In juli 2011 ben ik een fitnessabonnement voor 1 jaar aangegaan. Wegens wijziging van de openingsuren kan ik het trainen niet meer combineren met mijn huidige job. Het punt is, is dat ik ontevreden ben over de dienst die de zaakvoerder aanbied. Bij het ondertekenen van het contract waren de openingsuren nog niet gewijzigd. De reden dat ik voor deze fitnesszaak heb gekozen is om net de vrijheid te hebben te kunnen trainen wanneer mij dit uitkomt, voormiddag of namiddag. Ik ben dan ook gestopt met het betalen voor een dienst die niet voldoet aan de voorwaarden waarvoor getekend is. Nadat ik het hierover heb gehad met de zaakvoerder, ontving ik onlangs een brief van zijn advocaat in de bus. De brief gaat als volgt:
Geachte Heer,
Ik heb de eer U te melden dat ik de raadsman ben van B.V.B.A *****, gevestigd te *******.
Mijn cliente maakte mij uw dossier over waaruit blijkt dat U op 12 juli 2011 een inschrijvingsformulier ondertekende voor een abonnement gedurende 12-maanden a rato van een maandelijkse bijdrage van €30,00.
Cliente heeft vastgesteld dat U thans nalaat om de maandelijkse verschuldigde bijdrage te voldoen.
De afrekening van de verschuldigde bijdrage doet zich op dit ogenblik als volgt voor:
5 x € 30.00 € 150,00
Intresten € 6.97
Ad. kosten € 25,00
-----------------
€ 181.97
Huidig schrijven is een allerlaatste ingebrekestelling om het gevraagde bedrag over te maken op mijn derdenrekening met nr. *** ******* **.
Bij gebreke aan betaling van de verschuldigde bedragen heb ik uitdrukkelijke opdracht om in deze zaak verdere gerechtelijke stappen te ondernemen
Met oprechte hoogachting,
Hier ga ik natuurlijk niet mee akkoord. Hierop heb ik een mail terug gestuurd die gaat als volgt:
Beste,
Ik heb uw schrijven ontvangen. Graag wil ik hier even dieper op ingaan.
Ik heb inderdaad op 12/07/2011 een jaarcontract ondertekend bij ******* BVBA.
Op het moment van ondertekening was ******* BVBA in de VOORMIDDAG en in de LATE NAMIDDAG open.
Enkele weken na het ondertekenen van het contract heeft de eigenaar van ******* BVBA zijn openingsuren gewijzigd. Op dat moment ondervond ik hier geen hinder van.
Enkele maanden later ben ik echter van job veranderd, waardoor het voor mij niet meer mogelijk was/is nog van zijn diensten gebruik te maken ten gevolge van de nieuwe openingsuren. Dit omdat zijn zaak nu nog maar enkel van 17 u tot 21 u open is op doordeweekse dagen en van 15 u tot 21 u op zaterdag.
Dit maakt het voor mij niet mogelijk een correcte en verantwoorde trainingsroutine te volgen (+- 4 trainingsdagen/week).
Naar mijn mening zou het veranderen van job geen invloed mogen hebben tot de mogelijkheid te gaan trainen.
****** BVBA profileert zich als een professionele fitnesszaak.
De reden dat ik bij ******* ben gaan trainen is om de VRIJHEID te hebben te kunnen trainen wanneer ik dat wil en niet wanneer de eigenaar dit wil.
De eigenaar heeft zijn voorwaarden gewijzigd na het ondertekenen van het contract, met name de openingsuren. Daar in het contract nergens vermeld staat dat de eigenaar de openingsuren mag wijzigen, ben ik in mijn recht om het contract te verbreken. Ik heb al verschillende malen geprobeerd om het contract op te zeggen, dit tevergeefs.
Ik heb hierover gesprekken gehad met de eigenaar. Deze gesprekken zijn bewaard en toonbaar indien nodig. Tijdens deze gesprekken heb ik de eigenaar op een vriendelijke en correcte manier duidelijk proberen te maken dat ik niet tevreden ben over de dienst die hij aanbied en dat deze ook niet aan de verwachtingen voldoet die ik had bij het onderteken van het contract (voorwaarden en huisregels). Daar ******* nooit moeite heeft gedaan om tot een consensus te komen, kon ik niet anders dan hem als leverancier in gebreke te stellen. Verdere stappen wacht ik dan ook af.
Mvg,
DUS heb ik in deze zaak een been om op te staan of is het beter het maar te betalen om de zaak niet erger te maken?