Een vriend heeft een figuurtje bedacht. Hij heeft er patent opgenomen en heeft het logo en de naam ook laten registreren als een Trademark. De bedoeling is om dit figuurtje op kleding en andere voorwerpen te drukken en dan op de markt te gooien.
Hij heeft mij gevraagd om met het figuurtje als basis de ontwerpen voor de opdrukken te maken. Tevens ga ik animatiefilmpjes maken met het figuurtje in de hoofdrol. Hij heeft mij ook gevraagd om bij het ontwikkelen van de website te superviseren. In een later stadium zouden er ook stripverhalen bij kunnen komen. Kortom, het grafische aspect zal in hoofdzaak mijn aandeel zijn.
In juni wilt hij al een eerste voorraad verdelen. Er is nog geen bedrijfsvorm opgericht maar daar zou spoedig(voor juni) verandering in komen.
Ik heb al een aantal ontwerpen gemaakt en ik ben al met de animatiefilmpjes bezig. Ook bij de marketingstrategie ben ik betrokken. Op het ogenblik steek ik er dus tijd en arbeid in zonder er vergoed voor te worden. Buiten een vage mondelinge afspraak hebben we nog niets op papier.
Het figuurtje is dus de creatie van de vriend. Hoe zit het nu met de auteursrechten e.d. van de ontwerpen en filmpjes die ik creëer? Hij staat er achter dat ik daar krediet voor moet krijgen.
We hadden gedacht dat ik eerst als werknemer begin om dan naarmate de inkomsten evolueren mijn positie binnen het bedrijf te verhogen met deelname in de omzet. Hoeveel procent van de omzet kan ik bv. vragen? Waar moet ik nog op letten? Wat kan ik nog vragen?
Ik wil dit allemaal in een Letter of Intent zetten. Hoe pak ik dit het best aan?
Ik ben, voorlopig, een echte bleu in deze zaken. Ik zou graag op een maximale maar eerlijke en rechtvaardige manier willen profiteren van deze onderneming.
Graag jullie advies.