Schade aan wagen ten gevolge van bokstukken ongeval.

sysrq
Topic Starter

Schade aan wagen ten gevolge van bokstukken ongeval.

#1 , 10 apr 2012 18:57

Iemand is getuige van een zeer ernstg ongeval op de snelweg. De meeste autos komen bijna tot stilstand maar rijden allemaal rond het gehavende voertuig en rijden door. De persoon besluit zijn wagen op de pechstrook te parkeren wegens zijn medische achtergrond om hulp te bieden. De (medische) info over de de slachtoffers en de assistentie bij de behandeling zijn hier niet relevant. In samenspraak met politie en mug besluit ik vervolgens te vertrekken maar nog voor de volgende afrit stel ik een door brokstukken ernstig beschadigde autoband vast.
Na de herstellingswerken en de daarbijhorende factuur vraagt de persoon zich af of hij die schade niet kan verhalen op de verzekering van het gecrashte voertuig. Om niet harteloos of cynisch over te komen: desbetreffende bestuurder was aan het inhalen aan +140km/u over de pechstrook, dit speelde geen seconde mee tijdens het verlenen van hulp maar nu hij achterblijft met de factuur vindt hij dat wel relevant.

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2012 19:14

Uw wagen heeft schade opgelopen ten gevolge van het ongeval.
Geeft dit aan aan uw verzekering.
Laat het door de politie opnamen in een navolgend PV met een bijkomend verslag van de vaststellende inspecteurs die ter plaatse waren.
Is perfect mogelijk zie ook autobestuurders die hun brandblusapparaat leegspuiten om een wagenbrand te voorkomen....

sysrq
Topic Starter

#3 , 12 apr 2012 09:27

Alvast bedankt voor de reactie. Op uw aanraden toch mijn verzekering aangesproken die na mijn verhaal te aanhoren mij bevestigden dat ik 'in principe' recht heb op een vergoeding. Ze gaan de tegenpartij aanschrijven maar verwittigden mij dat de uitkomst zeer onzeker is. De afspraak maken met de vaststellende inspecteurs was moeilijker. Bij mijn eigen gemeente zei de politie gewoon dat ze zoiets niet konden terugvinden en dat ik in hasselt eens moest proberen. Daar na een aantal telefoontjes toch de gegevens gekregen. Nu nog afwachten...

Nog 1 ding zonder het te ver te willen drijven: De banden die erop stonden waren banden van +-250 euro 't stuk en waren in zeer goede conditie. Omdat de offerte voor dezelfde banden zo hoog opliep heb ik geopteerd voor gewone banden die 50% goedkoper zijn. Heb ik recht op meer dan het effectieve factuurbedrag?

Reclame

Turaki

#4 , 12 apr 2012 09:31

U heeft recht op vergoeding van uw schade, niet op uw herstelling (u zou anders evengoed nog duurdere banden kunnen steken, en deze trachten aan te rekenen).

sysrq
Topic Starter

#5 , 16 apr 2012 09:18

tja men zou recht moeten hebben op die compensatie. De wegpolitie weigert echter een pv op te stellen omdat ik niet onmiddellijk naar 100 heb gebeld na het vaststellen van de schade... Pff de volgende gewonden blijven liggen en ik rij door ...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 apr 2012 13:17

Laat door uw lokale politie een PV opstellen waarin het oorspronkelijke PV nr vermeld wordt en eveneens alle gegevens die je hebt over de aanvankelijke vaststellers.
Ik snap niet waarom de wegpolitie geen gevolg PV wil opstellen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”