aannemer blijkt amateur

lette
Topic Starter

aannemer blijkt amateur

#1 , 28 jun 2007 08:09

Een tijdje geleden ondertekenden we offerte van een aannemer voor het uitslijpen, reinigen en opnieuw opvoegen van onze gevel. Bovendien diende er aan 1 gevel nog metselwerk te gebeuren.

Zijn registratie was in aanvraag en dat ging zeker in orde komen en alhoewel ik hem een papier heb laten ondertekenen dat hij pas met de werken mocht starten indien zijn registratie in orde was, is hij na tijdje toch ineens gestart met de werken. Ondertussen is hij al meer dan 2 maand bezig en is zijn registratie nog altijd niet ok. Wij hebben reeds 50% van het totaalbedrag (nog geen BTW) betaald maar ik begin me nu toch zorgen te maken. Wat zijn de risico' s hieraan verbonden? Klopt het dat ik riskeer van 21% BTW te moeten betalen?

Ander probleem: die man weet totaal niet waar ie mee bezig is, enkele vbdn: geen aangepast materiaal, elke week bijna nieuw 'werkvolk' van Poolse origine, materiaal wordt te laat besteld, werk wordt onnauwkeurig gedaan en gisteren komen 2 werkmannen zomaar vertellen dat ze hun gerief komen halen omdat zij niet betaald werden door de aannemer en deze blijkbaar voor 2 weken op vakantie is vertrokken... Gevolg: werk ligt opnieuw minstens 2 weken stil en waarschijnlijk komt er weeral nieuw volk verder voegen aan gevel die nog niet af was... Die aannemer trekt zich blijkbaar van niet veel iets aan maar wij hangen er jammer genoeg wel aan vast nu.
Suggesties?
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999

#2 , 28 jun 2007 12:25

betaal in geen geval voor het werk af is
betaal slechts de BTW aan hem als je er zeker van bent dat ie een BTWnummer heeft
controleer of de adresgegevens etc kloppen

j.demoor

#3 , 29 jun 2007 10:59

?Art.51bis.? 1. De medecontractant van de schuldenaar van de belasting :1? krachtens artikel 51, ? 1, 1?...is met deze tegenover de Staat hoofdelijk gehouden tot voldoening van de belasting wanneer de factuur...niet werd uitgereikt of een onjuiste vermelding bevat ten aanzien van de naam, het adres of het BTW-identificatienummer van de bij de handeling betrokken partijen, de aard of de hoeveelheid van de geleverde goederen of verstrekte diensten of de prijs of het toebehoren ervan...? 2. De medecontractant van degene die krachtens artikel 51, ? 1, 1?, schuldenaar is van de belasting, die de identiteit van zijn leverancier of dienstverrichter aantoont en bewijst hem de prijs en de bijhorende belasting of een deel daarvan te hebben betaald, is in de in ? 1 bedoelde situaties evenwel in die mate van de hoofdelijke aansprakelijkheid ontslagen...? 4. Elke belastingplichtige is hoofdelijk gehouden de belasting te voldoen met de persoon die er krachtens artikel 51, ?? 1 en 2, schuldenaar van is, als hij op het tijdstip waarop hij een handeling heeft verricht, wist of moest weten dat de betaling van de belasting, in de ketting van de handelingen, niet werd gedaan of zal worden gedaan met de bedoeling de belasting te ontduiken.?(Wetboek BTW 3 juli 1969).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

"Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ONTBINDING van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(B.W.)

?Ontbinding van een overeenkomst op grond van art.1184 B.W. gebeurt in principe niet automatisch maar slechts via verplichte en voorafgaande tussenkomst van de rechter.Art.1184,al.3 verbiedt echter niet dat de rechterlijke controle a posteriori gebeurt,in geval van urgentie of kwade trouw in hoofde van de tegenpartij?(Antwerpen 30 maart 1993,Turnh.Rechtsl. 1993,53,noot).

?Bij gebreke aan een uitdrukkelijk ontbindend beding,kan de buitenrechtelijke eenzijdige ontbinding van de overeenkomst door de schuldeiser niettemin verantwoord zijn mits de volgende drie voorwaarden cumulatief vervuld zijn:-de schuldenaar moet zich schuldig maken aan een toerekenbare tekortkoming die van aard is de gerechtelijke ontbinding te rechtvaardigen;-de verplichte voorafgaandelijke uitstelbevoegdheid van de rechter moet zinloos of zonder voorwerp zijn geworden;-de schuldeiser moet een kennisgeving richten tot zijn schuldenaar waarin hij zijn ontbindingsverklaring op ondubbelzinnige wijze kenbaar maakt en waarin hij nauwkeurig het motief van de eenzijdige ontbinding opgeeft?(Rb.Hasselt 28 oktober 1999,T.B.B.R. 2000,111).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

consulent

#4 , 18 jul 2007 10:33

Een tijdje geleden ondertekenden we offerte van een aannemer voor het uitslijpen, reinigen en opnieuw opvoegen van onze gevel. Bovendien diende er aan 1 gevel nog metselwerk te gebeuren.

Zijn registratie was in aanvraag en dat ging zeker in orde komen en alhoewel ik hem een papier heb laten ondertekenen dat hij pas met de werken mocht starten indien zijn registratie in orde was, is hij na tijdje toch ineens gestart met de werken. Ondertussen is hij al meer dan 2 maand bezig en is zijn registratie nog altijd niet ok. Wij hebben reeds 50% van het totaalbedrag (nog geen BTW) betaald maar ik begin me nu toch zorgen te maken. Wat zijn de risico' s hieraan verbonden? Klopt het dat ik riskeer van 21% BTW te moeten betalen?

Ander probleem: die man weet totaal niet waar ie mee bezig is, enkele vbdn: geen aangepast materiaal, elke week bijna nieuw 'werkvolk' van Poolse origine, materiaal wordt te laat besteld, werk wordt onnauwkeurig gedaan en gisteren komen 2 werkmannen zomaar vertellen dat ze hun gerief komen halen omdat zij niet betaald werden door de aannemer en deze blijkbaar voor 2 weken op vakantie is vertrokken... Gevolg: werk ligt opnieuw minstens 2 weken stil en waarschijnlijk komt er weeral nieuw volk verder voegen aan gevel die nog niet af was... Die aannemer trekt zich blijkbaar van niet veel iets aan maar wij hangen er jammer genoeg wel aan vast nu.
Suggesties?
Bedankt!
let op met betalingen aan niet geregistreerde aannemers. U bent immers gehouden een deel van de BTW, RSZ,... door te storten (art.30bis). Nl. 35% BTW en 15% RSZ. De documenten die u hiervoor moet invullen kunnen tellen. Zie portaalsite RSZ onder hoofdelijke aansprakelijkheid - inhoudingsplicht - bouw. U bent hoofdelijk aansprakelijk als u niet doortstort. De boetes bij niet naleving zijn niet mals! Betaal dus niets meer of stort door aan de RSZ zolang er geen registratienummer bekend is. Zorg er voor dat je de aannemer in gebreke stelt.
Mvg

lette
Topic Starter

#5 , 20 sep 2007 16:25

Bedankt, maar ik lees steeds: "BELANGRIJK : De volgende beschikkingen zijn niet van toepassing op de opdrachtgever-natuurlijke persoon in de mate dat hij voor louter privé-doeleinden werken laat uitvoeren."

Ik ben opdrachtgever natuurlijke persoon en de werken zijn voor privé doeleinden (eigen woning).....

Terug naar “Aanneming”