meeneembaarheid registratierechten appartement

roosje1979
Topic Starter

meeneembaarheid registratierechten appartement

#1 , 15 feb 2012 10:15

Beste,

volgende vraag.

Mijn vriend heeft een 2tal jaar in zijn eigen appartement gewoond. Sinds een 9 maanden jaar is het appartement verhuurd en woont hij officieel bij mij.
Echte, hij heeft gisteren een compromis getekend om zijn eigendom te verkopen. (hierop zijn initieel registratierechten betaald).

De bedoeling is dat we samen een bouwgrond zouden aankopen.

Kan hij de eerder betaalde registratierechten meenemen?
Alhoewel hij er zeker 18 maanden heeft gewoond, stond zijn adres de laatste 9 maanden voor ondertekening compromis, niet meer op zijn eigendom.

mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 feb 2012 13:34

http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... mbaarheid/" onclick="window.open(this.href);return false;
denk punt 7 of 8

Aafke64

#3 , 17 feb 2012 04:34

Om van meeneembaarheid te kunnen genieten, moet je vriend tot 18 maanden voorafgaand aan de verkoop in zijn appartement hebben gewoord, dus aan die voorwaarde is voldaan.

Hij zal echter maar max. € 6.250,00 kunnen meenemen (helft van € 12.500,00), gezien hij samen met jou gaat aankopen, en zijn aandeel in de nieuwe aankoop de helft zal bedragen.

Jullie dienen dan max. 5 jaar na aankoop van de bouwgrond in het eigendom te gaan wonen.

Reclame

roosje1979
Topic Starter

#4 , 17 feb 2012 08:49

Bedankt voor de uitleg!
Franciscus, ik had die tekst ook al gelezen, maar ik vond het op sommige punten verwarrend..

We hadden er wel niet op gerekend dat we maar de helft van zijn registratierechten konden meenemen..
Ik kan enkel de registratierechten meenemen van het stukje dat ik op de grond heb betaald (ik had nieuwbouw gekocht).

HELON

#5 , 06 mar 2012 07:23

Ik heb een appartement gekocht in 1993 en heb hierop registratierechten betaald.(6200 EURO)
Dit appartement is in 2004 verkocht en een huis werd aangekocht. Ik heb genoten van de meeneembaarheid van de registratierechten.
Nu verkoop ik mijn huis en koop een appartement aan.
Ik meen dat ik nog steeds geniet van de meeneembaarheid aangezien in 1993 registratierechten heb betaald.

Kan iemand mij dit bevestigen.

HELON

#6 , 06 mar 2012 07:23

Ik heb een appartement gekocht in 1993 en heb hierop registratierechten betaald.(6200 EURO)
Dit appartement is in 2004 verkocht en een huis werd aangekocht. Ik heb genoten van de meeneembaarheid van de registratierechten.
Nu verkoop ik mijn huis en koop een appartement aan.
Ik meen dat ik nog steeds geniet van de meeneembaarheid aangezien in 1993 registratierechten heb betaald.

Kan iemand mij dit bevestigen.

Terug naar “Kopen”