misschien een goed idee hier in belgie ook eens werk van te maken,Bij de koop van een woning of appartement heeft u drie dagen bedenktijd vanaf het moment dat u het koopcontract ontvangt dat door beide partijen is ondertekend. Binnen de bedenktijd kunt u van de aankoop van het huis afzien zonder opgave van redenen en zonder een vergoeding te betalen aan de verkoper.
Bedenktijd voorkomt overhaaste beslissingen
De bedenktijd moet voorkomen dat u onder tijdsdruk overhaaste beslissingen neemt met grote financi?le gevolgen en geeft u tijd om deskundigen te raadplegen.
Langere bedenktijd
U kunt met de verkoper een langere bedenktijd dan drie dagen afspreken. Een kortere bedenktijd is niet toegestaan.
Bedenktijd langer dan drie dagen
De bedenktijd kan langer zijn dan drie kalenderdagen door de Algemene Termijnenwet. Tenminste twee van de drie dagen mogen geen zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag zijn. En als de bedenktijd eindigt op zo'n dag, wordt deze verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
Ik denk dat de mensen eerder moeten bezinnen eer ze beginnen. Het is niet alsof je de mediamarkt binnenstapt en een dvd-speler koopt.in Nederland is het als volgt :
misschien een goed idee hier in belgie ook eens werk van te maken,Bij de koop van een woning of appartement heeft u drie dagen bedenktijd vanaf het moment dat u het koopcontract ontvangt dat door beide partijen is ondertekend. Binnen de bedenktijd kunt u van de aankoop van het huis afzien zonder opgave van redenen en zonder een vergoeding te betalen aan de verkoper.
Bedenktijd voorkomt overhaaste beslissingen
De bedenktijd moet voorkomen dat u onder tijdsdruk overhaaste beslissingen neemt met grote financi?le gevolgen en geeft u tijd om deskundigen te raadplegen.
Langere bedenktijd
U kunt met de verkoper een langere bedenktijd dan drie dagen afspreken. Een kortere bedenktijd is niet toegestaan.
Bedenktijd langer dan drie dagen
De bedenktijd kan langer zijn dan drie kalenderdagen door de Algemene Termijnenwet. Tenminste twee van de drie dagen mogen geen zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag zijn. En als de bedenktijd eindigt op zo'n dag, wordt deze verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
beste bewijs is de steeds terugkerende vragen hier op juridisch forum over dit onderwerp
U moet eens een huis gaan bekijken met een makelaar, er staan altijd net nog geinteresseerden op het punt aan te kopen en het moet altijd vlug gaanIk denk dat de mensen eerder moeten bezinnen eer ze beginnen. Het is niet alsof je de mediamarkt binnenstapt en een dvd-speler koopt.
een optie loopt doorgaans langer dan zeven dagenStel uzelf een paar jaar later voor, als bejaarde wil je op een appartement gaan wonen en u wilt uw huis verkopen want u heeft een interessant appartement gezien
U heeft 5 ge?nteresseerde kopers en ??n doet zich dolenthousiast voor en tekent onmiddelijk het contract, waarbij de 4 andere kopers afhaken en andere oorden opzoeken. U belist om een optie te nemen op het appartement, nu de verkoop toch in orde is.
Na 7 dagen beslist de koper echter dat de straatverlichting hem niet echt aanstaat en blaast de verkoop kosteloos af.
Daar sta je dan als verkoper, je krijgt geen vergoeding en de andere ge?nteresseerden zijn weg. Maar jij hebt ondertussen die optie wel genomen...
daar ga ik mee akkoord,schadebeding moet altijd mogelijk zijn
die heb je in geval van bedenktijd ook, zij het zeven dagen laterhet gaat er gewoon om dat je iemand een zekerheid verschaft door een contract te tekenen
1. ook een verkoper kan iets over het hoofd gezien hebben zoals ineens toch terug een goede relatie zodat verkoop niet meer hoeft etc. ook de koper is beschermd met die boete die meestal voorzien wordt!je kan iets over het hoofd gezien hebben bvb een hinderlijke inrichting in de buurt, je kan een relatiebreuk hebben, of er wordt al eens wat alcohol uitgeschonken vooraf etc plausibele redenen genoeg waar de wetgever geen rekening mee houdt
wat de boetes betreft, op een huis van 250000 euro 25000 euro "schade" moeten betalen + 25000 registratie 1 + 10000 registratie 2 is 60000 euro.
als dat "normaal" is vraag ik me af wat dan abnormaal is
en hoe ga je dat oplossen de makelaarsmarkt controleren?1. ook een verkoper kan iets over het hoofd gezien hebben zoals ineens toch terug een goede relatie zodat verkoop niet meer hoeft etc. ook de koper is beschermd met die boete die meestal voorzien wordt!
2. bedenktijd vind ik echt geen oplossing. net als voor de koper is de verkoop van een onroerend goed voor de verkoper een spannende tijd en die wil je niet verhoogd zien met x-aantal dagen bedenktijd.
3. wat wel een oplossing is voor het probleem dat zich stelt is dat men de makelaarsmarkt nog harder zou controleren. het klopt dat er meer en meer mensen klagen over hun gehaaide praktijken en ik ben ook niet blind voor het feit dat vooral jonge mensen misschien inderdaad druk zouden kunnen ondervinden van zulke kantoren. bepaalde kantoren maken hiervan zelfs hun handelsmerk, weten wij nu nu ons huis te koop staat en we al een paar makelaars over de vloer kregen die met dergelijke tactieken 'uitpakten'. anderzijds is en blijft het jouw eigen handtekening die jij eigenhandig ergens onder moet zetten en je bent normaal gezien oud en wijs genoeg als je een onroerend goed kan betalen, om te weten dat je dan best niet op voorhand alcohol zit te drinken etc. dat vind ik dus absurde argumenten.
7 dagen overbruggingskrediet lijken me niet zo duur te zijn
4. een boete van 10 procent op de aankoopprijs lijkt mij meer dan billijk tov de verkoper die al gauw heel wat geld kwijt is aan bv. lopende overbruggingskredieten, mislopen meeneembaarheid registratierechten etc. puur en alleen door toedoen van onbezonnenheid van koper. de wetten rond het al dan niet reeds moeten betalen van registratierechten ken ik niet, maar wat jij aanhaalt lijkt mij erg raar bij een ontbinding van een compromis na een paar dagen. zo lang er geen akte verleden werd, en kopers en verkopers zonder veel zever overeenkomen de boete gewoon te betalen, hoeft er m.i. verder toch niemand iets te weten over het bestaan van die tenietgedane compromis? in ieder geval gaan die bedragen van registratie etc niet naar de verkoper dus ook dat is iets dat op een ander niveau moet opgelost worden.
een leningaanvraag krijg je ten vlugste op 14 dagen rond,5. zelfs een clausule 'onder voorbehoud van verkrijgen hypothecaire lening' is iets wat ik als verkoper zal proberen te weren uit de compromis en in ieder geval zal ik er een max. termijn op plakken van 1 week waarop kopers zich op deze clausule zullen kunnen beroepen. zoveel moeite kost dat nu toch niet om VOOR je naar huizen begint te kijken, te laten becijferen wat je budget is???
en hoe ga jij , als benadeelde koper dan die makelaar laten opdraaien voor de kosten?-De makelaarsmarkt kan je zeker wel controleren door bijvoorbeeld geregeld steekproeven te doen bij mensen die via een bep. kantoor kochten en boetes mogelijk te maken ingeval mensen zich onder druk gezet voelden. In ieder geval bijvoorbeeld een onafhankelijke ombudsman in het leven roepen die de klachten kan bundelen en dan ook snel zal zien welke naam van welk kantoor vaak opduikt.
als je op voorhand weet dat een eventuele koper bedenktijd heeft, hou je daar rekening mee , dus das geen punt7 dagen overbruggingskrediet zullen inderdaad niet zo duur zijn. maar er spelen heel wat meer dingen mee. zo kan je wel net die ene andere koper kwijtspelen door het gefoefel van die koper met bedenktijd etc. ik schreef dus niet zomaar 'etc' EN ik vermeld nog maar eens dat die boete evenzeer de koper beschermt indien verkoper nog zou willen afzien van verkoop.
WETEN doe je het pas zeker eens je goedkeuring er is,- Een leningsaanvraag hoef je helemaal niet gedaan te hebben om ten minste te WETEN dat je een bepaald bedrag uberhaupt zal kunnen lenen (afbetalen dus). Bewijs daarvan kan je op eenvoudige vraag verkrijgen bij de meeste banken.