Betaling gemeenschappelijke kosten 2010/2011

jan1985
Topic Starter

Betaling gemeenschappelijke kosten 2010/2011

#1 , 07 mei 2012 22:59

We hebben zopas een factuur van onze huisbaas gehad met een afrekening van de indexatie en gemeenschappelijke kosten teruggaand tot de jaren 2010 en 2011. Wettelijk gezien mag hij de indexatie maar met een terugwerkende kracht van 3 maanden vragen, dus dat gaan we sowieso al aanvechten. Daarnaast vraagt hij ook nog een aanzienlijk bedrag voor de afrekening van de gemeenschappelijke kosten van de jaren 2010 en 2011. Bestaat hier ook zo een regeling voor of zijn wij wettelijk verplicht om de extra gemeenschappelijke kosten voor 2010 (en 2011) ook nog te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 mei 2012 09:00

indexering: vooreerst bij uitkijken dat de verhuurder enkel de indexering toepast op de maandelijkse huur zonder het eventuele forfaitaire voorschot voor de algemene onkosten.
meer dan drie maand voorafgaand aan het schrijven kan hij niet teruggaan.

algemene kosten: de verhuurder kan tot 5 jaar teruggaan (10 jaar in sommige vonnissen) en betaling eisen. wel dient hij u altijd op verzoek de bewijzen voor te leggen van de kosten die hij claimt. lees daarbij ook uw huurcontract nauwkeurig na. er bestaan immers geen vaste regels van welke kosten de verhuurder u mag aanrekenen en welke niet. Er zijn hierover wel een aantal voorstellen gelanceerd die naast regionale vonnissen functioneren als maatstaf voor gedingen. Indien u een overzicht wenst van deze voorstellen kan u me steeds via pb een emailadres bezorgen.

jan1985
Topic Starter

#3 , 08 mei 2012 09:27

Alvast bedankt voor de reactie. De situatie zit eigenlijk nog wat complexer in elkaar. Wij wonen in een appartement met 5 personen en de samenstelling van de 5 personen verandert af en toe. Als één van de personen vertrekt wordt er een addendum aan het contract toegevoegd waarbij in staat dat persoon A de plaats van persoon B inneemt. Daar staat letterlijk in "persoon A neemt de rechten en plichten van persoon B over". Dus op zich ben ik als persoon A, die hier nog maar een paar maanden inwoont, verantwoordelijk voor de betaling van de extra gemeenschappelijke kosten in 2010 en 2011 die gemaakt zijn door persoon B? Ben ik dan nog altijd verplicht om de gemeenschappelijke kosten te betalen, want ik vind dit ergens toch misleidend in het contract en heb er nooit rekening mee gehouden dat er nog onbetaalde kosten zijn van 2 jaar geleden die ik nu zou moeten ophoesten?

Reclame

Vandebos

#4 , 08 mei 2012 09:39

Dan zal u nadien de kosten die persoon B heeft gemaakt op uw beurt dienen te verhalen op persoon B.

Sirius-Dogstar

#5 , 26 mei 2012 08:35

Kan het innen van de achterstallige betalingen van de gemeenschappelijke kosten (gewone en buitengewone begroting) in het gedrang wanneer blijkt dat een syndicus geen aanmaningen stuurde naar de debiteur? is er een vervaltermijn? Ik verwijs hier naar de kritiek van Testaankoop op het laattijdige innen vd boeten voor zwartrijden (om het jaar aan te manen).

Terug naar “Huren”