Een paar weken later hapert er iets aan de VTEC van de motor.
Gezien de vermelding 'VTEC' heeft U het m.i. over een wagen van een bekende Japanse constructeur, ze gebruiken deze typering al sedert eind de jaren '80 en bij mijn weten is deze benaming nooit door andere constructeurs gebruikt. Ik heb als hobby-auto ook een auto heb met dit systeem klepbedieningssysteem (2.2 VTEC). En inderdaad, het VTEC-systeem wordt niet geactiveerd als het oliepeil te laag is... Ook al meegemaakt, op dat moment is de oliedruk nog "voldoende" en gaat het verklikkerlampje niet branden. M.a.w. het oliedruklampje gaat niet branden als het oliepeil onder het minimum zit en da's jammer. Zo kan een onachtzame eigenaar doorrijden met te weinig olie en lagerschade etc. veroorzaken. Als het oliedruklampje gaat branden is het eigenlijk al te laat en is de motor al beschadigd. Ik heb een vermoeden dat dit bij uw auto gebeurd is.
Alhoewel het merk in kwestie niet gekend staat om 'oliezuipers' te produceren kan het dus voorkomen - ik sluit in deze niet uit dat de garage-verkoper toch ter goeder trouw heeft gehandeld en de fout ligt bij de vorige eigenaar. Als deze doorgereden heeft tot het oliedruklampje bleef branden en dan snel bijgevuld heeft kan een garagist-verkoper dit niet zien, tenzij de auto blauwe walmen uitstoot - voor klepperende motorgeluiden kan je vanop afstand geen diagnose stellen uiteraard. Mijn advies : ga naar de merkdealer met uw auto, ze hebben een soort "stethoscoop" (zoals bij de huisdokter) waarmee ze luisteren naar de werking van de motor. Succes met de afwikkeling!
edit - tja, het is nu 1x geen toeval dat mijn nickname op dit forum vtec is