Opgesloten door buurman

sofie23
Topic Starter

Opgesloten door buurman

#1 , 31 mar 2012 21:27

Hallo iedereen,

ik heb eens een vraagje ivm een appartement dat ik huur.
Sinds een maand heb ik een nieuwe bovenbuur, er zijn 5 appartementen in het gebouw.
Ik moet elke nacht rond 2u opstaan om te gaan werken, mijn bovenbuur vertrekt elke avond om 23u.
Nu draait meneer elke avond als hij weggaat de twee sasdeuren in de gang op slot, met veel lawaai tot gevolg (ik ben dan ongeveer in het midden van mijn nachtrust en word hier elke nacht wakker van). Ik weet dat ik geen gemakkelijke uren heb, maar ik krijg wel van alle medebewoners onder mijn voeten omdat ik om 2u30 's nachts de deuren moet opendoen om te kunnen vertrekken. Ik ben dus degene die geluidsoverlast veroorzaakt. Ik heb mijn buur hierover aangesproken, vriendelijk weliswaar, maar hij komt niet terug op zijn standpunt dat hij dit veiliger vindt. De eigenaar heb ik ook reeds gecontacteerd maar die deelt de mening van mijn bovenbuur. De sasdeuren vallen sowiso in een slot en je kan enkel van binnen naar buiten, dus ik begrijp niet waarom beide deuren nog eens extra op slot moeten worden gedraaid. Ook vind ik dit qua brandveiligheid niet goed, want als er iets gebeurt kan niemand op tijd buitengeraken. De andere mensen dreigen met politie als ik niet stiller ben als ik buitenga, maar ik woon hier nu twee jaar en voor de nieuwe hier kwam wonen had niemand last van mijn vroege vertrekuur. Als je de deuren moet opendraaien maakt dat inderdaad veel lawaai maar dat ligt aan die sloten, ik probeer zo stil mogelijk buiten te gaan. Er is mij zelfs gezegd dat ik dan maar van werk moet veranderen maar ik doe mijn job graag, ik wil dat niet. Ik ben een alleenstaande vrouw en heb enorm veel schrik van mijn bovenbuur, is een beer van een kerel en wil niet wijken van zijn standpunt. Ik ben het beu dat ik hier de dupe van ben en weet echt niet wat ik moet doen. Dit kan zo niet verder, ik wil geen politie op mijn dak, maar ik kan toch niet via mijn raam elke nacht naar buiten klauteren? Heeft er iemand hier een oplossing voor? bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Departed

#2 , 31 mar 2012 21:36

Jouw buren hebben recht op het rustig genot van hun appartement. Nachtlawaai kan dit genot verstoren. Nachtlawaai behoort tot de leer van de burenhinder, dit moet je laten vaststellen door de politie (PV). Met die pv's ga je dan naar de vrederechter. Dit is echter een werk van lange adem, en problemen met je buren zijn niet gemakkelijk op te lossen, ook niet met een tussenkomst van de vrederechter.

Wat je zou kunnen doen is uw buren contacteren en hen jouw probleem voorleggen. Zeg dat de manier waarop jij denkt dat de deuren moeten gesloten worden even veilig is voor iedereen. Wanneer die ene buurman toch dwarsligt kan je hem hierop aanspreken. De buren kunnen immers jou aanspreken omdat je 's nachts voor lawaai zorgt, door zijn fout.

Een kalm, vriendelijk, goed gesprek lijkt mij het meest voor de handliggend. Procedures, brieven, etc... gaan de gemoederen alleen verhitten en gaan u niet verder helpen.

Uw recht op arbeid kan u niet ontzegd worden, alsook het recht op rust uw buren niet kan ontzegd worden. De huisbaas kan misschien de sloten wat olieën om zo het geluid wat te dempen.

Aangezien je al enkele pogingen ondernomen hebt om een gesprek aan te gaan met je buurman, zou je net na zijn vertrek de deur terug kunnen sluiten op jouw manier.
Dit verstoort uiteraard je nachtrust.

Probeer misschien opnieuw een gesprek aan te gaan met jouw buurman. Zeg hem dat je klachten krijgt van de andere bewoners omdat je hen 's nachts telkens weer moet wakker maken. Je kan hem zeggen dat de veiligheid even goed is als de deur jouw manier wordt gesloten.

Het is een complex probleem, waar ik niet direct een geschikt antwoord op vind. Ik hoop dat je rustig kan blijven, en dat de problemen snel worden opgelost, op een kalme, volwassen manier, daar komen we het verst mee.

Veel succes,
Dit is maar mijn onprofessionele mening, louter een poging om mensen te helpen -> zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... =1&t=20561. Indien u 100% zeker wil zijn dient u een raadsman/raadsvrouw te raadplegen.

sofie23
Topic Starter

#3 , 31 mar 2012 21:59

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb inderdaad samen met mijn papa de sloten geolied en rubber tussen het slot gestoken, maar dit lost niets op. Mijn papa is mee naar de buurman geweest om het probleem aan te kaarten, maar hij wijkt niet. ik heb ook reeds met de andere buren proberen praten, maar omdat zij normale uren werken, hebben ze er geen last van dat de deuren op slot zijn, dus gaat het hen enkel over het lawaai. Ik snap het nut niet, buurman vertrekt om 23u en ik vertrek drie uur later en doe de deuren niet opnieuw extra op slot, dus dat verandert niets aan de veiligheid, meen ik. Mijn nachtrust wordt dan ook weer door de buurman verstoord, want ik word er ook wakker van, ik moet om 20u gaan slapen...Ik wil hierin ook zeker niet gaan procederen ofzo, maar ik aanvaard de dreigingen van de buren niet, want zoals ik al zei, woon ik hier reeds twee jaar in vrede en doet het probleem zich pas nu voor, sinds de nieuwe buur hier woont. Mijn papa denkt dat ik best verhuis, want hij ziet ook geen andere oplossingen dan hetgene we reeds ondernomen hebben, maar ik kan de boete voor vertrek niet betalen, dus zit ik hier gevangen. Sinds we de buur hebben aangesproken, maakt hij steeds meer lawaai vanaf 20u 's avonds, waardoor ik met 2 à 3 uur nachtrust moet rondkomen en dat begint zijn tol te eisen, ook naar mijn job toe. Ik durf niet veel meer te ondernemen, daar de buurman een zeer raar iemand is en ik denk dat het alleen maar erger wordt, want hij toont nul begrip. Ik ben bang van hem. Mss is verhuizen inderdaad de beste oplossing, al zie ik niet hoe ik van die boete vanaf kan geraken, het leven als alleenstaande is financieel al moeilijk genoeg...en ik kan jaamer genoeg niet op dat vlak op hulp van mijn papa rekenen, die heeft het ook al moeilijk genoeg. Toch bedankt voor je reactie

Reclame

Geduldig Zieltje

#4 , 31 mar 2012 22:19

Heb je uw buurman al voorgesteld dat jij anders de deuren na jouw vertrek zo op slot wilt doen. Vraag anders je huisbaas of hij bereid is jou deze boete te besparen mocht je verhuizen, door misschien andere huurders voor hem te zoeken.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mar 2012 22:54

Eens met de kwartierinspecteur gaan praten en ook het de gegevens van buurtbemiddeling eens vragen.
Is er een syndicus voor het gebouw?
Net zoals de andere bewoners het genot van hun appartement hebben hebt u dat ook en is het tot op heden niet verboden om 's nachts te gaan werken.

U bent het slachtoffer van uw bovenbuur.
Is er een reglement van inwendige orde?
Staat daar iets in over sluiten deuren? Wel als dat zo is dan dient die bovenbuur zich daar ook aan te houden.

pixel

#6 , 01 apr 2012 07:41

Stel de vraag eens aan de Brandweer !!
ik heb dit gedaan omdat wij dit hier ook voor hebben en we zijn nu van plan om PV telaten opstellen
voor dit feit .

Het is verboden i.v.m veiligheid dat een gemeenschappelijke deur op dubbel slot word gedraaid .
Wat met een dringende oproep voor leven in nood hoe gaat de hulpverlenig binnen geraken als de parlefoon niet werkt ??

Ze zegde mij ook dat ingeval van brand de verzekering moeilijk kan doen doordat de hulp verlening
niet optijd binnen kon door fout van derde (dubbel afsluiten van voordeur)

bon dat is wat ik tehoren heb gekregen over dit punt .

Turaki

#7 , 01 apr 2012 10:21

Bezoek van brandweer (komen op eenvoudige vraag) lijkt mij hier ook de beste oplossing.

The Departed

#8 , 01 apr 2012 11:07

Dat bezoek van de brandweer kan aangewezen zijn. Maar als die man nu al blijk geeft van ongezond verstand vrees ik dat er veel zal moeten gebeuren om van hem een gedragswijziging te verwachten.

Art. 1719, 3° van het Burgerlijk Wetboek stelt dat: "De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht:
-3°: De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de huur duurt."

Ik denk dat het dus aangewezen kan zijn de huisbaas aan te spreken op zijn verplichtingen. Jij hebt evenveel recht om te leven/slapen in jouw appartement als jouw buurtbewoners. Waarom zou de buurman uw nachtrust mogen verstoren en vervolgens er nog eens voor zorgen dat jij enkele uren later de nachtrust van de andere bewoners ook nog eens zou verstoren.

Probeer dit eens voor te leggen aan uw huisbaas. Zeg dat je de goede vrede terugwilt, en je job niet wilt verliezen.

Ik hoop dat het probleem snel opgelost geraakt, en ben benieuwd te horen hoe het verder verloopt.

Veel succes ;)

Btw, geen dank voor mijn reactie, daarvoor dient dit forum :)
Laatst gewijzigd door The Departed op 01 apr 2012 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is maar mijn onprofessionele mening, louter een poging om mensen te helpen -> zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... =1&t=20561. Indien u 100% zeker wil zijn dient u een raadsman/raadsvrouw te raadplegen.

mava105

#9 , 01 apr 2012 12:31

Stel de vraag eens aan de Brandweer !!
ik heb dit gedaan omdat wij dit hier ook voor hebben en we zijn nu van plan om PV telaten opstellen
voor dit feit .

Het is verboden i.v.m veiligheid dat een gemeenschappelijke deur op dubbel slot word gedraaid .
Wat met een dringende oproep voor leven in nood hoe gaat de hulpverlenig binnen geraken als de parlefoon niet werkt ??

Ze zegde mij ook dat ingeval van brand de verzekering moeilijk kan doen doordat de hulp verlening
niet optijd binnen kon door fout van derde (dubbel afsluiten van voordeur)

bon dat is wat ik tehoren heb gekregen over dit punt .
Klopt inderdaad. op advies van de brandweer van Leuven, wordt er door de politie alhier afgeraden de buitendeur sleutelvast op slot te doen.
Wie van de bewoners, zal er bij brand en vluchten, eraan denken zijn huissleutels te gaan zoeken om de deur te openen? Hulpdiensten staan ook voor de deur bij een hulpoproep naar 100 van een alleenstaande, die dus niet meer naar beneden kan om de deur te openen.

Franciscus

#10 , 01 apr 2012 18:42

Dus de bellen en de brievenbussen zijn niet meer bereikbaar?

Terug naar “Huren”