Verjaring van een NMBS boete?

janvangent

Re: Verjaring van een NMBS boete?

#46 , 09 apr 2012 20:48

Ik heb een gelijkaardige situatie.
Ik heb nu een eerste aanmaning gekregen (4 april 2012) over een "vastgestelde onregelmatigheid" op 4 mei 2008. Het bedrag bedraagd 215 ! euro. Ik herinner mij niet dat ik ooit geen ticket gekocht heb. Mijn vervoerskosten werden 100 % door mijn werkgever vergoed.
Ik zet er alvast een advocaat op. Ik heb geen probleem om een boete te betalen als ik in de fout ben. Maar dit voelt echt niet juist aan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#47 , 10 apr 2012 10:41

Ik herinner mij niet dat ik ooit geen ticket gekocht heb.
En hoe komt de NMBS dan aan uw gegevens?

tombe

#48 , 14 apr 2012 18:24

@Mava: op zich is dat niet zo moeilijk hoor. Stel: je hebt geen vervoerbewijs en stapt op de trein. Je wandelt naar de begeleider en doet alsof je ter goeder trouw bent en netjes verwittigt. Hang een verhaaltje op van 'ik ben mijn portefeuille met abo vergeten' etc. en je geeft daarbij de naam en adres van iemand waar je bv niet zo goed mee opschiet. Normaal wordt dan een document C170 opgesteld. Je geeft de gegevens gewoon mondeling, want je vergat je portefeuille, dus hebt ook geen ID-kaart. De begeleider zal niet echt argwaan koesteren, alles noteren en zal je vertellen: binnen de zoveel dagen papiertje tonen met abo, en je hoeft niets te betalen. Jij daagt niet op -> de NMBS heeft toegang tot het rijksregister en mag dit consulteren voor deze C170's aan te vullen -> de C170 wordt aangevuld op basis van deze verkeerde gegevens -> de verkeerde persoon krijgt uiteindelijk een boete.

Bovenstaande is overigens een praktijk die - helaas - te weinig bekend is, maar waar ik me al jaren tegen verzet. Wie toegang heeft tot het rijksregister moet ook zien dat de basisgegevens gegarandeerd zijn.

Reclame

Franciscus

#49 , 14 apr 2012 22:57

Ik denk niet dat men van in een trein de gegevens RR kan controleren.

tombe

#50 , 15 apr 2012 13:07

@Franciscus: het is niet in de trein dat de boetes verstuurd worden. Dat is een specifieke dienst die zich daarmee bezig houdt (dienst onregelmatigheden binnen B-Mobility). De begeleider maakt gewoon de C170 met al dan niet volledige gegevens en die gaan door naar deze dienst. Alleen deze dienst is overigens bevoegd binnen de NMBS om dat RR te raadplegen (met NMBS bedoel ik overigens echt NMBS (de exploitant), niet de holding met de gelijkaardige naam waar ook Securail onder valt. Mogelijk kan Securail dit immers ook, maar dat zou ik even moeten nakijken -> dat zou ik er helemaal over vinden trouwens), maar doet dit natuurlijk ook wel om deze boetes te completeren.

Niettemin is dit volgens mij onvoldoende geregeld, laat staan dat er enige transparantie is. Als jij zoveel later een boete krijgt, weet je immers niet meer of die aangevuld werd ed (overigens: normaal staat op de C170 wel vermeld of dit op een ID-kaart gebaseerd werd of op een ander document. Die gegevens opvragen kan dus zeker geen kwaad als je zo'n verzoekje wegens late inning krijgt. Kan een argument leveren voor een rechter...).

Ben hier al jaren rond bezig, dus heb ondertussen een aardige kennis opgebouwd van deze werking btw ;-). Uit professionele motieven overigens, niet omdat ik een notoire zwartrijder ben (integendeel). Niettemin altijd bereid om bij te leren.

Franciscus

#51 , 15 apr 2012 13:30

Ik denk het niet alleen de spoorwegpolitie heeft toegang tot de persoonsgegevens bij mijn weten.

tombe

#52 , 16 apr 2012 17:02

is anders al sinds een paar jaar dat ze die toegang hebben.

Check oa B.S. van 25 april 1992: Koninklijk besluit van 1 april 1992 betreffende de uitvoering van reglementaire bepalingen tot regeling van de toegang tot de informatiegegevens en van het gebruik van het identificatienummer aan het Rijksregister van de natuurlijke personen in hoofde van de instellingen van openbaar nut die onder het Ministerie van Sociale Voorzorg ressorteren.

Trouwens: een overzicht van al wie toegang heeft tot RR vind je op http://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin/us ... rsonen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; . Je zal zien dat de NMBS niet uitzonderlijk is, TEC zit er bv ook tussen. Zo afgeschermd is dat RR nu ook weer niet...

Elinedw

#53 , 27 apr 2012 19:17

Ik heb vandaag een boete gekregen van 408,62€! 2 boetes van mei en juni 2008. Ik reed toen elke dag met mijn abonnement (betaald door werkgever) van mijn woonplaats naar mijn werk. Ja, ik ben eens vergeten mijn abonnement mee te nemen. Ben dit toen gaan tonen en het was in orde. 1 keer had ik mijn abonnement nog niet verlengd, en heeft de conducteur dit opgeschreven. Toen ben ik ook gaan betalen in het loket.

Ik heb modena gecontacteerd en gevraagd of er reminders voor gestuurd waren. Er wonen een aantal mensen met mijn familienaam in mijn straat, maar ik heb nooit een reminder gezien! (en de anderen met mijn familienaam geven ALTIJD mijn post door). Toen heb ik modena gevraagd of het aangetekend verstuurd was, maar daar konden ze niet op antwoorden.

Er wordt inderdaad best veel afgeweken van het originele onderwerp hier. Maar is het nu wettelijk gezien 1 of 5 jaar?

Ik vind het een schande dat ik ineens 408€ moet betalen.
De brief zegt 62,..€ en 65,..€ (samen 8,62€) en dan 2x schadevergoeding van 200€. Ik wil met plezier 8€ betalen als dit alles zou oplossen, maar 400€ betalen voor zaken waar ik naar mijn mening niet in de fout ben?

De deurwaarder zei dat als ik een bewijs van betaling kon voorleggen op papier, ze dan iets konden doen, anders niet. Maar wie houdt er nu toch een ticketje van 4 jaar geleden bij...? ik niet :( jammer genoeg! en dan nog, dat faxpapier is tegen nu al helemaal onleesbaar!

Heeft iemand nu al een meer gesloten antwoord op wat hieraan gedaan kan worden? Ik bel na het lange weekend de advocaat en het vredegerecht even op, maar alle info is welkom! ik maak me wel een beetje zorgen.

Elinedw

#54 , 28 apr 2012 10:36

even een correctie op mijn vorig bericht, was een stukje vergeten:

De brief zegt 62,..€ en 65,..€,dan 2x min 60 (samen 8,62€) en dan 2x schadevergoeding van 200€. Ik wil met plezier 8€ betalen als dit alles zou oplossen, maar 400€ betalen voor zaken waar ik naar mijn mening niet in de fout ben?

Drone

#55 , 28 apr 2012 14:04

deurwaarder treedt hier op als "incassobureau", buiten u de zogezegde factuur sturen, kan hij in dit stadium niet veel doen.

als de nmbs van mening is dat gij nog geld verschuldigd zijt, dan dienen ze de normale procedures voor de rechtbank te volgen en dan dient de nmbs zelf de nodige bewijzen op tafel te leggen.

wat in uw voordeel speelt, is dat uw abonnement werd betaald door uw werkgever en dat die normaal wel nog een betalingsbewijs zal hebben ( of een verklaring wilt opstellen ).

dat u uw abonnement al eens vergeet of niet tijdig verlengt is ergens wel een fout, maar dat neemt niet weg dat voor uw ritten werd betaald.

tombe

#56 , 01 mei 2012 17:53

Het is 5 jaar verjaring om eerder vermelde reden. Er zijn wat 'oude' wetten van toepassing op den 'ijzeren weg' die hen een bijzonder statuut geven. Dat merk je in dit soort zaken.

Niettemin, als je zeker bent dat je niet in fout bent én je ook nog eens zeker bent dat je geen aangetekende zending kreeg, stuur dan meteen een aangetekende zending als reactie op die brief met je argumenten. Vermeld ook zeker dat je niet op de hoogte bent en graag toch een kopie van een eerder vermeend aangetekend schrijven zou krijgen. Laten ze het er niet bij, dan zal je langs het vredegerecht moeten passeren, maar dan gaan ze wel moeten bewijzen wat ze beweren (en jij kan al aantonen dat je inlichtingen vroeg en gewoon geen idee hebt waar het over gaat). En dat wordt nogal moeilijk als jij zeker bent van je stuk want dan is er geen bewijs.

Overigens: zelfs als je ongelijk hebt, dan nog had je eerst een aanmaning zonder al die kosten moeten krijgen. Tenzij hier ook een bijzondere wet van toepassing is, maar die is me niet bekend (en de NMBS en haar reglementering behoort tot mijn expertise, dus zou me verbazen. Niettemin leer ik altijd graag bij).

Daarentegen, hebben ze wel gelijk en eerder aangetekend aangemaand, dan lijkt het me ook maar terecht dat je het bedrag betaalt.

bartvdk

#57 , 11 mei 2012 22:30

Zelfde situatie: waarschijnlijk abo vergeten op 09/12/2008 - ik herinner me iets getoond te hebben dag erna - 4 jaar later toch boete - geen aanmaningen bij mijn weten, geen aangetekende brief bij mijn weten.
-> concreet: hoe pak je dit aan?

PS De gedetailleerde afrekening spreekt van een forf. schadevergoeding (art 5.0.0.11) van 200 euro dit ze al 16 dagen (op 25/12 nota bene) na de zogezegd inbreuk aanrekenen. Kan dit zo snel?

tombe

#58 , 22 mei 2012 21:38

Dat denk ik wel. Staat in principe ook in hun reizigersvoorwaarden en op het formulier dat je meekrijgt als je je abo vergat en in de herinnering (die je dus 'normaal' moet krijgen)...

likethatjazz

#59 , 03 aug 2012 14:13

Ik heb hetzelfde voor, hier voor een geval van 2009.
Bij mij wringt het schoentje echt dat ik hier nooit iets van ontvangen heb, nooit een herinnering van aangetekend schrijven noch gewone brief.
En ineens een brief van het incassobedrijf dat meer dan 200euro binnen binnen de twee weken betaald moet zijn.

Terwijl ik destijd een abonnement had en er bijna,
(is tenslotte 3jaar geleden) zeker van ben dat ik het bewijs heb laten zien.

Wat moet ik nu concreet doen?
heeft er iemand meer ervaring mee?

Naar de ombudsdienst gaan van NMBS?
Naar een advocaat stappen?
Niet betalen?
Bewijs van aangetekende zending vragen?

Najnowszy_numer

#60 , 03 aug 2012 16:18

Wij hebben het ook voor, ons bedrag bedraagt 411.60 euro.
Dinsdag hebben we een afspraak met een advocaat, ik denk dat het niet aangeraden is - in deze situatie -
af te gaan op wat internet te bieden heeft van informatie.
Je moet al wat hebben gelezen alvorens je wat weet wat de verjaringstermijn van boetes is enz..

Wij hebben ook geen enkele aanmaning gekregen, de brief gisteren werd ook helemaal niet aangetekend verstuurd.
Dus kan ik, volgens mij, ook zo'n broeven beginnen opstellen en rondsturen?

We weten velen te beantwoorden na Dinsdag.
Het is misschien aangeraden om zelf ook een advies na te vragen bij een advocaat?
Zo kunnen wij, dit samenleggen en bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Groetjes,
Najnowszy

Terug naar “Actuele Thema's”