Ik heb ondertussen antwoord gekregen van de ombudsdienst van de stad X.
Hieronder vinden jullie het integraal terug :
"Geachte heer X
Ik stak mijn licht op bij het Departement Onderwijs en Opvoeding. Hieronder geef ik u de reactie weer.
Het Departement Onderwijs en Opvoeding stelt dat de facturen van de Dienst Kinderopvang worden verwerkt in Wisa, een softwareprogramma dat op maat gemaakt is voor de scholen en de instellingen van de Dienst Kinderopvang. Deze software registreert de facturen op naam van een kind. Aan elk kind wordt een registratienummer gekoppeld waardoor ook bijvoorbeeld de verificatiedienst van het Departement Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap of Kind en Gezin kunnen nagaan hoeveel kinderen er in een bepaalde instelling ingeschreven zijn.
Verder stelt het departement dat, indien men een factuur zou opsplitsen, dan zou deze factuur dubbel moeten geboekt worden in het softwareprogramma en zou één en hetzelfde kind tweemaal geregistreerd worden (met daaraan twee aparte registratienummers gekoppeld). Dit zou een vertekend beeld geven van het aantal kinderen dat in een instelling ingeschreven is.
Het Departement Onderwijs en Opvoeding begrijpt dat uit de echt gescheiden ouders ervoor opteren om een slechts een factuur te ontvangen voor de dagen en uren waarop zij hun kind(eren) onder hun hoede hebben. Dit is gezien de beperkte mogelijkheden van het softwaresysteem en de koppeling van het systeem aan andere programma’s (en met andere doeleinden zoals de telling van het aantal kinderen) niet mogelijk. De ouder waar het kind gedomicilieerd is, ontvangt zodoende de originele factuur van de instelling.
Om in zekere zin toch tegemoet te komen aan de vraag van de andere ouder, kan door de instelling aan deze laatste steeds een kopie van de factuur worden bezorgd. Bovendien kan de Dienst Kinderopvang, op vraag van de ouder of de verantwoordelijke van de instelling, een gedetailleerde factuur opmaken en bezorgen aan de ouders. Deze factuur geeft een gedetailleerd overzicht van alle diensten waarvan het kind in de instelling gebruik heeft gemaakt en/of de goederen dat het kind heeft verbruikt en dit op elk ogenblik van de dag (zoals chocomelk in de ochtend, middagmaal, avondopvang, enz.).
Op basis van deze gedetailleerde factuur is het voor de ouders mogelijk om onderling na te gaan wie op welk ogenblik instond voor de door het kind gemaakte kosten. Deze gedetailleerde facturen kunnen tevens worden aangewend voor de berekening van het gedeelte dat beide ouders, elk voor zich, als opvangkosten kunnen inbrengen voor hun belastingaangifte. Een gescheiden fiscaal attest wordt om voornoemde redenen ook niet toegekend. Niettemin wordt door de Dienst Kinderopvang op vraag van de andere ouder een kopie van het fiscale attest toegekend dat hiervoor gebruikt kan worden.
Het Departement Onderwijs en Opvoeding begrijpt het misnoegen van sommige ouders. Tot nu is het echter nog geen wettelijke verplichting van een school of instelling om ouders een gesplitste rekening of factuur te bezorgen. Integendeel, de rechtsleer ziet het niet als taak of opdracht van een school of instelling om zich te mengen in privé-aangelegenheden en/of in disputen tussen ouders onderling. Een school of instelling is een objectief orgaan dat het belang van het kind vooropstelt en dat niet geplaatst is om een oordeel te vormen of zelfs betrokken te worden in privé-aangelegenheden. Op die manier zou de instelling al te snel een speelbal worden tussen ouders onderling waarvan het kind uiteindelijk de dupe wordt.
U vindt als bijlage nog een juridisch artikel in dit verband.
Tot zover de reactie van het Departement Onderwijs en Opvoeding."
Ik denk dat dit standpunt niet (helemaal) tegemoet komt aan uw wens, toch is het een duidelijk antwoord. Indien u nog bijkomende concrete vragen hebt, dan ben ik uiteraard bereid om die verder te onderzoeken. Is dit niet het geval, dan rond ik hiermee dit dossier af. Mocht u later nog vragen of opmerkingen hebben, dan blijf ik uiteraard beschikbaar."
--> Het artikel waarover in het antwoord sprake is = Tijdschrift voor Familierecht, 2010/1 (KLUWER; auteur BORREMANS) ; interessant artikel !
Wie wenst kan een kopie krijgen.
De volgende stap nu (welja het antwoord van de ombudsdienst zint mij niet) = aan de fiscale administratie vragen wat zij hiervan denken. Benieuwd wat hun antwoord gaat zijn.