problemen teruggave huurwaarborg. (Dringend)

gonda
Topic Starter

problemen teruggave huurwaarborg. (Dringend)

#1 , 05 jun 2007 08:39

Beste allemaal,

Ik huurde een appartement, met een contract van 9 jaar. Ik heb een einde gesteld aan mijn contract in het 3de jaar,(aangetekend schrijven), dus heeft de verhuurder recht op 1 maand huur als schadevergoeding.
Op 31 mei 2007 eindigde mijn opzegperiode, en heb ik mijn sleutels binnengebracht( verhuurder tekende een bewijs van ontvangst).
Ik drong er mondeling op aan dat de verhuurder op diezelfde dag mijn plaatsbeschrijving wou nakijken, maar hij weigerde dit. Nu, op 4 juni kreeg ik telefoon van hem, met de melding dat er enige schade zou zijn aan het appartement. (hij haalde oa. aan dat de douchekraan kalkaanslag bevatte, dat er 3 keukenkastjes scheef zouden hangen, dat op het terras een aantal tegels zouden besmeurd zijn).
Mijn vraagje is de volgende : kan de verhuurder zomaar enkele dagen na afgifte van de sleutel, en dan nog eenzijdig mij verantwoordelijk stellen voor bovengenoemde schade.
Ik kan enkel nog toevoegen dat ik het appartement in perfecte staat heb achtergelaten op 31 mei 2007, en van al de aangehaalde schade was op 31 mei niks te merken. Naar mijn gevoel wil de verhuurder mij overbluffen met te dreigen met een advokaat, en een kostenraming via deurwaarder. Wat zijn mijn rechten? Kan ik voet bij stuk houden door niks te betalen en hoe krijg ik mijn waarborg terug?

Bedankt aan alle mensen die mij kunnen helpen.

groetjes, gonda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gepluimde huurder

#2 , 05 jun 2007 09:34

Ik raad je aan om contact op te nemen met het huurderssyndicaat die vechten het ook aan voor je mocht dat nodig zijn en mogelijk iets opleveren.

Je kunt ze vinden via de site van de huurdersbond.
http://www.huurdersbond.be/

alvast succes

j.demoor

#3 , 06 jun 2007 14:55

Door het afgeven van de sleutel voldeed u aan de teruggaveplicht van het gehuurde pand.U bent dan niet aansprakelijk voor latere schade.

?Art.1731.? 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.? 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.?(Burgerlijk Wetboek).

?Art.1731,?2 ontslaat de verhuurder niet van de verplichting het bestaan van de huurschade die hij inroept,te bewijzen?[Cass. ARC950171N,18 oktober 1996(Carlens t. Raskin),onuitg.,TRD&I 1997-02,25]

Bij ontbreken van een uitgaande tegensprekelijke plaatsbeschrijving is het aan de verhuurder het bestaan en de omvang van de beweerde schade te bewijzen alsmede dat deze bestond bij de teruggave van het gehuurde pand.

Maan de verhuurder aangetekend aan uw huurwaarborg met intrest vrij te geven binnen een daarin door u te bepalen redelijke termijn en op grond van voornoemde argumenten.

?Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).
De procedure ?minnelijke schikking? is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van het vredegerecht indien de verhuurder geen tijdig en afdoende gevolg geeft aan uw aanmaning..

Komt geen minnelijke schikking tot stand vorder dan een veroordeling tot vrijgave van de huurwaarborg.Het verzoekschrift daartoe dient opgesteld volgens art.1344bis Gerechtelijk Wetboek.Zie daartoe: http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie en vraag daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”