berekening voor uitkopen woning

sedrix
Topic Starter

berekening voor uitkopen woning

#1 , 06 mar 2012 17:23

mijn vrouw en ik zijn onderling overeengekomen om te scheiden, in vriendschap.
Graag wil ik in het huis blijven wonen voor de kinderen en heb wat op het internet liggen zoeken, maar kom er maar niet uit.
Is er een vaste berekingen hoe dit gedaan wordt ?
Ik wil dus de lening overnemen op mijn naam en haar uitkopen zoals ze zeggen.

als voorbeeld : het huis is geschat op 250.000 € en ik heb nog 200.000 af te betalen voor de lening (dus nog maar 50.000 euro afbetaald tot nu toe)
moet ik dan gewoon het verschil delen door 2 ?? 50.000 is het verschil, dus ik moet haar 25.000 euro ? klopt dat ?

ik lees ook vanalles over meerwaarde huis nu dan toen de lening afgesloten werd ?

ik kan er echt niet aan uit en wil graag al wat weten, want de afspraak met de notaris is pas binnen 2weken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2012 18:35

zijn twee verschillende zaken:
Een het overnemen van de lening .... dat wil zeggen dat het volledige bedrag op uw naam komt. Dat is een afspraak tussen u en de bank. Bank gaat kijken of U met uw inkomen dit leningbedrag WEL kunt aflossen indien niet zullen ze niet akkoord gaan. Mogelijk kan je uw termijn wijzigen zodat je langer en een hoger bedrag zult moeten betalen. Hier zijn kosten mee gemoeid die door beide partijen (eigenaars) moeten betaald worden.

De waarde van het huis: je kan samen akkoord gaan dat de notaris de geschatte waarde bepaald, of samen een schatter nemen, of samen bij enkele immo bureau eens vragen ( jullie zijn van plan het te verkopen).
Op VOORHAND goed afspreken wat en hoe eventueel dit akkoord samen ondertekenen.
Dan is de huidige waarde gekend en de helft dient dan aan uit te kopen partij betaald te worden.

zelkez

#3 , 07 mar 2012 12:07

wij hebben de berekening ook zo gemaakt
we gaan deze week naar notaris om te horen of dit correct is

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”