Probleem met KWH meter

famgillen
Topic Starter

Probleem met KWH meter

#1 , 03 mar 2012 13:12

Hallo.

Ik ben sinds afgelopen week achter een probleem van onze KWH meter gekomen.
Wij zitten op een tussen meter van de huurbaas die zelf op een aangemelde KWH meter zit.
Sinds vorige week merkte ik dat wij geen nacht stroom meer hebben. Normaal gezien gaat dat automatische door de meter zelf. Dus alle verbruik wat we in de nacht verbruiken word op de dag teller op geteld.
Ik heb afgelopen week eens naar de meter gekeken (niet open gemaakt). Maar ik merkte dat de draaischijf van onze meter nogal raar loopt. Dan gaat de schijf van normaal draaien heel plots zeer snel draaien heel kort. Ik ben het dag verbruik ook eens in de gaten gaan houden en daar merk ik toch wel een toename aan het verbruik een verbruik van 30 KWH op 24 uur basis. Ik weet zelf wat ik aan heb maar dat komt nooit op een verbruik van 30 KWH verbruik.

Maar goed ik ben naar me verhuurder gegaan en ik heb het probleem voorgelegd. Ik heb hem gevraagd of hij het goed vind dat ik een elektromonteur bel om naar onze meter te kijken. Maar me verhuurder weigert dat. Hij stelde voor dat hij zelf naar de meter wilt kijken. Ik ging daarmee akkoord. Maar na drie dagen is er nog niks aan me meter verandert en dat grapje gaat ons aardig wat geld kosten aangezien wij alleen s.nacht,s de was doen. Onze meter hangt niet in onze woning zelf maar in het hok van de verhuurder wij kunnen er dus wel bij maar we moeten daarvoor naar buiten om bij de meter te komen??

Wat kan ik nu doen?? en hoe zit het met die extra kosten die ik nu heb door geen nacht tarief???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 mar 2012 13:16

Verhuurder aangetekend hiervan nogmaals op de hoogte brengen aangezien er niets gebeurt en hem verzoeken om dit probleem binnen de 10 kalenderdagen na kennisname aan te laten pakken aangezien u anders zelf verdere stappen zal dienen te ondernemen en de kosten op hem te verhalen.

famgillen
Topic Starter

#3 , 03 mar 2012 13:23

Verhuurder aangetekend hiervan nogmaals op de hoogte brengen aangezien er niets gebeurt en hem verzoeken om dit probleem binnen de 10 kalenderdagen na kennisname aan te laten pakken aangezien u anders zelf verdere stappen zal dienen te ondernemen en de kosten op hem te verhalen.
Hallo Vandebos

Heb ik niet zelf het recht om een elektromonteur naar de meter te laten kijken??. Ik heb zelf natuurlijk met een elektromonteur gebeld en het probleem uitgelegd. Hij denkt zelf dat misschien de meter kapot is. Of er is met de meter gerommeld .

Reclame

Vandebos

#4 , 03 mar 2012 13:30

U dient de eigenaar eerst de gelegenheid te geven het probleem aan zijn apparatuur te verhelpen. Door middel van een formeel aangetekend schrijven geeft u deze officieel kennis van het probleem en een termijn waarin deze zelf de kans heeft deze dringende herstelling aan te pakken. Verzaakt hij aan deze termijn, wel dan kan u, gelet op de ingebrekestelling, zelf het nodige laten verrichten om je rechten te vrijwaren en je te beschermen tegen onnodige kosten.

In het schrijven neem u dan ook best op dat dit schrijven geldt als enige ingebrekestelling indien de reparatie niet binnen de gestelde periode wordt verricht.

famgillen
Topic Starter

#5 , 04 mar 2012 00:22

U dient de eigenaar eerst de gelegenheid te geven het probleem aan zijn apparatuur te verhelpen. Door middel van een formeel aangetekend schrijven geeft u deze officieel kennis van het probleem en een termijn waarin deze zelf de kans heeft deze dringende herstelling aan te pakken. Verzaakt hij aan deze termijn, wel dan kan u, gelet op de ingebrekestelling, zelf het nodige laten verrichten om je rechten te vrijwaren en je te beschermen tegen onnodige kosten.

In het schrijven neem u dan ook best op dat dit schrijven geldt als enige ingebrekestelling indien de reparatie niet binnen de gestelde periode wordt verricht.
Dat is misschien zo.
Maar ik heb een sterk vermoeden dat er dingen op mijn KWH meter lopen die niet van mijn zijn. Ik controleer het verbruik ook nu dagelijks maar elke keer kom ik op 30 kwh verbruik per 24 uur. Naar mijn weten kan dat never nooit ik heb al me apparaten gecontroleerd maar daar is niks mis mee. Met een aangetekende brief versturen is voor mijn verhuurder misschien het signaal om die dingen te verwijderen die niet op mijn meter horen te lopen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2012 10:21

Om zoiets degelijk te kunnen nazien, moet je AL uw eigen toestellen uitschakelen, en de snoeren uit de stopkontakten trekken, dit om ook eventueel sluikverbruikt te voorkomen. Doe dit bvb juist voor je s'morgens naar je werk gaat. Noteer dan de stand op de meter. Doe dit opnieuw s'avonds bij thuiskomst. Is er dan een groot versdchil, dan scheelt er iets, en wordt er mogelijks illegaal stroom na uw meter afgetapt.

famgillen
Topic Starter

#7 , 04 mar 2012 19:26

Om zoiets degelijk te kunnen nazien, moet je AL uw eigen toestellen uitschakelen, en de snoeren uit de stopkontakten trekken, dit om ook eventueel sluikverbruikt te voorkomen. Doe dit bvb juist voor je s'morgens naar je werk gaat. Noteer dan de stand op de meter. Doe dit opnieuw s'avonds bij thuiskomst. Is er dan een groot versdchil, dan scheelt er iets, en wordt er mogelijks illegaal stroom na uw meter afgetapt.
Die tip had ik ook al gekregen van een elektromonteur. Met alle stoppen naar beneden draait de meter veder dan wel langzamer maar toch de meter draait terwijl hij stil hoort te staan als alle stoppen naar beneden zijn.
Ik heb dan ook vandaag twee uur lang de stoppen naar beneden gehouden en na twee uur gaf me meter aan 2 KWH verbruikt terwijl ik niks verbruikte.
En vandaag weer de standen op geschreven en weer 30 KWH per 24 uur. Terwijl we amper wat gedaan hebben. dat is dus 90 KWH in 72 uur :shock: . Z''n verbruik heb ik nog nooit gehad.
Iemand heeft mij ooit iets gezegd over een tussen meter dat je dat nooit moet dan. En weet ik dus waarom de verhuurder kan er mee doen wat hij wilt doen.

mava105

#8 , 04 mar 2012 20:02

Laat uw elektrieker het elektrisch bord eens demonteren en zien of er draden zijn die niet via uw zekeringen lopen, maar naar ergens anders. stel je dit vast, neem dan zeker foto's en lek onmiddelijk klacht neer bij de politie, dus nog voor het bord terug wordt hersteld.

famgillen
Topic Starter

#9 , 04 mar 2012 20:12

Laat uw elektrieker het elektrisch bord eens demonteren en zien of er draden zijn die niet via uw zekeringen lopen, maar naar ergens anders. stel je dit vast, neem dan zeker foto's en lek onmiddelijk klacht neer bij de politie, dus nog voor het bord terug wordt hersteld.
Zo ver ik weet mag ik geen elektromonteur bestellen. Omdat het hierbij handelt om een tussen meter ben ik niet gemachtigd en ook zonder toestemming van de verhuurder mag er niemand aan de meter zitten noch de stoppen kast uit elkaar halen. Ik had het al eerder aan gegeven dat ik aan me verhuurder gevraagd of ik een elektromonteur mocht bellen om er naar te laten kijken dat weigerde me verhuurder.

mava105

#10 , 05 mar 2012 10:04

[ ik aan me verhuurder gevraagd of ik een elektromonteur mocht bellen om er naar te laten kijken dat weigerde me verhuurder.
Daar heeft hij waarschijnlijk zijn redenen voor (FRAUDE die hij niet wil laten uitkomen)
Een tussenmeter is nog steeds geen verzegelde meter van een nutsmaatschappij, die staat gewoonlijk wel in een verzegelde kast. En het is niet aan de meter zelf dat je moet laten werken door een elektrieker.
Indien uw elektriciteitsbord (de zekeringenkast dus) niet verzegeld is (en dat zijn ze gewoonlijk niet), mag iedere elektrieker deze opendoen en de leidingen nakijken. Dat kan geen enkel eigenaar u verbieden.
Je moet ze natuurlijk achteraf weer dicht doen.
Laat anders eens een keuring doen door een keuringsmaatschappij (bvb Vinçotte of AIB) Kost wel iets, maar dan ben je zeker, en deze heren mogen dergelijke dingen opendoen en onderzoeken. Daar kan een eigenaar / verhuurder niets tegen inbrengen.

pc1

#11 , 05 mar 2012 10:43

Nachttarief? Indien je een gewone tussenmeter (1 schijf) hebt, kan je toch geen onderscheid maken tussen dag en nacht? Indien je geen nachtstroom hebt is dat dan ook in het weekend zo? Hoe verrekend de huisbaas dit?
De verhuurder kan je inderdaad niet verbieden om in het bord vb. zekeringen af te zetten (vb. omdat er een stopcontact dient vervangen te worden).
Borden worden inderdaad niet verzegeld (verzegeling is enkel op teller van nutsbedrijf en ingangsdifferentieel op hoofdbord).
In elk bord dient een bordenschema aanwezig te zijn met de aangesloten kringen en situatieschets (plaats vd lichtpunten, stopcontacten enz).
Is de installatie wel reglementair?

famgillen
Topic Starter

#12 , 05 mar 2012 13:21

Nachttarief? Indien je een gewone tussenmeter (1 schijf) hebt, kan je toch geen onderscheid maken tussen dag en nacht? Indien je geen nachtstroom hebt is dat dan ook in het weekend zo? Hoe verrekend de huisbaas dit?
De verhuurder kan je inderdaad niet verbieden om in het bord vb. zekeringen af te zetten (vb. omdat er een stopcontact dient vervangen te worden).
Borden worden inderdaad niet verzegeld (verzegeling is enkel op teller van nutsbedrijf en ingangsdifferentieel op hoofdbord).
In elk bord dient een bordenschema aanwezig te zijn met de aangesloten kringen en situatieschets (plaats vd lichtpunten, stopcontacten enz).
Is de installatie wel reglementair?
Ik heb dag en nacht tarief. Om 22:00 schakelt de meter normaal automatisch om naar nacht stroom. In de weekenden moet ik dat handmatig doen dat is een knop om zetten in de stoppen kast.
De verrekening gaat als volgt hij rekent met ons om de 20 maanden af (waar ik niet echt blij mee ben normaal moet dat per jaar) hij wacht dat hij zijn afrekening krijgt van zijn stroom leverancier en die KWH prijs die rekent hij dan ook met ons verbruik af. Over dat bordenschema dat is niet aanwezig of een andere schets situatie ook niet. Ik kan gewoon inderdaad bij me stoppen komen en niet bij de meter mijn meter heeft een zegel.

Franciscus

#13 , 05 mar 2012 14:57

Verdeelmaatschappij eens laten komen die kunnen zeggen welke meter(s) van hen is.
Of de installatie wettelijk is.
U mist zo de voordelen van een 'gebruiker'.
Mogelijk zijn er aansluitingen die niet door u gebruikt werden.
Zo ken ik een zaak waar de ganse kelder, gang, CV EN de achterliggende garages op rekening stonden van een huurder ( was vroeger in gebruik van de eigenaar). Na 10 jaar werd elektriciteit in dat gedeelte van pand vernieuwd en toen bleek er plots geen stroom meer te zijn.
Oeps foutje van de eigenaar had dat vergeten te zeggen.

famgillen
Topic Starter

#14 , 05 mar 2012 19:41

Verdeelmaatschappij eens laten komen die kunnen zeggen welke meter(s) van hen is.
Of de installatie wettelijk is.
U mist zo de voordelen van een 'gebruiker'.
Mogelijk zijn er aansluitingen die niet door u gebruikt werden.
Zo ken ik een zaak waar de ganse kelder, gang, CV EN de achterliggende garages op rekening stonden van een huurder ( was vroeger in gebruik van de eigenaar). Na 10 jaar werd elektriciteit in dat gedeelte van pand vernieuwd en toen bleek er plots geen stroom meer te zijn.
Oeps foutje van de eigenaar had dat vergeten te zeggen.
Mijn meter hangt precies naast zijn meter (hoofd meter) in zijn melk hok.
Mijn installatie dus de stoppen kast is 7 jaar geleden vervangen omdat ons huis gekoppeld was aan de stal van me verhuurder werd er 7 jaar geleden net voordat ik het huis ging huren (alles) gesplitst.

mava105

#15 , 05 mar 2012 20:10

Maar is het nu een officiele meter van de maatschappij, of is het een tussenmeter die verhuurder liet plaatsen?

Terug naar “Huren”