bouwgrond

Hilde Andrea Maria
Topic Starter

bouwgrond

#1 , 15 jun 2007 14:47

Ik heb in 1997 bouwgrond gekocht op mijn naam. Ik was toen reeds gehuwd met nog (gelukkig) steeds mijn huidige echtgenoot. We hebben ondertussen een huis daarop gebouwd, waarbij ik nog es geld heb geleend om die woning te zetten. Indertijd vertelde de notaris ons dat alles wat op die grond wordt gebouwd eigendom is van de eigenaar van de grond (ikzelf dus). Is deze wet nog steeds van toepassing? Mijn echtgenoot en ons kind zijn mijn erfgenamen, maar mijn echtgenoot heeft ook nog 3 kinderen uit een vorig huwelijk. Vandaar mijn bezorgdheid om verder te investeren op enkel en alleen mijn kosten.

Groetjes en bedankt voor jullie raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 jun 2007 12:32

Ik ga ervan uit dat u trouwde met een huwelijksovereenkomst ?scheiding van goederen?.

Art.551.Alles wat met de zaak verenigd wordt en ??n lichaam ermee uitmaakt,behoort de eigenaar toe...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De eigenaar van de grond is dus ook eigenaar van wat erop gebouwd is/wordt.

?Met gebouwen moeten gelijk gesteld worden de voorwerpen die duurzaam en gewoonlijk met de grond verbonden zijn of erin vastzitten.?(Cass.15 september 1988,R.W.1988-89,879).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”