duurtijd huurovereenkomst na periode van 9 jaar

pjeeroo
Topic Starter

duurtijd huurovereenkomst na periode van 9 jaar

#1 , 24 mei 2012 10:49

Veronderstel volgende situatie:
- schriftelijke huurovereenkomst voor hoofdbewoning van 9 jaar volgens regels der woninghuurwet (startdatum in jan 2003)
- huurder noch verhuurder betekenen opzeg bij het einde van de 9-jarige periode

Mogelijkheid 1: in de huurovereenkomst is niets gestipuleerd betreffende de situatie na einddatum huurovereenkomst
Vragen:
1a: gaat de huurovereenkomst over in een nieuwe van 9 jaar?
1b: moet er een nieuwe schriftelijke overeenkomst opgemaakt worden en zonodig nieuwe plaatsbeschrijving?

Mogelijkheid 2: in de huurovereenkomst is vermeld dat na de periode van 9 jaar deze stilzwijgend overgaat in een overeenkomst van 3 jaar
Vragen:
2a: valt de huurovereenkomst nog onder de woninghuurwet na de periode van 9jr?
2b: wordt dit dan een huurovereenkomst van korte duur en gaat deze na de 3 jaar over in een 9 jarige overeenkomst (met startdatum = einddatum vorige van 9 jr)?
2c: moet er een nieuwe schriftelijke overeenkomst opgemaakt?

Mogelijkheid 3: in de huurovereenkomst is vermeld dat na de periode van 9 jaar deze stilzwijgend overgaat in een overeenkomst van 3 jaar die telkens stilzwijgend voor 3jr wordt verlengd
Vragen:
3a: is dergelijke clausule aanvaardbaar?
3b: valt de huurovereenkomst nog onder de woninghuurwet na de periode van 9 jr?
3c: wordt dit dan een huurovereenkomst van korte duur en gaat deze na de 3 jaar telkens over in een nieuwe 3 jarige overeenkomst (met startdatum = einddatum vorige)?
3d: moet er een nieuwe schriftelijke overeenkomst opgemaakt en telkens (iedere 3jr) opnieuw?

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 24 mei 2012 11:18

1a) Neen, huurovereenkomst wordt telkens voor een periode van 3 jaar verlengd.
1b) Neen.

2a) Ja, is hetzelfde als bovenstaande.
2b) Neen, de regels voor een overeenkomst van 9 jaar blijven gelden, maar dan telkens opnieuw verlengd met 3 jaar.
2c) Neen.

3a) Is eigenlijk hetzelfde als de bovenstaande situaties, en hetgeen de wet zegt. Deze clausule (en die in mogelijkheid 2) dienen zelfs niet opgenomen te zijn in het contract.
3b) Ja.
3c) Neen, zie 2b.
3d) Neen.

Vandebos

#3 , 24 mei 2012 11:47

Woninghuurwet.

Art. 3. Duur van de huurovereenkomst.
§ 1. Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar.
De huurovereenkomst eindigt na het verstrijken van een periode van negen jaar indien ten minste zes maanden voor de vervaldag door één van beide partijen een opzegging wordt betekend.
Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst telkens onder dezelfde voorwaarden voor een duur van drie jaar verlengd.
Art. 12. Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.
Enkel mogelijkheid 3 is een geldige interpretatie van art 3 §1.

3a) ja
3b) ja
3c) ja
3d) neen

mogelijkheid 1 en 2 zijn onwettig --> nietig.

Reclame

Vandebos

#4 , 24 mei 2012 12:18

Correctie, zoals door Lightning op gewezen.

Ik had enkel naar de vragen gekeken...

Mogelijkheid 1 is de correcte omschreven gebruiksvorm aangezien deze automatisch als gevolg heeft dat art 3§1 gevolgd wordt.

Mogelijkheid 3 bevat een fout, zijnde dat het contract zou overgaan in een contract van bepaalde duur, hetgeen niet strookt met de intentie van art 3§1. Het is immers een verlenging van het negenjarig contract met een nieuwe driejarige periode. Het verschil tussen beide is dat bij een verlenging de opzegmogelijkheden besproken in art 3§2 t/m §5 van kracht blijven.

Mijn excuses voor het te snelle lezen...

pjeeroo
Topic Starter

#5 , 31 mei 2012 23:37

Bedankt voor de antwoorden.
Als ik het even samenvat komt het in feite neer op wat in de huurwet (art 3§1) staat: telkens verlengd voor een periode van 3 jaar onder de voorwaarden van oorspronkelijke overeenkomst (en de huurwet is van dwingend recht).

Wat betreft de opzegmogelijkheden in die periodes van 3 jaar wens ik, met alle respect, lichtjes bij te sturen; volgens mij zijn enkel art 3§2 en §4 van toepassing voor de verhuurder (en art 3§5 voor de huurder)
- art 3§2: blijft van toepassing in de perioden van 3 jaar (na 9 jaar) indien men als eigenaar zelf de woning zal betrekken (opzegtermijn van 6 maanden en zonder vergoeding)
- art 3§3: voor zover niet uitgesloten mogelijk bij de 1ste en 2de driejarige periode mits opzegtermijn 6 maanden: er is geen sprake van nadien (dus na de 9 jaar)
- art 3§4: voor zover niet uitgesloten mogelijk bij de 1ste en 2de driejarige periode mits opzegtermijn 6 maanden en vergoeding (9 maanden bij de 1ste of 6 maanden bij 2de driejarige periode) en daarna wordt de vergoeding = 3 maanden bij de 3de of volgende driejarige perioden.
Voor zover men niet de intentie heeft als eigenaar zelf (of afstammelingen) de woning te betrekken blijft voor de verhuurder de opzegmogelijkheid via art3$4 over (en mits een opzegvergoeding van 3 maanden) na de periode van 9 jr.
Laat me gerust weten me als ik toch de bal mis sla.

Terug naar “Huren”