Beste,
Heb al 10 jaar een discussie en een rechtszaak lopen met mijn buurman betreffende een servitudeweg en andere onderwerpen.
Heb van zijn zus de stallen gekocht van de deling van de boerderij. Mijn buurman heeft de woning en bijliggende gronden samen met de andere broer.
Met een bouwvergunning heb ik deze stallen verbouwt tot woning en van de achterliggende stallen een garage gemaakt.
Nu de kinderen onderling hebben bij akte een servitude weg verlegd zodat de 3 partijen een recht van doorgang hebben en tevens is er een recht van doorgang voorzien voor achterliggende gronden behalve indien ze een ander doorgang zoden hebben.
In mijn akte is bij de notaris de rechten en plichten betreffende servitudeweg en andere integraal overgenomen vanuit hun akte met plan.
Nu beweert mijn buurman dat deze rechten niet voor mijn gelden daar deze onderling zijn bekomen en dat dit een persoonlijk recht is en niet een zakelijk recht.
Dit is al voor het vredegerecht geweest en voor alle aanklachten door hem aangespannen ben ik bijna volledig in het gelijk gesteld.
Van de 8 aantijgingen ben ik op 1 in het ongelijk waar ik een toegeving op gedaan heb om terug rust te krijgen.(betreffende een lichtpunt)
Hij is dan in beroep gegaan (rechtszaak in eerste aanleg)
Nu mijn vraag is: kan men mij zomaar de toegang van een servitudeweg ontzeggen zelfs wanneer het in de akte staat en zelfs indien ik via een moeilijker weg naar mijn garage geraak?
Zijn argument is dat ik via mijn grote poort aan de straat naar de garage kan rijden , maar dan moet ik via mijn binnen koer en buiten koer en langs 2 trappen die ik aangelegd heb rijden.(vroeger stonden er zelfs nog 2 poorten die ik verwijdert heb.)
Mvg
metrox