2e hands wagen na 3 maand nog niet geleverd

jurgen/nele
Topic Starter

2e hands wagen na 3 maand nog niet geleverd

#1 , 14 jul 2007 20:14

Drie maand geleden kocht ik 2e hands cabrio waarvan het dak niet werkte, maar dit zou in orde zijn bij de levering (23/04/07). Dat was dus niet het geval en volgens de handelaar moest enkel de module gereset worden, ik zou dit voor mijn rekening nemen. Ik belde naar 4 erkende garagehouders van het merk en telkens zeiden ze dat bij dat type wagen geen reset nodig was. Toen deed ik hem in een erkende garage binnen en men wist mij te vertellen dat er grotere problemen waren. Ik ging met deze info terug naar de handelaar (enkele dagen later) en die lachte het deskundig advies weg, maar zou de kap in orde laten brengen bij zijn eigen garage. Ik had ook reeds kosten gemaakt (remmen en schijven) aan de wagen. Ondertussen moest ik zelf alle stappen ondernemen om een afspraak te maken voor de wagen op te halen en 2 maal zou de kap werken, maar telkens we gingen was dat niet het geval. Heden heb ik een ingebrekestelling gestuurd waarin ik een deel van mijn verzekeringsgeld terugeis, e.d. en als reactie kreeg ik een aangetekende brief dat de wagen al 2 maand zou klaar zijn en dat ik hem zelf moet afhalen(wat niet de mondelinge afspraak was). Ik heb een copy v.d. factuur voor de herstelling van de kap en die dateert op 08/06/07 dus kan de wagen onmogelijk al 2 maand klaar zijn! Deze copy ben ik gaan afhalen bij de handelaar toen hij nog es beloofde dat alles werkte, maar dus niet zo was (anders had ik de wagen wel meegenomen)
De wagen is volledig betaald op 23/04/07 en ik heb nog steeds geen factuur ontvangen, al beweert hij in zijn aangetekend schrijven dat die dateert op 02/05/07. Ik heb wel een bewijs dat ik betaald heb, dat staat op de bestelbon.
Kan ik die handelaar aansprakelijk stellen en de door mij gemaakte kosten plus een deel van de verzekering terug eisen?
Wat zijn mijn rechten in dit geval?

mvg jurgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 14 jul 2007 21:57

Een 2dehands wagen kopen bij een handelaar, heeft als gevolg dat u minimum 1 jaar garantie heeft op de auto.
Het dak is dus volledig ten laste van de garagist, dit moet ook binnen een redelijke termijn worden hersteld. Wat een redelijke termijn is, blijft steeds een feitenkwestie die door de rechter moet worden beoordeeld.

Remmen zijn verbruiksproducten en kunnen net als banden niet worden verhaald op de garagist wanneer deze bijna op zijn.
Remschijven maken echter wel deel uit van de garantie, maar ik vrees dat u deze kosten niet kunt terugvorderen aangezien er geen rechterlijke tussenkomst of ingebrekestelling was die u het recht gaf om de herstelling op een andere plaats te doen uitvoeren (omdat de eigen garagist ingebreke bleef).

Het niet naleven van die redelijke termijn zou inderdaad een vergoeding kunnen opleveren, deze vergoeding kan echter enkel onderling worden overeengekomen ofwel worden opgelegd door de rechter.

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”