verkopen bij gemeenschap van goederen

naderkertje
Topic Starter

verkopen bij gemeenschap van goederen

#1 , 17 mei 2012 21:27

wij wonen in een nieuw samengesteld gezin. Ik heb een zoon uit mijn vorige relatie. met mijn huidige man heb ik 2 kinderen; voor dat ik met mijn huidige man trouwde had ik al een eigendom. we zijn getrouwd met gemeenschap van goederen;
nu komt het we willen dit verkopen om een kleiner huisje te kopen en wat buiten de stad; Maar dit zullen dan wel volledig mijn gelden zijn. kan ik dat door de notaris laten noteren in de akte? dus dat de gelden volledig van mij zijn. Ook wat betreft erfrecht:ik <il dat mijn 3 zonen hetzelfde krijgen en dat kan nooit gebeuren als het huis gemeenschappleijk w want dan erft mijn zoon alleen van mij en niet van zijn stiefpa. of ben ik verkeerd? vuur jullie vragen en bestook mij met oplossingen
Laatst gewijzigd door naderkertje op 02 feb 2013 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
[email protected]

#2 , 01 jun 2012 21:42

U kunt inderdaad in de aankoopakte van het nieuwe onroerend goed door de notaris laten vermelden dat dit goed voor minstens de helft met eigen gelden werd betaald. Hierdoor blijft dit nieuwe onroerend goed uw volledige en uitsluitende eigendom. Uw 3 kinderen erven dit dan elk voor een gelijk deel. Indien er gelden van de gemeenschap aangewend werden, zullen er wel vergoedingsrekeningen opgesteld worden, maar dit doet niets af aan de eigenheid van de nieuwe woning.
'Sapiens nihil affirmat qoud non probet'
Een verstandig man beweert niets dat hij niet bewijzen kan.

Leki

#3 , 07 jun 2012 11:38

De notaris zal inderdaad in de akte noteren dat de nieuwe aankoop is gebeurd als wederbelegging van eigen gelden, dit natuurlijk voor zover de verkoopprijs van het "oude huis" volstaat om het "nieuwe huis" aan te kopen

Reclame

naderkertje
Topic Starter

#4 , 02 feb 2013 22:56

dus ook bij gemeeschap van goederen?

Terug naar “Kopen”