Bij afrekening / verdeling duikt ineens iets op

weesje
Topic Starter

Bij afrekening / verdeling duikt ineens iets op

#1 , 29 feb 2012 11:34

Bij afrekening / verdeling duikt ineens iets op. (vader overleed eind 2010)

Ik heb ooit, +- 12j geleden van mijn vader een som "geleend". Mijn stiefmoeder verdween op dat ogenblik even uit de kamer en kwam iets later terug binnen met een door haar zelf met de hand geschreven briefje, waarop stond dat ik (mijn naam) de som van xxx BFR. (enkel in cijfers) leende van mijn vader (zijn naam). Er stond niks op van een datum van ondertekening, van terug betaling, termijnen, kortom enkel dat ik die som had geleend van mijn vader. Ik moest dat briefje ondertekenen, en mijn naam erbij schrijven, en dat was het. Een kopie kreeg ik niet want dat was volgens haar niet nodig, tja ik wist niet beter toen.
In het daarop volgende jaar zei mijn vader me dat ik die som niet hoefde terug te betalen want dat hij later mijn halfbroer (21j jonger dan ik) ook wel zou helpen als hij iets nodig had.
In het jaar 2010 heeft mijn halfbroer een huis gekocht waar het één en ander verbouwd moest worden, maar omdat de aankoop al groot was zouden ze er nu al gaan wonen en later verbouwen. Dit vond mijn vader een slecht idee en hij zei dat hij die verbouwingen ging betalen, omdat hij meer dan 10j eerder mij ook had geholpen.
Hetgeen we te weten kwamen was dat de werken die gedaan zouden zijn waren, muur uitbreken en draagbalk steken, nieuwe badkamer met bad en afzonderlijke douche en een volledig nieuwe keuken.
Voor al die zaken die aan mijn halfbroer werden gegeven (betalen verbouwingen) wordt niks ingebracht bij de afrekening verdeling.

Dat mijn vader deze verbouwing betaalde werd natuurlijk niet rechtstreeks door hun aan mij verteld, maar rond de tijd dat dit gebeurde werd dit door zowel stiefmoeder als halfbroer aan derden medegedeeld. Ik weet dat ik met "van horen zeggen" waarschijnlijk niet veel kan doen, maar soit.

Nu is mijn vraag, vader had me gezegd dat ik niets hoefde af te lossen. Nu ineens komt dat briefje boven water.
In de afrekening / verdeling brengt de notaris dit ineens terug in bij het roerend goed.
Hadden ze dit willen doen, moest dit dan niet bij de aangifte gebeuren?
Wat nu? Kan ik iets beginnen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 29 feb 2012 12:35

Jij hebt aan je stiefmoeder het schriftelijk bewijs geleverd dat je een som geld van je vader hebt geleend. Je vader heeft je mondeling bevestigd dat je dit niet moest terugbetalen. Een mondeling akkoord kan je niet bewijzen.! Je staat dus zwak.

Voor wat betreft je halfbroer, hier moet jij kunnen bewijzen dat hij geld ontving van je vader voor de renovatie van het huis.

Ik stel me de vraag waarom je niet hebt geëisd om een boedelbeschrijving op te maken, gevolgd door de eedaflegging. Je notaris kan dit vragen aan de vrederechter. Door het vonnis van de vrederechter zal dan een boedelbeschrijving moeten gebeuren.

Nu blijf je maar hippetrippen. Je krijgt de eindafrekening en even later komt dit of dat weer boven water.

weesje
Topic Starter

#3 , 29 feb 2012 13:20

Ik heb ook Art.1326 Burgerlijk Wetboek geraadpleegd,
"Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt...”(Burgerlijk Wetboek)."

Kan dit een rede zijn om het briefje nietig te krijgen?
Volgens dit artikel werd dit briefje niet correct / wettelijk opgemaakt:
Het is niet mijn handschrift maar dat van stiefmoeder,
Er werd enkel door mij getekend zonder " Goed voor of een goedgekeurd geschreven te hebben"
De som staat niet voluit in letters geschreven

Daar dit nu maar boven water komt geeft mij de vraag dat stiefmoeder dit niet vorig jaar al had moeten opgeven bij de notaris om bij de aangifte der successie te voegen. Als zij dit nu laat inbrengen bij de afrekening betekend het volgens mij dat dit deel uitmaakt van het roerend goed en mede verdeeld wordt onder de erfgenamen en daardoor mee bij de aangifte had moeten zitten.
Vermits mijn vader mij mondeling had bevestigd dat ik het geleende niet moest terug betalen, ging ik ervan uit dat dit briefje niet meer bestond, dus heb ik er ook nooit meer naar gevraagd, nog aangehaald bij de voorlopige aangifte die ik vorig jaar per mail ontving van hun notaris. Daarom heb ik ook nooit een boedelbeschrijving gevraagd.

Is het mss een oplossing om deze som tóch nog aan te geven ter successie? Ik weet wel dat er dan boetes volgen. Ik ga er nu van uit, dat als ze mij een loer draaien, dan draait iedereen er maar voor op. (sorry dat ik zo cru ben, maar heb al meer dan genoeg afgezien en verloren door mijn stiefmoeder)

Reclame

weesje
Topic Starter

#4 , 29 feb 2012 14:50

Ik kan natuurlijk ook proberen wat op het gemoed te spelen van mijn halfbroer? Dat is misschien ook nog een optie?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”