Geachten,
Ik had graag inlichtingen ontvangen ivm mijn situatie en het recht op een sociale huurwoning.
... Momenteel bezit ik al meer dan een jaar een huurwoning op de privemarkt met een 3-6-9 contract wat geregistreerd staat.
Het probleem zit zo dat bij het intrekken in deze woonst me meerdere gebreken opgevallen zijn die ik bij de expertise toegevoegd heb, waarvan voornamelijk gebrek aan een werkende chauffage, warm water dat maar zelden werkt of maar een tiental seconden warm water geeft en een boiler die niet conform was noch toegelaten voor gebruik en hierdoor gas lekte. De eigenaar heeft na enkele maanden dit willen oplossen en een condensatieboiler laten plaatsen.
Desondanks is dit probleem nog steeds niet opgelost, indien de loodgieter komt is dit enkel met beloften dit te komen regelen en een beetje gepruts aan de thermostaat wat niets veranderd aan de situatie, zelden telefonisch bereikbaar is en een eigenaar die niet beseft dat hij een oplichter is. Ik was mezelf en mijn 1-jarig kindje steeds met water dat ik moet opwarmen op het gasvuur en verwarm met een aangekochte elektrische chauffage. Nu merk ik dat ik voor ons tweeën al aan een verbruik van meer dan 7000kWh/jaar op elektriciteit zit, gas meer dan 4000kWh/jaar en water bijna 200m³/jaar. Ik ben mezelf hierdoor in de schulden aan het brengen en dan nog al de stress die hierbij gepaard gaat begint me zwaar ondragelijk te worden, ook op medische vlak is dit een last aan het worden. Ik en mijn kindje zijn net genezen van een zware longontsteking.
Aangezien de eigenaar een zeer oude vrouw is die niet beter weet schaam ik me om dit appartement ongeschikt te laten verklaren en om eerlijk te zijn heb ik hier de energie niet meer voor. Ook ben ik op dit moment hoogzwanger en ondanks ik al meer dan 6 maand op zoek ben naar een geschikte gezinswoning die betaalbaar is, sta ik geen stap verder behalve in een grotere schuld. Nu heb ik besloten me in te schrijven voor een sociale woning.
Ook zijn hier nog andere gebreken die ik aan de eigenaar bij de expertise heb duidelijk gemaakt maar waaraan tot heden niets aan gedaan is zoals; schimmel, tocht, co2 hinder van de schouw door het gebruik hiervan bij de buren, barsten in de muren, deuren die niet toe geraken door vocht in de deur of deuren waarvan de klink zich niet vasthecht in het slot, enz...
Ik heb dit met mijn ouders besproken en uiteindelijk hebben zij toegestemd me tijdelijk samen met mijn kinderen in huis te nemen, onder een referentieadres.
Nu wil ik graag weten
... Ben ik verplicht nieuwe huurders te zoeken voor deze woning ook als ik geen schadevergoeding betalen wil?
(Ik schaam me om deze woonst aan iemand anders door te verhuren en die dan met deze zorgen op te zadelen zoals de vorige bewoonster mij aangedaan heeft.)
... Indien ik bij mijn ouders tijdelijk inwoon kan ik door die situatie sneller kans maken op een sociale woning of kan dit enkel wanneer ik met mijn kinderen dan noodgedwongen in een opvanghuis voor daklozen terecht kom?
... En zou ik in een opvanghuis terecht komen, kunnen mijn kinderen me dan ontnomen worden omdat ik gekozen heb mijn huurcontract op te zeggen zonder een andere woonst te voorzien?
Mijn doel is enkel om een normaal rustig gezinsleven aan mijn kinderen te kunnen bieden zonder onnodige stress en onnodige kosten te maken die me beperken in ons sociaal leven en die hun tol op psychologische vlak dragen.
Ik hoop dat hier iemand me wijzer maken kan zodanig ik de moed weer kan oppakken om voor mezelf en voor mijn kinderen op te komen.
Ik dank jullie voor het lezen van mijn situatie en voor jullie reacties.
Mvg, het geduldig zieltje.