Beste,
Ik rij dagelijks vele kilometers met de auto en ik maak voortdurend levensgevaarlijke situaties mee op de weg. Motorrijders die aan 140km/u slalommen tussen auto's, automobilisten die rechts inhalen waarna je op je rem moet gaan staan, mensen die de krant lezen achter het stuur, plots voor iemand invoegen zonder richtingaanwijzers, blikjes door het raam smijten die tegen je ruit belanden (rijden aan 90km/u), enz.
Dit begint mij zodanig de voeten uit te hangen dat ik mij afvraag: Als ik ooit een ongeluk krijg, dan kan iemand mooi zijn krant weggooien en dan is het mijn woord tegen het zijne. Hetzelfde met te weinig afstand houden of rechts inhalen, hier is geen bewijs voor.
Stel nu dat ik op mijn dashboard een pda of iets dergelijks installeer die continu beelden registreert (bijv. ??n beeld om de halve seconde). Hiervoor moet ik zelf geen handeling verrichten tijdens het rijden en het neemt niet meer plaats in dan een gps-apparaat. Het is als het ware een beetje een zwarte doos.
Wat zijn nu, volgens de Belgische wetgeving, de mogelijkheden? Kan het dienen als bewijsmateriaal in geval van een ongeluk (bv. om te bewijzen dat ik niet in fout was). Daarnaast, kan het ook dienen om klacht in te dienen tegen iemand die door een zware verkeersovertreding me in gevaar heeft gebracht (zonder dat het tot een ongeluk heeft geleid)?
Bedankt!
Jan