huurovereenkomst beeindigen na ernstige relatiebreuk

marco_wat
Topic Starter

huurovereenkomst beeindigen na ernstige relatiebreuk

#1 , 04 apr 2012 21:17

beste,

ik zit in een situatie waar ik mij niet echt raad mee weet.

het zit namelijk zo,

ik en mijn vriendin( ex ondertussen ) zijn in september 2011 gaan wettelijk samenwonen in een appartementje.

de maandelijkse huur bedroeg 800.00 eur en de borg was 3x dat bedrag. ( huurwaarborg is nooit gestort geweest )

alles ging goed, totdat ik te weten ben gekomen dat mijn vriendin was vreemdgegaan, ik vertrouwde haar totaal niet meer en ben dus ook mijn job verloren omdat ik het niet zag zitten haar 8 uren per dag alleen te laten, vanzelfsprekend is die relatie ook volledig de klippen opgelopen.

januari 2012 moesten we voorkomen bij het vredegerecht omdat we met een huurachterstand zaten van drie maanden, ik zat zwaar in een depressie en het interesseerde mij allemaal niets meer, ben dus niet gaan opdagen en is het vonnis geveld dat we het appartement moesten verlaten, het pand leeg moesten maken, de achterstallige huur betalen en de sleutels afgeven.

ik kan eerlijk spreken dat het een serieuze vechtscheiding was, dat blijkt wel uit het feit dat het appartement wel leegstaat maar ik nu nog 3 maanden extra zou moeten betalen, aangezien de huisbaas de sleutels niet wil ontvangen, tenzij wij ( ik en men ex ) samen in het appartement de sleutels afgeven, zij heeft tevens een aantal sleutels en ik heb er ook een aantal. samen de sleutels afgeven is geen optie. maar ik wil dat die zever stopt en dat ik gewoon mijn achterstanden en dergelijke kan betalen en verder gaan met mijn leven.

zoals gezegd, samen de sleutels afgeven of mijn ex contacteren is geen optie.

hoe kan ik dit dan regelen zodat ik dit definitief achter mij kan laten en gewoon verder gaan met mijn leven?

in het ergste geval mag het geld kosten, het is nu toch al een kwestie van schuldbemiddeling.

er is nooit een officieel contract aangemaakt, waaruit ik afleid dat de overeenkomst ook niet is geregistreerd, verbeter mij wel als dit niet zo mocht zijn, ik maak deze aanname enkel en alleen op basis van het feit dat je naar mijn weten een contract nodig hebt om te registreren.

alle raad is welkom, persoonlijke meningen over hoe ik en wij als koppel het hebben verkloot niet, daar ben ik mij al zeer bewust van.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Departed

#2 , 05 apr 2012 09:51

januari 2012 moesten we voorkomen bij het vredegerecht omdat we met een huurachterstand zaten van drie maanden, ik zat zwaar in een depressie en het interesseerde mij allemaal niets meer, ben dus niet gaan opdagen en is het vonnis geveld dat we het appartement moesten verlaten, het pand leeg moesten maken, de achterstallige huur betalen en de sleutels afgeven.
In principe kan je verzet aantekenen tegen een veroordeling waar bij je niet aanwezig was. Het verzet moet binnen de maand na de betekening van het vonnis gebeuren.

ik kan eerlijk spreken dat het een serieuze vechtscheiding was, dat blijkt wel uit het feit dat het appartement wel leegstaat maar ik nu nog 3 maanden extra zou moeten betalen, aangezien de huisbaas de sleutels niet wil ontvangen, tenzij wij ( ik en men ex ) samen in het appartement de sleutels afgeven, zij heeft tevens een aantal sleutels en ik heb er ook een aantal. samen de sleutels afgeven is geen optie. maar ik wil dat die zever stopt en dat ik gewoon mijn achterstanden en dergelijke kan betalen en verder gaan met mijn leven.
Die 3 maanden huur is gedeeld door twee vermoed ik, aangezien uw vriendin de huur ook niet betaald heeft en jullie beide het huurcontract hadden met de verhuurder?

Je kan die sleutels aan hem persoonlijk gaan afgeven en een bewijs van afgifte aan hem vragen. Je zou het ook via de post kunnen versturen met een aangetekend schrijven (kostprijs ongeveer 5 euro), of je zou ze in bewaring kunnen geven aan een derde (liefst een gerechtsdeurwaarder), al lijkt mij de aangetekende brief het meest aan te raden.
er is nooit een officieel contract aangemaakt, waaruit ik afleid dat de overeenkomst ook niet is geregistreerd, verbeter mij wel als dit niet zo mocht zijn, ik maak deze aanname enkel en alleen op basis van het feit dat je naar mijn weten een contract nodig hebt om te registreren.

Het is niet omdat er geen schriftelijke overeenkomst is dat er geen contract zou zijn. Een mondelinge huurovereenkomst bestaat er wel in uw geval. Dit moest inderdaad geregistreerd worden (binnen de 2 maanden) -> art. 3, § 5 van de Woninghuurwet. Als dit niet gebeurd is dan kan u heel gemakkelijk opzeggen (u stuurt gewoon een aangetekende brief met de vermelding dat u opzegt), u kan op elk tijdstip opzeggen, zonder opzegtermijn in acht te moeten nemen en zonder een schadevergoeding verschuldigd te zijn.
Dit is maar mijn onprofessionele mening, louter een poging om mensen te helpen -> zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... =1&t=20561. Indien u 100% zeker wil zijn dient u een raadsman/raadsvrouw te raadplegen.

Vandebos

#3 , 05 apr 2012 12:22

Het is niet omdat er geen schriftelijke overeenkomst is dat er geen contract zou zijn. Een mondelinge huurovereenkomst bestaat er wel in uw geval. Dit moest inderdaad geregistreerd worden (binnen de 2 maanden) -> art. 3, § 5 van de Woninghuurwet. Als dit niet gebeurd is dan kan u heel gemakkelijk opzeggen (u stuurt gewoon een aangetekende brief met de vermelding dat u opzegt), u kan op elk tijdstip opzeggen, zonder opzegtermijn in acht te moeten nemen en zonder een schadevergoeding verschuldigd te zijn.
Bij de opzeg dient wel art3§9 woninghuurwet gerespecteerd te worden.

Reclame

The Departed

#4 , 05 apr 2012 14:13

Bij de opzeg dient wel art3§9 woninghuurwet gerespecteerd te worden.
Wat houdt dit in?

'De opzeggingstermijn neemt aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.'

Art. 3, § 5, 3de lid zegt net dat die opzegtermijn bedoeld in Art. 3, § 5, lid 1 niet van toepassing is, waarom zou art. 3, § 9 dan in acht moeten worden genomen?
Dit is maar mijn onprofessionele mening, louter een poging om mensen te helpen -> zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... =1&t=20561. Indien u 100% zeker wil zijn dient u een raadsman/raadsvrouw te raadplegen.

Vandebos

#5 , 05 apr 2012 14:21

art 3§5 zegt:
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
art 3§5 derde lid schakelt dus enkel het eerste en tweede lid van art 3§5 uit. niet art 3§9
(§ 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
waaronder art 3§5 derde lid eveneens valt.

The Departed

#6 , 05 apr 2012 14:29

Ik begrijp het nog steeds niet.

Er is geen opzegtermijn verschuldigd, waarom zou § 9 dan van toepassing zijn. Of wordt hier mee bedoeld dat de opzeg pas ingaat op de eerste dag van de maand die volgt. Dus opzeg is op 15 maart gebeurd, dan moet de verhuurder daar pas rekening mee houden op 1 april. Het gedeelte in die bepaling dat spreekt over 'termijn' moet ik niet bekijken?

Ben ik nu juist?

marco_wat
Topic Starter

#7 , 06 apr 2012 03:09

alvast bedankt allemaal voor de goede raad.

nu het voornaamste is voor mij dat ik de sleutels kan afgeven zodat de huur niet blijft doortellen, is het in belgië in feite wel legaal de sleuetels te versturen via aangetekende brief?

mij is altijd gezegd geweest dat je deze in het appartement zelf in eigen persoon samen met de partner moest afgeven,

let wet wij woonden WETTELIJK samen en zij bezit ook een deel van de sleutels.

dus als ik mijn sleutels via de post verzend via aangetekend schrijven, ben ik er vanaf en valt de rest van de aansprakelijkheid op mijn ex, aangezien zij nog sleutels bezit, of hoe moet ik dat zien?

mvg, alvast bedankt

The Departed

#8 , 06 apr 2012 07:44

Ja het is volgens mij perfect legaal de sleutels te versturen via een aangetekende brief.

Jij hebt sleutels en zij heeft sleutels, of je nu wettelijk of feitelijk samenwoont, de huisbaas moet gewoon zijn sleutels terughebben,

Terug naar “Huren”