Woonbonus-bouwsparen

pupuceke
Topic Starter

Woonbonus-bouwsparen

#1 , 15 mei 2012 10:12

Ik heb mijn lening aangegaan voor de aankoop van mijn eigen appartement in 2010. Mijn vorig huis was toen nog niet verkocht maar stond te koop omwille van echtscheiding.

In 2010 heb ik de beide leningen mogen aangeven .

Mijn villa werd eind december 2011 overgenomen door mijn ex-echtgenoot. De authentieke akte werd verleden op 23 december 2011.

Kan u mij zeggen of ik de beide leningen nog mag aangeven zoals ik verleden jaar gedaan heb : dus zowel de woonbonus als het bouwsparen. Het werd aangenomen door de fiscus want er was een ministeriële circulaire die dit toeliet. Ik weet echter niet of dit ook voor het tweede jaar waarin het huis verkocht werd mag.
Ik heb het ganse kadastraal inkomen van mijn villa moeten aangeven in 1106-58 zodat dit ganse KI bijgevoegd wordt bij mijn inkomen. Is er geen mogelijkheid om interesten van de oude lening ( niet veel : 46 euro ) of van de nieuwe lening hiervan af te trekken?

Graag had ik uw advies hieromtrent aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 mei 2012 19:58

Wanneer men op 31 december van het jaar van lening nog een ander huis verkoopt , kan men toch van de woonbonus genieten. Indien men op 31 december van het jaar daarop nog een ander huis heeft , vervalt het recht op woonbonus.
Concreet : u kan voor aj 2012 niet langer genieten van het bouwsparen van uw villa. Indien u op 31 december 2011 nog (mede-) eigenaar zou zijn , zou u geen recht hebben op de woonbonus. De combinatie is maximum 1 maal mogelijk. Dit jaar heeft u dus enkel recht op de woonbonus.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pupuceke
Topic Starter

#3 , 17 mei 2012 15:29

Ik heb nochtans gelezen op Tax World ( gepubliceerd door Paul Heymans ) dat de cumul mogelijk is voor de twee jaren ,t.t.z. dus zowel voor het jaar van het aangaan van het krediet ( dus 2010 ) als voor het daaropvolgend jaar waarin de oude woning wordt verkocht ( dus 2011 ). Klopt dat ?

Reclame

wanton

#4 , 17 mei 2012 18:42

Dat artikel dateert van 2007. Ik lees in de belastinggids van 2012 :
"Om ook de volgende jaren van deze fiscale gunstmaatregel te genieten ( = de woonbonus) moet die woning dan wel effectief verkocht zijn op 31 december van het jaar na het jaar waarin de leningakte werd verleden."

Ik interpreteer ( zoals vroeger ook al) dus één en ander dat men maximaal 1 keer kan genieten van de dubbele aftrek.
Ik weerhoud u er niet van om toch een poging te wagen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”