Wij huren sedert 2003 een boerderij, waar nog wel wat werk aan was. Op zich is dat niet zo erg, maar de laatste tijd stellen we ons toch redelijk wat vragen. Er zijn al van in 2005 beloftes gemaakt om vanalles te doen qua werken in het huis, maar ze zijn er pas eind maart '07 mee begonnen.
Ze werken ook niet door maar wel na de werkuren in de week (na 18h dus), of mensen die in pensioen zijn komen wat klussen (overdag, maar niet elke dag), of in 't weekend (zaterdag, soms zondag, in 't zwart dus). Wij zijn ook geen enkel moment gerustgelaten: de tuin ligt voor het huis, en vooraan hebben we een grote poort die we sluiten met een hangslot (afstand huis - poort is zo'n 60m). Die mensen weten de code, en lopen op wanneer 't hen past. Zo gebeurde het al h??l vaak dat wij hier zitten te eten, of naar tv te kijken, en plots staat iemand naast ons op 't raam te kloppen. Ze verwittigen nooit wanneer ze gaan komen, of wanneer niet. Soms lopen ze hier op, zijn hier 30minuten, en dan weer weg, en wij weten van niks. Soms zien we ze ook een week niet. We zijn nu al 18 mei, ze zijn bezig met een nieuwe keuken-ruimte te maken van een oud kot, en dit is nu nog niet af, wat ze deden tot nu toe is: houten platen van oud kot afbreken van muren en plafond, deur en raam steken, en ijzeren panelen zetten zodat ze daartegen gyproc kunnen installeren wat zal dienen als muur (ze willen niet direct tegen de muur werken want deze is vochtig, en de huisbazin wil er niets aan doen want ze wil alles zo goedkoop mogelijk). Nu liggen de werken alweer meer dan 1.5weken stil, ze wachten op de keuken en vloer.
Wat ik vorige week te weten ben gekomen: vloer ?n keuken samen kosten 600?. De nieuwe velux (van 50-70cm!) die ze installeerden in de kinderkamer kost 269?, en nieuw toilet 100?. Dit alles komt qua materiaal samen op 969?, + dan nog de prijs van de gyproc en metalen baren. Nu betalen wij 425? aan huur, ze wil dit optrekken tot 500?! Dus 75? per maand m??r betalen voor werken die zo goedkoop mogelijk uitgevoerd zijn, en wij hebben enorm last van de werken aangezien die niet vooruitgaan.
Nog een weetje: de watervoorziening en eletriciteitsvoorziening in de nieuwe keuken is recent aangelegd, wat ze gedaan hebben is: water afgetapt aan watermeter in de kelder. Hierbij loopt een buis DOOR DE LIVING, tegen de fiances vastgemaakt, loopt verder DOOR BUREAU, om dan uit te komen in de nieuwe keuken. Idem electriciteit: die tappen ze f aan de plonkast in de huidige (oude)keuken, en die loopt onder de buis van 't water, door living, door bureau om dan in nieuwe keuken uit te komen. Niks daarvan is weggestoken ofzo, allemaal open en bloot door de living.
Mijn vragen zijn eigenlijk:
- Is de aanvoer van water en electriciteit naar de nieuwe keuken wettelijk (open en bloot door living)?
- MAG ze de huur zomaar optrekken van 425? naar 500??
- Kunnen wij een huurvermindering vragen voor de maanden waarin de werken gebeuren (want ik zie ze hier zeker nog een hele poos bezig, ze moeten nog een "nieuwe" badkamer zetten, lees: douchebak en lavabo installeren) PS: de nieuwe lavabo ligt hier al, uitbraakmodel van uit een andere eigendom van haar!!
- Wij hebben, door een vochtige slaapkamer, deze winter allebei beneden moeten slapen gedurende 5mnd (+ik was hoogzwanger). In sliep id living, hij in een bed onder de trap. Kunnen wij hiervoor vergoeding vragen aangezien we de volledige bovenverdieping niet konden gebruiken?
- Nu dreigt ze via mail, de huurprijs te indexeren, wat ze nog nooit gedaan heeft indien we er problemen van maken om 500? per maand te betalen.
Wat kunnen we en mogen we hieraan doen? Ik ben echt niet van plan om nog langer met onze voeten te laten spelen.
Alle afbraakmateriaal ligt hier ook nog in onze tuin, op een grote hoop. Aangezien de werken niet vooruitgaan, mogen we ook de doop van ons kindje (dat nu 6mnd oud is), dat we hier gingen doen, vergeten aangezien 't hier boemvol ligt met stenen, buizen, en brokken van vanalles en nog wat.
Wie kan me helpen met raad, wat kan ik doen, waar moet ik gaan? Op welke wettelijke bepalingen kan ik beroep doen?
PS: de werken zijn na 2j eindelijk in gang geschoten omdat ik aangetekende zending gestuurd had ivm alle gebreken vh huis. Ze heeft daar niet officieel op gereageerd, ze is wel langsgekomen, haar ongenoegen geuit over die zending, wat volgens haar wat dat allemaal niet nodig, en na een 3-tal weken zijn de werken dan begonnen (om terug stil te vallen).
PS2: onze huidige badkamer is 1m70 hoog, evenals douchebak, kan miniem verlucht worden, en 't vriest er in de winter + er zitten altijd mieren en beesterij. (ik kan daar n?t rechtstaan, mijn vriend is 1m90, hij dus niet, ook niet wanneer hij een douche neemt). Ik w??t van ??n van de werkmannen dat de gezondheidsinspectie de badkamer zou afkeuren. Kan ik die nog inschakelen, en hoe begin ik daaraan?
Help!
Een radeloze mama ....