Ik heb op 19 november 2011 de Philips 58PFL9955H/12 gekocht bij Vanden Borre. Een 3D LED TV. Al van in het begin vertoond deze een groot probleem. Wanneer ik een donkere scène bekijk en er verschijnt ondertiteling op het beeld, past het beeld zich hierop aan. Ik heb een Youtube-filmpje gemaakt waarop het probleem goed te zien valt.
http://www.youtube.com/watch?v=QR_Fv10A4OQ
Je moet letten op de omgeving wanneer de ondertiteling verschijnt. Dit is goed te zien vanaf 0:04, 0:18, 0:30, 1:27, 2:05,... Je kan dit probleem echter uitschakelen door de functie 'dynamisch contrast' eveneens uit te schakelen. Maar dit is nu net waarom ik het televisietoestel gekocht heb. De inktzwarte zwartlevels verdwijnen dan en het zwart wordt grijs. Dit probleem is ook aanwezig op andere Philipsmodellen. Dit is bevestigd op het supportforum van Philips. Philips reageert hier niet op.
Allereerst heb ik een mail gestuurd naar Philips. Zij hebben via Servilux (Philips' reparatiedienst) een technieker gestuurd. Hij zag het probleem direct. Hij had net hetzelfde toestel bij (vervangtoestel voor een eventuele reparatie) en dat toestel had net hetzelfde probleem. Omdat beide toestellen dit probleem vertonen, valt mijn televisie 'binnen de specificaties'. Hij kon verder niets doen.
Mijn volgende stap was een mail sturen naar Vanden Borre zelf. Ik eiste een omruiling en vertelde dat ik aanspraak maak op de garantiewet. Ik zag dit als een gebrek. Ze geloofden me natuurlijk niet en 2 dagen later werd men toestel opgehaald. Het onderging een test in het atelier van Vanden Borre. Ik heb persoonlijk contact gehad met de technieker die daar aanwezig was. Ik heb het probleem laten zien via het filmpje. Ook hij zag het probleem. Omdat het probleem niet te repareren is en er eigenlijk een oplossing is (het dynamisch contrast uitschakelen) heeft ook hij het toestel goedgekeurd en valt het 'binnen de specificaties'.
Ondertussen heb ik mijn toestel al terug maar bruis ik van woede. Ik heb eergisteren nog één keer gebeld om mijn standpunt duidelijk te maken. De mail die ik vandaag ontving van Vanden Borre was klaar en duidelijk:
"Beste,
Zoals telefonisch beloofd hebben wij uw dossier intern nogmaals besproken.
Het spijt ons uiteraard dat u niet tevreden bent over uw aankoop en de werking van uw TV, maar uw toestel vertoont geen gebreken en kunnen hierdoor helaas niet ingaan op uw verzoek.
Het toestel kan iet geruild worden.
Het spijt ons echter dat wij u niet verder kunnen helpen.
Hopende op een goede ontvangst van ons schrijven, verblijven wij, steeds tot uw dienst,
Consumentendienst"
Zijn er bepaalde wetten waar ik aanspraak op kan maken? Als ik op voorhand wist dat dit 'doodnormaal' was had ik het toestel uiteraard niet gekocht.
Alvast bedankt.