we gaan uitelkaar wat nu??

vocht
Topic Starter

we gaan uitelkaar wat nu??

#1 , 31 mar 2012 16:48

ik en mijn man gaan uitelkaar. hij vernedert mij mentaal . scheldt mij voor alles uit en gooit met spullen. mijn kinderen kunnen dit niet langer aanzien. we huren een huurwoning en zijn gehuwd. de huis staat op beiden namen als huurder. is het mogelijk dat ik iets anders opzoek voor mezelf om er met me kinderen i te wonen? mag hij de kinderen blijven zien? ik ben nu ook zwanger2maanden is het mgelijk dat hij eruit gezet kan worden tijdelijk, zodat ik wat rust heb? het kinderbijslag ontvagt hij nu op zijn rekeningnummer. hoe kan ik er voor zorgen dat het op mijn rekeningnummer komt? ik verdien nu netto 700 euro. dit is niet genoeg om te huren en er van te leven. heb ik recht op een leefloon? en moet men errst definitief gescheiden zijn om een leefloon te kunnen ontvangen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Geduldig Zieltje

#2 , 31 mar 2012 21:55

Je kunt u beter in het ocmw hierover gaan informeren. Je hebt recht op een aanpassing van je inkomen, maar de kans bestaat dat ze dit pas zullen toestaan als je een scheidingsprocedure bent opgestart in het ergste geval zullen ze dit pas toestaan als jullie beiden niet meer op hetzelfde adres wonen. Wel heb je meteen recht op een aanpassing als je aangeeft dat je bv. bij je ouders of een vriendin (tijdelijk) woont, maar een opgestarte scheidingsprocedure kan eveneens een vereiste zijn.
Hier wat extra info; http://www.belgium.be/nl/familie/sociale_steun/ocmw/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kinderbijslag zal hij op zijn rekening blijven ontvangen zolang de kinderen op hetzelfde adres als hemzelf een domicilie hebben.

Weet dat het zeer moeilijk is om als alleenstaande ouder een woning te vinden, laat staan als het om meerdere kinderen gaat en je geen vaste inkomen hebt. Schrijf je zo snel mogelijk in voor een sociale woning.

Probeer met hem rustig een gesprek te voeren, zie of hij misschien bereid is jou de gevraagde rust te bieden. Wie weet zien jullie dan beiden in dat de frustraties die jullie momenteel doorstaan iets tijdelijk is en valt het nog op te lossen.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

lucgescheiden

#3 , 01 apr 2012 14:18

Normaliter gaat u eerst naar het vredegerecht en vraagt u om tijdelijke maatregelen.
U kan de vrederechter om bemiddeling vragen, er hoeft daarvoor geen scheidingsprocedure te zijn opgestart.
De vrederechter zal oordelen over uw aanvraag, rekening houdend met de de hoogdringendheid voor zowel de kinderen als
eventueel latente vormen van geweld.

Dergelijk oordeel kan erin bestaan dat uw echtgenoot uit de woning wordt gewezen.
Dat u het kindergeld en de andere voordelen omtrent de kinderen krijgt toegewezen, en
eventueel dat de vader nog verder dient bij te dragen in de leefkosten van zowel U als de kinderen.
Dit met evalutatie na een bepaalde periode.

Geraakt u gedurende deze periode niet tot een verzoening, dan zal u
zich tot de rechtbank van Eerste Aanleg dienen te wenden met een echtscheidingseis.
Een voor u gunstig vonnis van het vredegerecht, wordt in de meeste gevallen verlengd voor de duur van de echtscheidngsprocedures.
Hierbij te denken aan alimentatiegelden en verblijfsregeling.

Indien u de procedures volgens de wet doorloopt, draaien deze steeds gunstiger uit voor de vrouw als voor de man.
Of deze gunstige uitdraai ook effectief tot 'geluk' kan leiden is een totaal andere vraag!

Praktisch zal u gescheiden zijn, en de hulpplicht tussen gehuwden komt te vervallen m.a.w. u zal er alleen voorstaan
om uw kinderen de nodige aandacht te geven, in de tijd dat zij aan u worden toegewezen.
Gecombineerd met uw werk, en het feit dat de vroegere gezinsinkomsten worden verminderd met de leefkosten van de vader,
die uiteindelijk ook dient te overleven, zal u het niet onder de markt hebben.

Zoals Zieltje het verwoordt, probeer frustraties uit de weg te ruimen via gesprekken, om dergelijke definitieve toestand te vermeiden, dit zal voor alle betrokken tot de meest zinvolle toekomst leiden.
Veel onmin en nieuwe frustraties kunnen hiermede vermeden worden.

Met drie of vier kinderen alleen te moeten opvoeden, zal u nog weinig vrije tijd resten om aan je eigen geluk te werken. Dit zal dan eerder resulteren in een constante strijd met de vader.
En is het niet net daarover dat u zich zorgen maakt?
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

vocht
Topic Starter

#4 , 01 apr 2012 16:43

hoelang duurt het voor al eer de vrederechter een beslissing neemt? en hoe moet ik zoiets aanvragen

lucgescheiden

#5 , 01 apr 2012 16:52

U dient zich hiervoor tot het locale vredegerecht te wenden.
Daar zal men u de uitleggen, hoe hiertoe een aanvraag in te dienen.
Afhankelijk van de dringendheid en wat u beoogt kan u deze aanvraag best zelf grondig voorbereiden,
eventueel mits hulp van een raadsman.
Een eerste, gratische consultatie kan u eveneens ter plaatse aanvragen.
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 02 apr 2012 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 02 apr 2012 12:35

mag hij de kinderen blijven zien?
Elke Belg is gelijk voor de wet... dus de vraag kan evengoed zijn "mag ik mijn kinderen blijven zien?"
Als Uw antwoord op mijn vraag "ja" is wel dan kent U ook het antwoord op Uw vraag.

Vergis U niet... meer dan 1 op 10 scheidingskinderen verliest in de loop der jaren na de scheiding het contact met zijn ouder
Op dit moment is dit meestal de vader maar meer en meer moeders zullen dit gaan overkomen, zover is duidelijk.

Aanvaard Uw man dat U het huwelijk wil verbreken en wat stelt hij voor ivm met de kinderen?

Code: Selecteer alles

art. 374 BW; Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen.

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 02 apr 2012 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis

#7 , 02 apr 2012 12:43

Kinderbijslag:
als ik het goed voorheb, moet tegenwoordig de kinderbijslag op een rekeningnummer gestort worden waar de moeder (als ze dat wenst) een volmacht op heeft. dus als de kinderbijslag op het rekeningnummer van de vader wordt gestort waar jij niet aan kan, kan je nu meteen aankaaarten bij het kinderbijslag dat je wenst dat dit op jouw rekeningnummer wordt gestort.
en dan wordt dat aangepast.

roderidder

#8 , 02 apr 2012 12:49

Men gaat er hier maar vanuit dat de moeder alles maar zal winnen

Gisteren nog een vader ontmoet die juridisch alles won bovendien wil geen enkel van de drie kinderen nog zijn moeder zien.

Als een rechter bepaald heeft dat je niet meer samen moet wonen zoals in het huwelijk voorzien is dan zal de kinderbijslag normaliter betaald worden aan die ouder die het hoofdverblijfplaats van de kinderen heeft.

RR

Vandebos

#9 , 02 apr 2012 13:09

Men gaat er hier maar vanuit dat de moeder alles maar zal winnen

Gisteren nog een vader ontmoet die juridisch alles won bovendien wil geen enkel van de drie kinderen nog zijn moeder zien.

Als een rechter bepaald heeft dat je niet meer samen moet wonen zoals in het huwelijk voorzien is dan zal de kinderbijslag normaliter betaald worden aan die ouder die het hoofdverblijfplaats van de kinderen heeft.

RR
Men gaat uit van de vragen van TS, de echtgenote. De zaak vanuit het perspectief van de echtgenoot behandelen heeft momenteel voor TS geen enkel nut.

roderidder

#10 , 02 apr 2012 13:22

Vandenbos als men dat zwart/wit gaat bekijken mag men op het JF dus niet meer wijzen op het feit dat je een zaak kan verliezen, je kan enkel maar winnen met een rechtzaak. Men moet dus zwijgen over logische of mogelijke juridische argumenten van de andere ouder?

Dit lijkt mij niet juist van de moderatie v/h JF en mag beter en vooral begrijpelijker naar voor gebracht worden.

RR

lucgescheiden

#11 , 02 apr 2012 14:01

Het is idd aartsmoeilijk om een rechtbank te overtuigen dat kinderen beter af zouden zijn de vader, als bij de moeder.
Terwijl dergelijk vonnis evenmin de onmin tussen beide ouders zou oplossen, noch voor de kinderen de meest ideale oplossing zou zijn.

Poster meldt hier familiale problemen, haar vrees voor de bestaansmiddelen van het gezin, en de juridisch te volgen weg om deze bestaansmiddelen te vrijwaren.
Ik meen dat zij de wettelijk te volgen procedure werd aangereikt.

Mocht een advokaat dergelijk beperkt advies geven, dan zou hij/zij zijn cliënte onvoldoende verdedigen,
althans wat betreft de juridische mogelijkheden.
Evenzo zou een psycholoog of psychiater, dergelijke situatie, veel uitgebreider moeten behandelen.
Echter geen van beiden zal ooit over de zekerheid beschikken, het juiste initiatief te hebben getoond in een specifieke situatie.
(Tenzij het gaat over zijn/haar ereloon uiteraard.)

De vraag is dan in hoeverre je een advies kan verstrekken, dat de poster zelf doet nadenken over haar specifiek probleem.
Daarmede ook de verantwoordelijkheid, tot het nemen van de effectieve beslissingen, terugleggende bij poster.

Wilt u de verantwoordelijkheid opnemen voor/in het geval dat:
een poster's wereld instort omdat zij/hij klakkeloos een onvolledig advies van het JF opvolgde?
(mogelijk ingegeven door een onvolledig verhaal, of een foutieve interpretatie)

Indien ja; dan kan u best een hoop advokaten in dienst nemen als JF.
Indien neen; dan is het idd wijselijk van alle facetten aan te kaarten, al dan niet toe te lichten.
Denk ik.

Vandebos

#12 , 02 apr 2012 14:12

Gelet op de hier beperkt beschikbare informatie in verband met de situatie van TS en de duidelijke richting dat haar vragen uitgaan is er een duidelijk verschil tussen TS erop te wijzen dat er een weliswaar kleine kans bestaat dat de kinderen worden toegewezen aan de andere partij en het wijden van volledige posts aan dit ene onderdeel van het probleem waarmee TS wordt geconfronteerd. Uit het vervolgantwoord van TS kan duidelijk worden afgeleid welke de informatie is die zij wenst.

Iemand die TS in een dergelijke situatie aanraadt geen advocaat in de arm te nemen vraagt er niet beter om dan een klacht aan zijn been te hebben. Juist omdat de adviezen van JF in een dergelijk dossier zonder de volledige achtergrond te kennen op zijn zachtst gezegd niet verder kunnen rijken dan het aangeven van een algemene richting dient men steeds de uiterste voorzichtigheid te bewandelen. TS bijna exclusief wijzen op een heden nog uitzonderingstoestand die de Persoonlijke levenssfeer van TS alleen maar emotioneel en misschien zelfs fysiek moeilijker en harder te verdragen maakt is vanuit het oogpunt van een situatie waaruit zich zeer eenvoudig gezinsdrama's ontwikkelen niet aangeraden.

Deze discussie werd reeds herhaaldelijk gevoerd op dit forum. De mening van het moderatieteam is nog steeds dezelfde.

eylis

#13 , 02 apr 2012 14:13

toelichting: mijn postje mbt de kinderbijslag heeft betrekking op de wettelijke situatie als de ouders nog gehuwd zijn.
Dus ik bedoelde dat op dit ogenblik de situatie fout is;
De moeder zou nu, op dit moment sowieso toegang moeten hebben tot de kinderbijslag.
Het is wettelijk totaal fout dat de vader de bijslag ontvangt op een rekening waar de moeder geen toegang tot heeft;
dus om dit in een eerste fase recht te zetten - en daar moet geen rechter of wat dan ook aan te pas komen - neemt de mama contact op met het kinderbijslagfonds, legt uit dat ze niet aan de kinderbijslag kan, dan zal het fonds dit op een rekeningnummer storten waar ze toegang tot heeft.

eylis

#14 , 02 apr 2012 14:18

en misschien moet de post van Vandenbos in telegramstijl ook vooraan op het forum gezet worden:
het is inderdeed totaal ondeontologisch én juridisch aanvechtbaar posters af te raden een advocaat te consulteren.
Al helemaal niet in geval van vermoeden van geweld en agressie.

lucgescheiden

#15 , 02 apr 2012 14:52

"het is inderdeed totaal ondeontologisch én juridisch aanvechtbaar posters af te raden een advocaat te consulteren."
De deontologie ("plichtenleer", vanuit het Grieks, deon, “plicht,” en logos, “rede”) is een ethische stroming, die uitgaat van absolute gedragsregels, vaak, maar niet altijd, gesteld als normen. Er wordt ook wel gesproken over plichtethiek. Iets wat slecht is, is volgens een deontoloog altijd slecht, ook als de uitkomst goed zou zijn, want er bestaat geen "goed" als zodanig; het enige wat goed zou kunnen zijn is de intentie, de goede wil, en die goede wil impliceert de aanvaarding van bepaalde morele wetten. Zo keuren deontologen bijvoorbeeld martelen af, ook als daar levens mee gered kunnen worden. De morele wet kan op vele manieren weergegeven worden, maar komt echter altijd op hetzelfde neer: een handeling is moreel als je tegelijkertijd kunt willen dat ieder ander op die manier zou handelen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Deontologie" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral de laatste zin in in deze definitie kan u uw mening doen herzien

Terug naar “Echtscheiding”