Kan iemand me hierop antwoorden?

Geduldig Zieltje
Topic Starter

Kan iemand me hierop antwoorden?

#1 , 24 mar 2012 14:28

Geachten,

Ik had graag inlichtingen ontvangen ivm mijn situatie en het recht op een sociale huurwoning.

... Momenteel bezit ik al meer dan een jaar een huurwoning op de privemarkt met een 3-6-9 contract wat geregistreerd staat.
Het probleem zit zo dat bij het intrekken in deze woonst me meerdere gebreken opgevallen zijn die ik bij de expertise toegevoegd heb, waarvan voornamelijk gebrek aan een werkende chauffage, warm water dat maar zelden werkt of maar een tiental seconden warm water geeft en een boiler die niet conform was noch toegelaten voor gebruik en hierdoor gas lekte. De eigenaar heeft na enkele maanden dit willen oplossen en een condensatieboiler laten plaatsen.
Desondanks is dit probleem nog steeds niet opgelost, indien de loodgieter komt is dit enkel met beloften dit te komen regelen en een beetje gepruts aan de thermostaat wat niets veranderd aan de situatie, zelden telefonisch bereikbaar is en een eigenaar die niet beseft dat hij een oplichter is. Ik was mezelf en mijn 1-jarig kindje steeds met water dat ik moet opwarmen op het gasvuur en verwarm met een aangekochte elektrische chauffage. Nu merk ik dat ik voor ons tweeën al aan een verbruik van meer dan 7000kWh/jaar op elektriciteit zit, gas meer dan 4000kWh/jaar en water bijna 200m³/jaar. Ik ben mezelf hierdoor in de schulden aan het brengen en dan nog al de stress die hierbij gepaard gaat begint me zwaar ondragelijk te worden, ook op medische vlak is dit een last aan het worden. Ik en mijn kindje zijn net genezen van een zware longontsteking.
Aangezien de eigenaar een zeer oude vrouw is die niet beter weet schaam ik me om dit appartement ongeschikt te laten verklaren en om eerlijk te zijn heb ik hier de energie niet meer voor. Ook ben ik op dit moment hoogzwanger en ondanks ik al meer dan 6 maand op zoek ben naar een geschikte gezinswoning die betaalbaar is, sta ik geen stap verder behalve in een grotere schuld. Nu heb ik besloten me in te schrijven voor een sociale woning.
Ook zijn hier nog andere gebreken die ik aan de eigenaar bij de expertise heb duidelijk gemaakt maar waaraan tot heden niets aan gedaan is zoals; schimmel, tocht, co2 hinder van de schouw door het gebruik hiervan bij de buren, barsten in de muren, deuren die niet toe geraken door vocht in de deur of deuren waarvan de klink zich niet vasthecht in het slot, enz...
Ik heb dit met mijn ouders besproken en uiteindelijk hebben zij toegestemd me tijdelijk samen met mijn kinderen in huis te nemen, onder een referentieadres.

Nu wil ik graag weten
... Ben ik verplicht nieuwe huurders te zoeken voor deze woning ook als ik geen schadevergoeding betalen wil?
(Ik schaam me om deze woonst aan iemand anders door te verhuren en die dan met deze zorgen op te zadelen zoals de vorige bewoonster mij aangedaan heeft.)
... Indien ik bij mijn ouders tijdelijk inwoon kan ik door die situatie sneller kans maken op een sociale woning of kan dit enkel wanneer ik met mijn kinderen dan noodgedwongen in een opvanghuis voor daklozen terecht kom?
... En zou ik in een opvanghuis terecht komen, kunnen mijn kinderen me dan ontnomen worden omdat ik gekozen heb mijn huurcontract op te zeggen zonder een andere woonst te voorzien?

Mijn doel is enkel om een normaal rustig gezinsleven aan mijn kinderen te kunnen bieden zonder onnodige stress en onnodige kosten te maken die me beperken in ons sociaal leven en die hun tol op psychologische vlak dragen.

Ik hoop dat hier iemand me wijzer maken kan zodanig ik de moed weer kan oppakken om voor mezelf en voor mijn kinderen op te komen.

Ik dank jullie voor het lezen van mijn situatie en voor jullie reacties.
Mvg, het geduldig zieltje.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pixel

#2 , 24 mar 2012 19:00

Om sneller in aanmerking tekomen voor een sociale woning zal je , je schaamte opzij moeten zetten en denken aan je zelf en je kinderen
en zo snel mogelijk de woning onbewoonbaar laten verklaren dat is de enige oplossing om snel een sociale woning te krijgen .

Als je bij je ouders gaat wonen zal je geen voorrang meer hebben .

suc6

Geduldig Zieltje
Topic Starter

#3 , 24 mar 2012 20:25

Je hebt inderdaad gelijk en dat kan ik niet tegenspreken dat ik assertiever moet zijn en meer voor mijn rechten zou moeten opkomen. Ik wil gewoon niet op mijn geweten hebben dat heel deze toestand haar misschien stress bezorgt waardoor ze het loodje kan leggen, ze is inmiddels 90jaar voorbij.
Maar anderzijds denk ik aan mezelf en mijn kinderen wat deze situatie zou kunnen meebrengen als ik deze stappen onderneem...

Sowieso zal er eerst een onderzoek moeten worden opgestart, papieren en aanvragen waarin ik mijn tijd moet steken. Dan is er eerst een ongeschiktheid, waarvoor de eigenaar zeker 6 maanden de tijd voor heeft om al dan niet iets te ondernemen en dan nog is het niet zeker dat deze woning onbewoonbaar verklaart kan worden om in aanmerking te komen voor sociale woning. Wel ga ik dan zonder vergoeding en dergelijke kunnen vertrekken en haar een schadevergoeding kunnen laten betalen. Tussentijds zal mijn tweede kindje geboren zijn nog voor er een onderzoek zal plaats kunnen vinden en moet ik al deze stress tegelijk aankunnen, en geloof me is niet te onderschatten. Ik heb er de energie niet meer voor. Op dit moment kan ik alle kosten nog net dekken en heb ik gelukkig geen schulden, maar als ik uitreken naar de komende maanden toe zal deze beetje per beetje beginnen op te stapelen en dit omdat ik deze woning blijf bewonen.

Ook vind ik deze woning niet geschikt gelegen om twee kinderen in groot te brengen, en hoeveel kans maak ik nog om hier weg te mogen gaan zonder dat zij hierover moeilijk doet eenmaal ik zulke procedures tegen haar aanspan. Ik wil gewoon in rust kunnen leven met mijn kinderen.

Dank u voor uw reactie. :)

Reclame

curl

#4 , 24 mar 2012 20:29

Dergerlijke situaties zijn nooit eenvoudig.

Mijn inziens? Het is onhoudbaar om daar te blijven wonen, of het je nu voorrang geeft op een soc. woning of niet... Ik zou zeggen, trek bij je ouders in, en hoop dat het niet te lang duurt eer je een woning krijgt. Voorrang of niet, het zal nooit snel zijn...

Turaki

#5 , 25 mar 2012 10:52

-Bij opzeg in 2e jaar bent u een opzegvergoeding van 2 maanden verplicht, tenzij de verhuurder u dit wil kwijtschelden. Het al dan niet vinden van een nieuwe huurder kan een voorwaarde van de verhuurder hiervoor zijn, maar dit is niet verplicht.
-Als u ergens terechtkan, is uw toestand niet meer zo dringend, en kan het verkrijgen van een sociale woning langer duren. (En het gebruiken van een referentieadres is hier eigenlijk niet toegestaan, u moet ingeschreven staan waar u woont.)

U moet u nu de vraag stellen wat u juist wil. Persoonlijk zou ik mij niet te veel druk maken over de toestand van uw verhuurster, uw eerste verplichting zijn uw kinderen (plus dat oude dametjes die nog goed genoeg van geest zijn om een woning te verhuren, wel zullen weten wat er mis is, en op zijn minst sterk genoeg om niet dood neer te vallen bij een onbewoonbaarheidsverklaring).

Mijn advies: zo snel mogelijk onbewoonbaar verklaren, huurgeld terugeisen (u heeft daar recht op, en waarschijnlijk kan u het wel gebruiken), en de gemeente voor u een sociale woning laten zoeken (en een alleenstaande zwangere vrouw met een kind komt wel snel hoog op de lijst in dit geval).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mar 2012 17:59

CO2 ... hoe weet je dat? Dat is levensbedreigend en dan wordt er ONMIDDELLIJK actie ondernomen.
Best dadelijk de gemeente milieu en bouwpolitie verwittigen en vragen een controle te komen doen.
Procedure 'kan' ook opgestart worden via kwartierinspecteur als er duidelijk zichtbare elementen zijn.uw eigenaar had al lang een AS moeten krijgen en dan was ze binnen de
weken voor de vrederechter mogen komen ( in verzoening) ...

octopus

#7 , 29 mar 2012 07:50

Als er zoveel vocht en schimmel in de woning is, (deuren kunnen zelfs niet toe...) dan was dat toch vast te stellen bij de ingaande expertise?
Als dat allemaal later aan het licht komt, dan sluit ik niet uit dat de vochtproblemen door onvoldoende verwarming en slechte verluchting tijdens de bewoning zijn onstaan. Ligt de reden echt wel bij de verhuurder?

Geduldig Zieltje
Topic Starter

#8 , 29 mar 2012 11:38

Inderdaad is dit bij de expertise vastgelegd (gelieve goed te lezen wat ik geschreven heb), maar ook deze persoon heeft veel gebreken niet in de documenten opgesteld. Ik ben hier natuurlijk niet mee akkoord gegaan en heb een tegenexpertise opgesteld. Meer dan mijn documenten bij de zijne te hebben toegevoegd heeft deze persoon niet gedaan, wettelijk sta ik recht in mijn schoenen aangezien ik alle gebreken in detail met foto heb genoteerd. En sowieso is er geen probleem om mijn waarborg terug te krijgen. Je moet begrijpen dat mijn kindje net twee weken oud was toen ik verhuisd ben en ik toen al energie te korten had, ik hier nu amper begin van te herstellen en binnenkort een tweede kindje verwacht. Ik heb geen energie meer om dit aan te vechten/pakken, ik heb dit meerdere malen met de eigenaar en met de loodgieter zelf besproken. Tot slot gaan mijn vragen ook niet over hetgeen jij me een antwoord op geeft.

Eveneens als je mijn elektriciteit kWh bekijkt dat aan verbruik om mezelf en mijn kindje op te warmen met een elektrische chauffage wel voor zich spreekt, een gezin van 5 verbruikt dit normaal in verre nog niet.

JPV
Juridisch actief: Ja

#9 , 30 mar 2012 08:21

Een verbruik van 7000kWh electriciteit bij verwarming op electriciteit is niet overdreven veel hoor.

Wij gebruiken, ZONDER electrische verwarming, met 2 zo'n 3000kWh. Indien dit met verwarming zou geweest zijn, had men onze kost geschat op 12000kWh, als ik het me goed herinner.

200m³ water is dan echter daarentegen wél veel. Check of je niet met een lek zit.

Voor de rest: volg wat de anderen hier zeggen.

Geduldig Zieltje
Topic Starter

#10 , 30 mar 2012 09:57

Ik kan begrijpen voor sommige gezinnen dit niet veel blijkt te zijn, maar ik heb normaal een jaarlijks elektriciteit verbruik van rond de 1700kWh voor 2 (volwassene) personen, op zich verbruikt mijn kindje geen elektriciteit dus is het een verbruik van 7000kWh voor 1. :(
Het grote verbruik aan water komt omdat ik niet steeds warm water uit de leidingen krijg en wanneer ik in bad zat had ik geen andere oplossing dan het water te laten lopen tot dit uiteindelijk weer warm werd. :$

Ik begrijp wel dat jullie mij aanraden om mijn woonst ongeschikt te laten verklaren. Misschien komt het discriminerend over, maar pas wanneer je echt beseft wat geen energie hebben inhoud zal je inzien dat dit geen oplossing voor me is.

Het beste raad van de vorige reacties is op dit moment die van "curl" en op mijn vragen heb ik zelf naar antwoorden gezocht door enkele instanties te hebben opgebeld. Dus op zich kunnen jullie deze topic als gesloten beschouwen, wel is andere raad nog steeds welkom als ik hiervan wijzer kan worden.

Dank u allen voor jullie reacties!

Terug naar “Archief”