Onderhoud voortuing die niet van mij is

digits
Topic Starter

Re: Onderhoud voortuing die niet van mij is

#16 , 23 mei 2012 15:22

Het recht van doorgang impliceert het volledig genot van de voortuin alsook het onderhoud ervan.
Mocht dit waar zijn... zijn er tienduizenden eigenaars in Vlaanderen alleen die plots hun buren of lokale boeren of het Vlaams Gewest kunnen verzoeken vanaf heden hun tuin te onderhouden gelet op het recht van doorgang opgenomen in hun akte van aankoop....
Dat dacht ik ook al. Ik merk wel op dat hij spreekt over een recht van DOORgang, terwijl er in de akte staat dat ik een recht van OVERgang heb. Zijn dat synoniemen ?

Nog een follow-up vraagje: ik ben de eigenaar niet, dus ik zou het onderhoud niet moeten uitvoeren. Kan ik dan van de eigenaar (bedrijf A) eisen dat zij de tuin wel onderhouden (om de buren te vriend te houden zonder er zelf last van te hebben) ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 23 mei 2012 15:31

In theorie wel... zeker aangezien ze dit de eerste 10 jaar hebben verricht. Persoonlijk zou ik die dertig jaar proberen te bewijzen aan de hand van al de vorige eigenaars... deze zijn middels het hypotheek kantoor en de diverse aktes van aankoop op te sporen..

digits
Topic Starter

#18 , 04 jun 2012 12:17

Ben ondertussen nog eens op verdere zoektocht gegaan. Aangezien een bouwvergunning voor een autostaplaats waarschijnlijk toch niet zal goedgekeurd worden, zou ik verkiezen dat de huidige eigenaar (dus A) de voortuin zou onderhouden.

Ik ben op het politiereglement van de gemeente uitgekomen (link: http://www.wetteren.be/file_uploads/5422.pdf?_vs=0_n" onclick="window.open(this.href);return false; ) waar in staat op bladzijde 10:
De eigenaars of hun aangestelden zijn verplicht regelmatig hun braakliggende of onbebouwde gronden van onkruid te zuiveren en alleszins vóór dit in bloei staat of een hoogte van 20 cm heeft bereikt.
De eigenaars, huurders of aangestelden moeten hun voortuinen en trottoirs van onkruid zuiver houden.
Onder onkruid dient te worden verstaan :
de akkerdistel, de kruldistel, de speerdistel en de kale jonker, Amerikaanse vogelkers (Prunus serotina), alle met perevuur besmette meidoorn (Crataegus) en cotoneaster, alle zieke olmen (Ulmus).
Slaat "de eigenaars" hier op "de eigenaar van de woning" of "de eigenaar van de voortuin". Ik zou denken "eigenaar van de voortuin", maar kan dat niet staven.

Wie is er verantwoordelijk voor het afdwingen van een politiereglement. Is dat de vrederechter of de politie ?

Thanks !

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#19 , 04 jun 2012 12:32

Waarom zou jij een bouwvergunning vragen voor een autostaanplaats op de grond van iemand anders.
Ze er gewoon je wagen neer, en als ze er iets tegen hebben, zal die eigenaar wel komen reklameren zeker. Als kompensatie zou je dan regelmatig het gras kunnen knippen en onkruid wieden.
Iedereen tevreden.

Franciscus

#20 , 04 jun 2012 14:03

Die strook grond staat niet geregistreerd als autostaanplaats bij de gemeente maar als groene ruimte.

mava105

#21 , 04 jun 2012 16:19

Tegenover mijn voordeur is er ook een groene ruimte, waar de groendienst van de gemeente zelfs om de 14 dagen het gras komt afrijden, en toch staan er regelmatig wagens op.
Vloeken mag ook niet, dus gewoon even uitproberen en eventuele verwittiging afwachten van politie of andere dienst. :?

digits
Topic Starter

#22 , 10 jul 2012 11:25

De discussie met A gaat nog verder. Volgens zijn juridische adviseur zou de voortuin door mij moeten onderhouden worden "in hoedanigheid van eigenaar van het heersend erf". Uiteraard staat er weer nergens een referentie bij van waar hij dit haalt.

Heeft iemand enig idee of daar een wetgeving rond bestaat ? Uit de google resultaten lijkt de term "heersend erf" eerder een Nederlandse ipv Belgische term te zijn.

Turaki

#23 , 10 jul 2012 11:49

Heersend erf verwijst naar erfdienstbaarheid. U heeft volgens uw akte recht van overgang (dus uw erf is het heersend erf, de voortuin is het lijdend erf).

Uit het Burgerlijk Wetboek:
Artikel 697: Hij aan wie erfdienstbaarheid verschuldigd is, heeft het recht alle werken uit te voeren die nodig zijn voor het gebruik en het behoud van die erfdienstbaarheid.
Artikel 698: Deze werken komen te zijnen koste, en niet ten koste van de eigenaar van het dienstbare erf, tenzij de titel van vestiging van de erfdienstbaarheid het tegendeel bepaalt.

Enkel de werken om uw recht van overgang te kunnen gebruiken zijn ten uwe laste. Dat het maaien van het gras noodzakelijk is om er over te passeren, lijkt mij logisch.

digits
Topic Starter

#24 , 10 jul 2012 12:34

Heersend erf verwijst naar erfdienstbaarheid. U heeft volgens uw akte recht van overgang (dus uw erf is het heersend erf, de voortuin is het lijdend erf).

Uit het Burgerlijk Wetboek:
Artikel 697: Hij aan wie erfdienstbaarheid verschuldigd is, heeft het recht alle werken uit te voeren die nodig zijn voor het gebruik en het behoud van die erfdienstbaarheid.
Artikel 698: Deze werken komen te zijnen koste, en niet ten koste van de eigenaar van het dienstbare erf, tenzij de titel van vestiging van de erfdienstbaarheid het tegendeel bepaalt.

Enkel de werken om uw recht van overgang te kunnen gebruiken zijn ten uwe laste. Dat het maaien van het gras noodzakelijk is om er over te passeren, lijkt mij logisch.

Er is een verhard pad aanwezig vlak naast de tuin. Ik moet de tuin dus nooit oversteken, wel het verhard pad.
Ik lees ook dat ik het "recht" hebt, maar niet "de plicht" om die werken uit te voeren. Volgens het Burgerlijk Wetboek maakt het ook niet uit hoe hoog het gras wordt lijkt me, volgens het politiereglement van wetteren wel.

Wat heeft er voorrang: het politiereglement van de gemeente (dat zegt dat de eigenaar de voortuin moet onderhouden) of het Burgerlijk Wetboek ?

Desalnietteming, hartelijk dank voor de info Turaki !!

Turaki

#25 , 10 jul 2012 12:59

Beide zijn even geldig: eigenaar moet de voortuin onderhouden, gebruiker kan (maar moet niet) alle werken uitvoeren om van recht van overgang te kunnen genieten.
Dat u het pad vrijhoudt, is binnen uw recht (niet verplicht, maar wel handig). De rest hoeft u niet te doen, maaien van het gras is voor de eigenaar.

mava105

#26 , 10 jul 2012 15:46

De rest hoeft u niet te doen, maaien van het gras is voor de eigenaar.
Maar poster is eigenaar. En zal dus zelf zijn gras moeten maaien. :evil:

Turaki

#27 , 10 jul 2012 15:50

Ik heb een klein rijhuisje gekocht in een woonwijk gebouwd door bedrijf A. Voor de woning is er een klein voetpad (wordt gebruikt door de postbode). Dit is officieel de grens van mijn eigendom. Daarvoor ligt er een voortuintje. Daarvoor ligt er een breder voetpad. Een nietsvermoedende voorbijganger zou dus denken dat die tuin een voortuin is van mijn woning.

In mijn akte staat er bij de "Bijzondere voorwaarde":
"De voortuinen blijven eigendom van de maatschappij-verkoopster- de koper heeft recht van overgang."
Poster is volgens akte niet eigenaar. En zal dus dat gras niet moeten maaien. :evil:

digits
Topic Starter

#28 , 10 jul 2012 16:38

Ik ben geen eigenaar van de voortuin, wel van het huis.

mava105

#29 , 10 jul 2012 19:44

Maar je hebt wel de onderhoudsverplichting van deze erfdienstbaarheid.

Turaki

#30 , 10 jul 2012 22:18

Maar je hebt wel de onderhoudsverplichting van deze erfdienstbaarheid.
Neen, hij heeft het recht om werken uit te voeren om de erfdienstbaarheid te kunnen gebruiken en te behouden. Nergens is er sprake van een plicht.

Terug naar “Kopen”