Komt mij als vrij willekeurig over, en mogelijks als vijgen na pasen...De deurwaarder zal zoveel mogelijk opschrijven en zelfs meer op dat specifieke adres tot hij denkt voldoende te hebben aangeslagen om bij een openbare verkoop alle mogelijke kosten te kunnen dekken. Via de beslagrechter kan je een procedure starten als je meent dat er ten onrechte goederen werden aangeslagen en kan je daar op alle mogelijke manieren trachten te bewijzen dat iets wel of niet van jou is. De rechter beslist dan over de gepresenteerde bewijzen. Facturen, overschijvingsdocumenten, rekeninguittreksels, brieven...
Ik heb recentelijk een bezoek van een deurwaarder gehad... Mijn auto stond op het papier als iets dat in beslag kon worden genomen. Meer specifiek, er werd melding gemaakt van "een voertuig" met een bepaalde nummerplaat. Er stond geen melding bij van het model.Ja maar.. kijk,je weet nooit wat tijdstip dat die mannen gaan langskomen hé.. en wat dag.. je kunt moeilijk je auto's verstoppen of konstant ergens anders parkeren terwijl je een grote in-of oprit hebt met tuin... .Nee, XP volgens jdm's post is alles mogelijk en is zelfs een factuur geen bewijs. In de praktijk wil dit zeggen dat je best het kale kei principe toepast voor zover mogelijk uiteraard. Als je zeker wil spelen zorg je dat die auto's niet domweg voor de deur staan.
Trouwens,ze checken sowieso via de belastingen het schijnt ook hé wat auto's dat er zijn dus ik weet niet of "verstoppen" gaat helpen.
Ik denk eerlijk gezegd in het ergste geval "snel verkopen" dat ze je dat niet kunnen afpakken...![]()
![]()
een huwelijkscontract is zeker tegensprekelijk door derden. Anders zouden sommige mensen zo slim zijn om plots te trouwen met scheiding van goederen en alle belangrijke goederen op de naam van de niet-zelfstandige partner te zetten.Andere mogelijkheid: wat als de rechter, ook al is het eigenlijk belachelijk gezien de bewijzen, oordeelt dat het toch niet van de ander is? In mijn geval, volgens de wet staat het vast dat die lamp eigendom van mijn vrouw is (het staat tenslotte zo in een huwelijkscontract, officiëler en ontegensprekelijker kan bijna niet). In principe kan de beslagrechter niets anders doen dan dat bevestigen, maar afgaande op wat ik lees kan de rechter hier desondanks besluiten dat de lamp toch mijn eigendom is?
Om schrik van te krijgen.
Je staat duidelijk aan de sterke arm der wet. Met de nadruk op sterk. Niet elke schuldenaar is terecht schuldenaar. Hij kan schuldenaar geworden zijn door bvb een zeer oneerlijke en verdachte uitspraak die alle logica tart. Maar omdat er zoiets bestaat als uitvoerbaar bij voorrad kan de wet strikt toegepast worden en kan de schuldeiser via zijn advocaat en DW bewarend en uitvoerend beslag laten leggen. Die uitvoerbaarheid bij voorraad zou in feite moeten herbekeken worden en niet klakkeloos worden aangenomen en uitgesproken door VR's, wat nu wel schering en inslag is. Je zou toch al eens moeten begrijpen dat ondertussen de schuldenaar alles zal doen om die DW, die dus ook onterecht te werk gaat in die schuldenaar zijn ogen, tegen te werken.En dan hoop ik dat dat geld gebruikt wordt om de schulden te delgen.
Wel, we zijn in 2009 getrouwd, de lamp is toen met foto en al in het contract opgenomen geweest. Zou dat niet voldoende zijn dan?een huwelijkscontract is zeker tegensprekelijk door derden. Anders zouden sommige mensen zo slim zijn om plots te trouwen met scheiding van goederen en alle belangrijke goederen op de naam van de niet-zelfstandige partner te zetten.
Het is wél een element dat kan gebruikt worden en redelijk zwaar kan wegen, maar als men bvb ziet dat je nét toevallig vanaf het beginnen van de financiële ellende al je activa op de naam van je vrouw hebt gezet, zelfs via een trouw, zal men daar geen geloof aan hechten.
Als je natuurlijk bvb door een foto kan bewijzen dat ze al eigenaar was in 2000 en je pas elkaar leerde kennen in 2005 en de huwelijks akte dateert van 2007, dan zal dat in orde zijn voor de rechter (allez, toch in principe)
Dat zou idd. een probleem kunnen zijn. Ik ben met een week tussen 1st getrouwd, en begonnen als zelfstandige. De lamp is echt een familiestuk, iets op maat gemaakt door haar vader. Om die reden ook is die lamp (en enkel die lamp) opgenomen in het huwelijkscontract.Niet noodzakelijk. Als je bvb in 2008 al zelfstandig was, kan het toen al een manoeuvre geweest zijn om bij een eventueel faillissement je goederen veilig te stellen. Het zijn ALLE feiten samen die beslissen wat het standpunt van de rechter zal zijn.