Borg staan

Flipper1965
Topic Starter

Borg staan

#1 , 23 jun 2007 13:11

Ik heb een relatie achter de rug met een vrouw die zelfstandige was. Om wille van schulden diende ze een kaskrediet af te sluiten en moest ik borg staan. Wat dus ook gebeurde. We zijn nu twee jaar van elkaar en ze heeft een nieuwe vriend. Nu krijg ik deze week een brief van de deurwaarder dat ik een week tijd heb om 1200 euro te betalen owv mijn borgstelling. Zij betaalde dus blijkbaar niet verder af. Als ik niet betaal zullen er gerechtelijke stappen ondernomen worden schrijft men.
Wat kan ik doen ?
Ik ben niet van plan om weer maar eens voor haar te gaan betalen en naar mijn centen te kunnen fluiten.
Wat als ik niets doe en gewoon afwacht ?
Gaan ze niet eerst de centen bij haar zoeken vooraleer ze naar mij komen ?
Wat kan ik het beste doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999

#2 , 23 jun 2007 18:27

zich borg stellen zonder meer houdt nu eenmaal risicos in,
ik vrees dat er niets anders zal opzitten voor je dan te betalen,

dat wil niet zeggen dat je het geld niet kan terugvorderen van haar -als ze er heeft uiteraard - een kei kan men nu eenmaal niet vellen

wolf2

#3 , 24 jun 2007 20:54

De meeste schuldeisers zullen hun tekst zodanig opstellen dat ze NIET eerst alle stappen bij de hoofdschuldenaar moeten doorlopen alvorens ze de borg mogen aanspreken. Meestal hebben ze het zodanig geregeld dat ze zo goed als onmiddellijk de borg kunnen aanspreken.

Ik denk niet dat er iets aan te doen is.

Reclame

j.demoor

#4 , 25 jun 2007 09:41

?Art.2021.De borg is jegens de schuldeiser niet tot betaling gehouden dan bij gebreke van de schuldenaar, wiens goederen vooraf moeten worden uitgewonnen, tenzij de borg afstand heeft gedaan van het voorrecht van uitwinning, of tenzij hij zich hoofdelijk met de schuldenaar heeft verbonden...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek zorgvuldig uw akte inzake afstand en hoofdelijkheid.

?Art.2022.De schuldeiser is slechts tot uitwinning van de hoofdschuldenaar verplicht, ingeval de borg zulks VORDERT, op de eerste tegen hem gerichte VERVOLGING.Art.2023.De borg die de uitwinning vordert, moet aan de schuldeiser de goederen van de hoofdschuldenaar AANWIJZEN, en de nodige penningen VOORSCHIETEN om de uitwinning te doen...?(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

YoeriS

#5 , 26 jun 2007 11:12

Borgen in handelszaken zijn meestal solidaire borgen, d.w.z. dat ze zich niet kunnen beroepen op het voorrecht van uitwinning.

In ieder geval, hiervoor moet u uw akte goed onderzoeken. Hetgeen wat j.demoor heeft gezegd klopt 100% ingeval dat het er niet instaat.

Terug naar “Andere”