Hallo,
Het zit dus zo:
Mijn grootvader spaart voor alle kleinkinderen vanaf zij geboren zijn tot hun 18e verjaardag.
Het jongste kleinkind start met evenveel geld als het kleinkind daarvoor al heeft.
(Dus bijvoorbeeld: Kind A is 10 jaar en heeft al 5.000 euro gespaard, Kind B is pas geboren en start met 5.000 euro)
Wij, als kleinkinderen, krijgen dus normaal op onze 18e verjaardag het geld dat hij gespaard heeft voor ons.
Deze spaarrekeningen staan op onze naam, maar ik veronderstel dat hij het vruchtgebruik heeft? Klopt dit?
Nu, ik ben er vrijwel van overtuigd dat hij mijn spaarrekening nog niet gaat willen geven als ik meerderjarig word.
Mijn band met mijn grootvader is niet al te goed en ik weet dat hij tot vanalles in staat is zoals bijvoorbeeld weigeren
om mij het gespaarde geld te geven wegens een of andere belachelijke reden, geld ervan afhalen (niet het gehele bedrag geven),...
Dus mijn vragen zijn:
-Kan hij hiervan geld afhalen, ookal staat het niet op zijn naam?
-Kan hij weigeren om ons die spaarrekening te geven als wij 18 worden
of moét hij dit doen omdat wij dan meerderjarig zijn en het op onze naam staat?
-Kan hij het geld laten vastzetten tot ik een oudere leeftijd heb (bv. 21 jaar)?
-Kan ik stappen ondernemen indien hij mij het geld weigert te geven of om andere redenen zoals bovenstaande?
Alvast bedankt