Email lezen en doorsturen

mathieuVH
Topic Starter

Email lezen en doorsturen

#1 , 13 jun 2012 21:14

Beste

Deze avond heb ik een discussie gehad met mijn partner.
Laatst leden heb ik een mail laten opstaan. Daarin stond informatie die ik liever niet met de buitenwereld deel.

Wat is er gebeurt?
Mijn partner heeft de mail gelezen, gekopieerd en doorgestuurd naar familieleden van mij.
Mijn partner had GEEN toestemming om mijn mails te lezen.
Dit is allemaal achter mijn rug gebeurt.

Graag had ik geweten of dit een schending is van je privacy of niet.

Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 13 jun 2012 21:41

Het is effectief niet netjes en een inbreuk op uw privacy ... maar hoe gaat u dat hard maken?

Woont u samen? Gebruikt u dezelfde PC? Zit een wachtwoord op uw account?

En vooral: als u verdere stappen overweegt ... hoe zal dat de relatie beïnvloeden? Bent u bereid tot dergelijke gevolgen?

Jammer dat mensen elkaars vertrouwen zo schenden ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

mathieuVH
Topic Starter

#3 , 14 jun 2012 13:09

Wij wonen niet samen en gebruiken niet dezelfde pc.
Ik was ingelogd op haar laptop en op 1 of andere manier was mijn account niet afgemeld.

Misschien was dit een fout van mij, maar naar mijn mening is het nog altijd niet toegelaten om een email door te sturen zonder toestemming.

Ik weet niet of ik verdere stappen zal ondernemen, maar het heeft toch wel schade toegebracht.

Vertrouwen is inderdaad belangrijk in een relatie. Eenmaal dat vertrouwen geschaad is heb je geen gezonde relatie meer.
Daarom dat de kansen toch relatief groot zijn om verdere stappen te ondernemn.

Reclame

Turaki

#4 , 14 jun 2012 14:18

Uit de Belgacomwet:
Art. 109terD. Behoudens toestemming van alle andere personen, die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn bij de hierna bedoelde informatie, identificatie of gegevens, is het iedereen verboden zelf of door toedoen van een derde:
1.met bedrieglijk opzet kennis te nemen van het bestaan […] van met telecommunicatie overgebrachte tekens, seinen, geschriften, beelden, klanken of gegevens van alle aard, die herkomstig zijn van en bestemd zijn voor andere personen;
2.met bedrieglijk opzet de in 1° bedoelde informatie met gelijk welk technisch procédé […]te wijzigen of weg te laten of de andere personen te identificeren;
3.met opzet kennis te nemen van gegevens inzake telecommunicatie, die betrekking hebben op een andere persoon;
4.de in 1°, 2° en 3° bedoelde informatie, identificatie en gegevens die met of zonder opzet werden bekomen, kenbaar te maken, er enig gebruik van te maken, deze te wijzigen of ze te vernietigen.

Doorsturen is strafbaar, het lezen zelf wordt moeilijker. Communicatie is maar beschermd tijdens de overdracht, dus daarna (bij mails na het ontvangen) is de privacywetgeving blijkbaar niet meer van toepassing. Ook moet opzet bij het lezen worden aangetoond. Beide zijn volgens mij hier niet van toepassing (zowel opzet als onderschepping), dus niet strafbaar.

eylis

#5 , 14 jun 2012 16:01

Moraal van het verhaal:

Laat je mailbox niet zomaar openstaan voor wie dan ook
en al zeker niet op de laptop van iemand anders...

mapleleiah

#6 , 14 jun 2012 22:33

Moraal van het verhaal:

Laat je mailbox niet zomaar openstaan voor wie dan ook
en al zeker niet op de laptop van iemand anders...
Ik zou daar nog een andere moraal uit trekken ... maar dat zou ons afleiden van het onderwerp.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

eylis

#7 , 15 jun 2012 12:09

enne, ergens hier op het forum ooit gelezen, maar kweet niet meer in welke case:
een rechter oordeelde dat een echtgenote die in de mails neusde van haar echtgenoot (omdat ze vermoedde dat hij vreemdging) géén inbreuk pleegde op zijn privacy of briefgeheim of wat dan ook. De rechter oordeelde dat dit binnen het kader van een huwelijk een gerede belangstelling was voor haar echtgenoot en hun beider relatie :-)

annmar

#8 , 25 jul 2012 18:24

beste,

ik ben even de tegenovergestelde partij. ja ik heb de mails van mijn vriend gelezen
ben er niet fier op, maar wel blij en zal uitleggen waarom

ik wist dat er iets mis was. hij deed vreemde dingen en als ik hem iets vroeg dan kreeg ik geen antwoorden.

de mail die ik las, tartte alle verbeelding. het komt erop neer dat hij een 2e kind had (niet bij zijn ex vrouw, maar bij nog een andere vrouw)

buiten dit waren er nog meer leugens zo heeft hij (heb ik net ontdekt) meerdere vriendinnen tegelijk en vraagt hij hen allemaal om een lening (gelukkig heb ik dat niet gedaan)

omdat ik nu zijn huidige vriendin (tis te zeggen diegene die dacht zijn vriendin te zijn, want ondertussen waren er dus nog wat anderen die hij af en toe een bezoekje bracht) op de hoogte gebracht heb van alle smeerlapperij die ik ontdekt heb en omdat hij weet dat die info van mij komt is hij vandaag naar de politie gegaan met de email die ik had geforward en afgeprint om die toen onder zijn neus te duwen.

hij had mij al bedreigd dat hij dat ging doen en ik heb info gewonnen bij juridisch dienst bij het justitiehuis en die advocaat lachte dit weg. dit wordt zo geseponeerd zei hij.

daarenboven is zijn huidige vriendin (die sinds gisteren dus ook zijn ex is geworden) mij enorm dankbaar dat ik haar op de hoogte heb gebracht.
het gaat hier over heel veel geld en heel veel leugens want waarschijnlijk heeft hij niet 2 maar minstens 3 kinderen.

daarom ben ik dus blij dat ik die mails gelezen heb, anders was ik nu misschien met hem getrouwd, zelf zwanger en een diepe financiele put.

dankzij mijn initiatief om die mails te lezen zijn we van dit noodlot bespaard gebleven.

ter info: we zijn beiden goed opgeleide mensen met gezond verstand. hij speelde het gewoon zo goed. savonds een berichtje naar de ene sturen en smorgens naar de andere. we hadden beiden onze agenda en gsm's mee en het klopte als een bus dat de dagen dat zij niet thuis was hij naar mij sms'te en omgekeerd.

het kan me dus eigenlijk geen bal schelen of hij dit aangegeven heeft, want ik ben blij dat mijn leven gered is en dat van die andere vrouw die mij ook enorm dankbaar is

Terug naar “Privacy-bescherming”