Even 2 voorbeelden geven (simpel, maar het maakt het duidelijk):
Stel, je hebt een inkomen van 2000 euro netto. Plots val je werkloos en val je terug op 1000 euro netto.
Je loonverlies is 1000 euro netto.
De eerste 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 70 % van de maandelijkse afbetaling. => 700 euro, beperkt tot maximaal 500 euro (of 600 euro voor een energiezuinige woning)
De volgende 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 56 % van de maandelijkse afbetaling. => 560 euro, beperkt tot maximaal 500 euro (of 560 euro voor een energiezuinige woning)
De daaropvolgende 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 42 % van de maandelijkse afbetaling. => 420 euro
Stel, je hebt een inkomen van 1500 euro netto. Plots val je werkloos en val je terug op 1000 euro netto.
Je loonverlies is 500 euro netto.
De eerste 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 70 % van de maandelijkse afbetaling. => 350 euro
De volgende 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 56 % van de maandelijkse afbetaling. => 280 euro
De daaropvolgende 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 42 % van de maandelijkse afbetaling. => 210 euro
Telkens nog 1 bijkomende voorwaarde: nooit meer dan de aflossing die moet afbetaald worden.
Discussie is al een tijdje geleden, maar nog even ophalen met een vraagje. Ik ben arbeider en ben nu enkele maanden arbeidsongeschikt. Zal hoogstwaarschijnlijk nog een tijdje duren. Ik werk vanzelfsprekend met een uurloon. Maar ik werk in een volcontinu systeem waardoor ik gemiddeld 1800 euro per maand netto heb. Als je mijn uurloon echter gewoon omrekent naar een vijfdagenweek zonder weekendwerk of feestdagen. Komt dit netto al een heel stuk minder uit. Iemand die weet hoe ze dit berekenen voor arbeiders?