Overzicht inkomsten gevraagd bij opname rusthuis.

lucas123
Topic Starter

Overzicht inkomsten gevraagd bij opname rusthuis.

#1 , 08 mar 2012 12:31

Mijn vader moet worden opgenomen in een OCMW rusthuis. Mijn moeder zit daar ook al.
Nu vraagt de sociale dienst van dat rusthuis om een overzicht te bezorgen van al hun inkomsten (pensioen, invaliditeitsuitkering, ed).
Moet ik dat geven ?
Ik heb hun al gezegd dat hun inkomsten volstaan om de rusthuisfactuur te betalen en toch vragen ze een overzicht van al hun inkomsten. Ze gaan hun prijzen toch niet verhogen als ze zien dat er een overschot op hun inkomsten is, hoop ik ?....
Of wat zou de redenen zijn dat ze dat overzicht vragen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2012 12:53

Jij bent verplicht die info te geven. Waarom zouden ze u op uw woord moeten geloven?
En neen, het OCMW zal de prijs niet verhogen als uw ouders nog over hebben.

Franciscus

#3 , 08 mar 2012 18:11

Volgende fase is dat ze de inkomsten van de kinderen opvragen en die MOET u ook geven.

Reclame

lucas123
Topic Starter

#4 , 08 mar 2012 18:41

Ik heb wel spaargeld, maar ik ben ook werkloos; mijn vrouw ook;
kijkt het OCMW enkel naar de inkomsten (loon, uitkeringen) of ook naar het spaargeld als ze willen dat ik tussenkom in de rusthuisfactuur.

Franciscus

#5 , 08 mar 2012 19:10

Van het ogenblik dat het inkomen van de ouders niet meer voldoende is zal het OCMW gerechtigd zijn de kinderen daarvoor aan te spreken.
Dit is de onderhoudsverplichting. Nu als de ouders eigendom hebben zal dat eerst 'opgemaakt' worden.
In mijn vriendenkring net gebeurd ....alhoewel ouder al 30 jaar uit leven verdwenen is ..... alles blijkbaar erdoor heeft gejaagd ( pensioen in B en vermoedelijk ook in buitenland iets)
Het nog levende kind ( nu ja) moet een redelijk bedrag( meerdere honderden €) bijpassen.
De andere ouder heeft ook hulp nodig (was, plas, boodschappen elke dag langsgaan enz) maar gezien deze niet 'hulpbehoevend' is telt dat niet mee.
Er is nog een kleinkind in het buitenland ...maar daar houdt het ocmw zich niet mee bezig.
Op de vraag waar 'vader' dan is opgenomen kon en mocht gezien privacy niet op geantwoord worden door de sociale dienst.

wanton

#6 , 08 mar 2012 19:45

Is toch niet normaal dat OCMW informatie vraagt wanneer verteld wordt dat de kosten betaald worden uit eigen inkomsten en/of vermogen. Zolang dat gebeurt , heeft het OCMW geen uitstaans. Ze hoeven zeker niets van de kinderen te vragen qua inkomen en derg.
Lucas , zolang je ouders hun rusthuisfactuur kunnen betalen met hun eigen gelden , zal het OCMW u gerust laten. Zij kunnen , vooraleer dat jij moet bijdragen , een hypotheek nemen op hun huis. Pas als alles op is , komen ze bij u terecht. Uw bijdrage is afhankelijk van uw situatie : inkomen , gezinssituatie,...
Maar als het OCMW ontdekt - en wees gerust : zij komen het te weten - dat een rusthuisbewoner zich vrijwillig heeft verarmd , vb. door een huis te verkopen en het geld weg te geven , zullen zij nooit de rusthuiskosten op zich nemen zodat de kinderen de volledige opleg moeten betalen. Let wel , zo iets als een bijdrageplicht is van toepassing voor de kinderen , niet kleinkinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus

#7 , 08 mar 2012 21:44

Blijkbaar kan het wel als kinderen overleden zijn.

meesje

#8 , 08 mar 2012 22:23

Blijkbaar kan het wel als kinderen overleden zijn.
Een vriendin van mij wordt door OCMW gevraagd de inkomsten van haar gezin mee te delen (aanslagbiljet belastingen) omdat de vader van haar eerste echtgenoot zijn rusthuisrekening niet zelf kan betalen.
Haar eerste echtgenoot is 5 jaar geleden overleden. Er zijn twee kinderen uit dat huwelijk, meerderjarige studenten. Intussen is ze terug gehuwd. Haar huidige man is enige kostwinner, mijn vriendin verzorgt het huishouden.
Is het echt mogelijk dat haar huidige echtgenoot moet opdraaien voor de rusthuiskosten van de vader van de eerste echtgenoot van zijn vrouw?
Waar een weg is is een wil.

lucas123
Topic Starter

#9 , 10 mar 2012 11:14

Bedankt voor de reacties, maar ik blijf met volgende vraag zitten:
Ik heb wel spaargeld, maar ik ben ook werkloos; mijn vrouw ook;
kijkt het OCMW enkel naar de inkomsten (loon, uitkeringen) of ook naar het spaargeld dat ik heb als ze willen dat ik tussenkom in de rusthuisfactuur.

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 10 mar 2012 14:11

Volgens de wet moeten ze zich baseren op het netto-belastbaar inkomen zoals dat blijkt uit uw laatste belastingsaanslag.
Dat is het vertrekpunt. Ook aantal personen ten laste speelt een rol.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pixel

#11 , 10 mar 2012 16:46

spaarboekje moet je niet laten zien ook als ze vragen naar een bank uittreksel van storting van je inkomen want dit durven ze vragen
moet je zeker een kopie maken en maken dat alle andere bedragen onzichtbaar zijn !!!

ze hebben geen recht om teweten hoeveel er op je rekening staat en waar en aan wie en hoeveel je uitgeeft .

Franciscus

#12 , 10 mar 2012 17:40

lees eens art 206 BW
zie http://www.elfri.be/onderhoudsplicht-te ... t-rusthuis" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Privacy-bescherming”