenmin omtrent hetgeen men zou beweren voor, tijdens of sinds het opmaken te zijn gezegd, al betreft het ook een som of een waarde van minder dan (375 EUR).)
Dus je tante kan beweren wat ze wil. Ze zal hiervan dus schriftelijk bewijs moeten kunnen voorleggen.

Creatief

#10 , 16 jun 2012 11:06

Ik heb een KBC-gezinspolis met rechtsbijstand.....daar eens bevragen ik van die dienst kan gebruik maken
Alvast bedankt voor de tip !
Ik denk niet dat Kxx dit dekt. Ik zou het zelf leuk vinden, want dan zou ik henzelf voor de rechtbank dagen wegens valsheid in geschrifte in bankdocumenten betreffende een nalatenschap.

spiderred
Topic Starter

#11 , 27 jun 2012 08:15

Update:

Tante heeft me in volle razernij gebeld omdat ze aangespoord wordt bewijslast te leveren voor de 25000 euro.
Ze begrijpt mijn wantrouwen niet in haar ( heb dat mens in mijn 44-jarig bestaan nooit eerder ontmoet of gesproken)
en verwijst naar het feit dat mijn halfbroer haar wel zijn deel teruggeeft en hij dus op die manier bewijst dat het waar is dat ze
mijn vader dat geld geleend heeft.
Ik vraag enkel een ontvangstbewijs van de bank dat ze dat geld gaan afhalen is en dat kan ze niet geven want het geld heeft ze
uit een kluis gehaald ( zou zwart geld zijn ).....dus totaal geen sporen ervan. Dit plus geen geschreven document tussen haar en
mijn vader voor het geld , ik weet niet op grond van welke feiten ze hiermee kan een gerechtszaak beginnen.
Ze gaat in ieder geval een advocaat .

M.

optibear

#12 , 27 jun 2012 17:29

Ik ben geen jurist maar als je berichten lees, lag ik me op den duur kreupel! :lol: :shock:

Uw tante heeft 1 dag voor haar broer zelfmoord pleegt 25000 zwart geld uitgeleend en nu gaat ze naar de rechtbank. Wat gaat ze zeggen.? Het is zwart geld meneer de rechter? Sorry, maar sommige mensen denken blijkbaar dat ze Louis XIV zijn of zo?

Ik snap perfect je stress en je zou voor minder maar als je alles eens als nuchtere buitenstaander leest, vrees ik dat de rechter eens goed ga lachen met je tante.

Veel courage nog en hou ons op de hoogte!

mava105

#13 , 27 jun 2012 19:47

Zou ook een manier kunnen zijn om van zwart wit te maken. Mogelijks werd dat geld zelfs nooit gegeven, en zelfs met de boete blijft er nog een mooi bedrag ( maar nu wit) over.

spiderred
Topic Starter

#14 , 01 jul 2012 16:01

't wordt nog beter nu.....ze gaat het bewijzen aan de hand van die bruine papieren bandjes die je rond een pakje biljetten doet met opschrift 50/100/200 euro....blijkbaar zou ze die bewaard hebben !
Ik ben zeker als je naar de bank gaat en die vraagt je er zoveel krijgt als je wil.....

Ze eist ook de interest die ze verloren is de voorbije 6 maanden op de 25000 euro..............(zwart) geld die in de kluis lag zogezegd en waar ze ook van de bank dus geen interest kon op krijgen, stom mens denkt nog winst te maken erop ook!

mava105

#15 , 01 jul 2012 16:08

Hoe eist ze dat? Rechtstreeks aan u, via de rechtbank of haar advokaat?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”