Beste allemaal,
Ik huurde een appartement, met een contract van 9 jaar. Ik heb een einde gesteld aan mijn contract in het 3de jaar,(aangetekend schrijven), dus heeft de verhuurder recht op 1 maand huur als schadevergoeding.
Op 31 mei 2007 eindigde mijn opzegperiode, en heb ik mijn sleutels binnengebracht( verhuurder tekende een bewijs van ontvangst).
Ik drong er mondeling op aan dat de verhuurder op diezelfde dag mijn plaatsbeschrijving wou nakijken, maar hij weigerde dit. Nu, op 4 juni kreeg ik telefoon van hem, met de melding dat er enige schade zou zijn aan het appartement. (hij haalde oa. aan dat de douchekraan kalkaanslag bevatte, dat er 3 keukenkastjes scheef zouden hangen, dat op het terras een aantal tegels zouden besmeurd zijn).
Mijn vraagje is de volgende : kan de verhuurder zomaar enkele dagen na afgifte van de sleutel, en dan nog eenzijdig mij verantwoordelijk stellen voor bovengenoemde schade.
Ik kan enkel nog toevoegen dat ik het appartement in perfecte staat heb achtergelaten op 31 mei 2007, en van al de aangehaalde schade was op 31 mei niks te merken. Naar mijn gevoel wil de verhuurder mij overbluffen met te dreigen met een advokaat, en een kostenraming via deurwaarder. Wat zijn mijn rechten? Kan ik voet bij stuk houden door niks te betalen en hoe krijg ik mijn waarborg terug?
Bedankt aan alle mensen die mij kunnen helpen.
groetjes, gonda