#5 , 24 apr 2012 21:56
Ik las dit op een ander forum:
Een garantie op een bepaald electrisch of electronisch produkt dekt enkel fabricagefouten, en omvat dus nooit toebehoren.
Andere voorbeelden: de vullingen van een printer, lampen in een luster, banden van een auto, etc.
De printer, de luster en de auto hebben wel een garantiebescherming, maar de accessoires niet.
Begrijp me niet verkeerd: je autobanden hebben wel degelijk een fabrieksgarantie (aangeboden door de fabrikant van de banden), maar geldt niet als je bijv. in een nagel rijdt.
Aan de ene kant begrijpelijk: fabrikanten geven jou een garantie van hun toestel, niet op de te verbruiken onderdelen.
Aan de andere kant: het zou goed zijn mocht er garantie zijn op autobanden: ik krijg die wel versleten binnen één of twee jaar.
Ook dit:
De wettelijke garantie: 2 jaar maar…
Voor elke aankoop van een nieuw product binnen de Europese Unie geniet je van een wettelijke garantie van 2 jaar (voor tweedehandsartikelen bedraagt die minimum 1 jaar). Die 2 jaar moeten echter genuanceerd worden, want er is een verschil als het gebrek zich voordoet tijdens de eerste 6 maanden of erna.
Wanneer een defect optreedt binnen de 6 maanden na aankoop, is de verkoper a priori aansprakelijk. Wanneer hij kan aantonen dat het gebrek het gevolg is van jouw handelingen (een foutief gebruik bijvoorbeeld) is hij niet aansprakelijk.
Wanneer een defect optreedt meer dan 6 maanden na aankoop, kan je nog steeds beroep doen op de aansprakelijkheid van de verkoper. Maar dan moet je kunnen aantonen dat het gebrek al bestond bij de levering, wat niet eenvoudig is. Meestal moet je daarvoor beroep doen op een expert.
Als de verkoper aansprakelijk blijkt, moet hij het defecte artikel herstellen of vervangen. Indien beide onmogelijk zijn, moet hij de aankoopprijs geheel of gedeeltelijk terugbetalen.
Opgelet! De verkoper en niet de producent waarborgt de wettelijke garantie. Je moet je dus tot de verkoper wenden als er zich een probleem met een aankoop voordoet.
Hier wringt het schoentje dus,
Na 6 maand moet je bewijzen dat de batterij reeds kapot was bij de aankoop.
In andere landen is dit anders, daar is dezelfde garantie van 2 jaar van toepassing maar de bewijslast na 6maand is hier niet voorzien in de wetgeving...
Het is moeilijk iemand te geloven, als je weet dat je in zijn plaats zou liegen.