co ouderschap 4 kids, bij wie ten laste + loonvoordeel

zelkez
Topic Starter

co ouderschap 4 kids, bij wie ten laste + loonvoordeel

#1 , 29 feb 2012 16:06

hoe kan worden bepaald bij wie de kids ten laste staan bij co ouderschap (4 kids) en wat gebeurt er dan met het loonvoordeel?
wordt dit maandelijks aan de andere partij betaald of eerder jaarlijks?

iemand suggesties?

graag had ik ook een richt alimentatie bedrag geweten voor 4 kids, inkomen 2200 Euro netto

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 29 feb 2012 16:11

bedoel je verblijfsco-ouderschap?
dan geef je elk voor 50% je kinderen aan voor het belastingsvoordeel.
Als de inkomens ongeveer gelijklopen wordt bij gelijk verdeeld verblijfsco-ouderschap géén alimetnatie uitbetaald. elk gezin staat immers in voor de dagelijkse kosten van de kinderen op het ogenblik dat ze zich daar bevinden.
Enkel de biezondere kosten worden telkens keurig samen betaald. (kiné-extra medische kosten-ortho-logo-schoolkosten etc...)

zelkez
Topic Starter

#3 , 29 feb 2012 16:18

voor bijzondere kosten zouden we aparte kidsrekening hebben waar oa kinderbijslag w op gestort

inkomens liggen niet gelijk
partner 22OO euro met kids ten laste
ik 1600 euro, kids niet ten laste, werk 4/5 en zal kids elke woensdag opvangen

welke mogelijkheden zijn er?
een advocaat die we consulteerden suggereerde elkaar alimentatie te betalen en hij een hoger bedrag aan mij owv de extra opvang die ik doe elke woensdag
ivm het loonvoordeel die degene heeft die de kids ten laste heeft kregen we geen duidelijke uitleg (en ik ben er een leek in)

Reclame

stephandr

#4 , 01 mar 2012 09:34

en als je dan plots zonder werk valt mag je die alimentatie blijven betalen ?
bovendien kan je die alimentatie niet fiscaal inbrengen....

Ik zou zeggen : ga gewoon 5/5 gaan werken dan is dat loonverschil al minder groot.

lucgescheiden

#5 , 01 mar 2012 13:38

De suggestie van de advocaat om elkaar alimentatie te betalen, lijkt me een staaltje van belastingsontduiking.
Dit zou immers de deur openzetten om alle kosten voor de kinderen fiscaal aftrekbaar te maken, en
zou een ferme slag in het gezicht betekenen van ouders die wel samenblijven.

Mijn inziens is hier een uitgebreide rekenoefening op zijn plaats, waarbij;
de belastingscontroleur (personenbelasting) jullie kan bijstaan.

Hij kan elke mogelijke verdeling simuleren; wat overigens een deel van zijn taak vormt(!)
Neem hieruit de meest voordelige oplossing voor beiden, en
laat hem vervolgens berekenen met welk alimentatie, een verschil kan worden weggewerkt.

Let er wel op dat u tot een oplossing komt die in tijd onveranderlijk is, bijvoorbeeld: door een alimentatie
die automatisch afhankelijk wordt gemaakt van de inkomstenverschillen, of een andere jaarlijks aantepassen parameter.
Zoniet nemen jullie een hypotheek op jullie EOT...

Uiteindelijk een oefening die ook rechtbanken verplicht zelf zouden moeten maken, gezien zij
de echtscheidingsproblematiek schuldloos dienen te benaderen.
Handige documenten voor Personenrecht

kristin

#6 , 01 mar 2012 14:22

laat ieder 2 kinderen ten laste nemen, jouw inkomen stijgt, hetzijne daalt dan.

lucgescheiden

#7 , 01 mar 2012 14:57

Ik vrees dat dit niet de voordeligste oplossing is, immers ook voor de kinderbijslag zullen de kinderen dan opgesplits zijn.
Waar in een gezin met vier kinderen de totale kinderbijslag hoger zal zijn, dan voor twee gezinnen van twee kinderen, gaat dit aldus niet op.

Wanneer slechts één van de ouders later een hypotheek-lening afsluit, is ook hierin de aftrek beperkter, en zal het 'gezin' hierdoor 'verlies' lijden,
waarvoor slechts één ouder zal opdraaien..

Het vormt wel één van de factoren die in het kader van een optinmale regeling kunnen beschouwd worden.

zelkez
Topic Starter

#8 , 02 mar 2012 15:04

idd elk 2 kinderen ten laste wordt ons afgeraden

waar vind ik "gangbare" bedragen omtrent alimentatie?

eylis

#9 , 02 mar 2012 15:08

Renard-berekening voor alimentatie is een mogelijke richtpijl: website effe googelen. Maar je moet wel inkomens beide ouders vermelden.

lucgescheiden

#10 , 03 mar 2012 22:16

BTW Renard-berekening wordt zelden gevolgd indien geen onderling akkoord.

zelkez
Topic Starter

#11 , 04 mar 2012 16:24

het is ons uitgangspunt om onderling overeen te komen, alleen vinden we geen 'richtbedragen' en hebben we geen idee hoe aan een berekening te beginnen, mss is die Renard berekening wel interessant voor ons

lucgescheiden

#12 , 04 mar 2012 17:42

Wellicht is een kinderrekening voor jullie het meest aangewezen.
Denk maar eens aan de de maand september, in dewelke de schoolkosten de pan uit swingen...

zelkez
Topic Starter

#13 , 04 mar 2012 20:09

een kinderrekening hebben we, daar w KB op gestort en zullen we indien nodig evenredig aanvullen, is voor kosten voor kids, kledij, medisch, ....

bijkomend zou mijn ex mij maandelijks een klein bedrag betalen aangezien ik 4/5 werk voor opvang van de kids, ik heb ze steeds extra op woensdag (wisseldag) bij mij

we spreken co ouderschap af, maar soms moet mijn man inspringen in ploegenwerk, op die momenten zullen de kids meer bij mij zijn dan bij hem, dus die maanden zal hij mij een alimentatie voor hen betalen, het is dat bedrag dat we nog dienen overeen te komen en waar we wat richtbedragen van zoeken, ik zal daarvoor die renard berekening eens raadplegen

voor de rest weten we dus ook nog niet bij wie we de kids best ten laste nemen en hoe we dit loonvoordeel dan dienen te verrekenen

Terug naar “Echtscheiding”