Bewindvoering

Sevy
Topic Starter

Bewindvoering

#1 , 08 jun 2007 12:56

Mijn vrouw zou bewindvoerder kunnen worden van haar vader zijn rekening.Hij is mentaal en fysisch niet meer in staat zijn financiele zaken te regelen.
Nu heeft hij een klein inkomen en verschillende schulden openstaan.

Mijn vraag is of ze later deze schulden op mijn vrouw kunnen schuiven.
Of als haar vader bv.rekeningen achterhoud,kan zij hiervan aansprakelijk gesteld worden?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 08 jun 2007 14:24

De bewindvoerder betaalt het levensonderhoud van de onder bewind geplaatste persoon. Hierin inclusief diens (oude)schulden.Bovendien moet hij de toepassing van de sociale wetgeving vorderen in het belang van de beschermde persoon(pensioen/invaliditeit/zorgverzekering/hulp aan bejaarden enz...)

Kennisgevingen en betekeningen dienen te gebeuren 'aan de bewindvoerder', gebeurt dit niet dan hebben schuldeisers geen verhaal.
De vermelding, van de aanstelling, in het Belgisch staatsblad is van cruciaal belang!

De bewindvoerder is enkel verantwoordelijk voor zijn beheer.

Sevy
Topic Starter

#3 , 08 jun 2007 15:08

De bewindvoerder betaalt het levensonderhoud van de onder bewind geplaatste persoon. Hierin inclusief diens (oude)schulden.Bovendien moet hij de toepassing van de sociale wetgeving vorderen in het belang van de beschermde persoon(pensioen/invaliditeit/zorgverzekering/hulp aan bejaarden enz...)

Kennisgevingen en betekeningen dienen te gebeuren 'aan de bewindvoerder', gebeurt dit niet dan hebben schuldeisers geen verhaal.
De vermelding, van de aanstelling, in het Belgisch staatsblad is van cruciaal belang!

De bewindvoerder is enkel verantwoordelijk voor zijn beheer.

Begrepen, maar als de schulden niet kunnen betaald worden met het geld van de onder bewind geplaatste persoon,kan men dan mijn vrouw deze schulden met haar geld laten betalen.

Reclame

Lex

#4 , 08 jun 2007 17:57

Schulden kunnen niet worden op de bewindvoerder. Stel een afbetalingsplan op met de schuldeisers. De bewindvoerder kan ook de overeenkomsten opzeggen. Vb. een te dure huurwoning. Uw schoonvader zal dan moeten verhuizen naar iest goedkopers.

Schulden die niet betaalt worden zullen bij overlijden in de nalatenschap terecht komen. De erfenis kan u vrouw dan verwerpen.

Terug naar “Andere”