Dan moet je mij eens uitleggen hoe richtingsaanwijzers de verkeersveiligheid verhogen, als ze geen garantie zijn. Mijns inszien VERLAAGT dat de verkeersveiligheid enorm. Je ziet iemand pinken en anticipeert dus op zijn volglijn. Als hij vervolgens een andere lijn uitvoert is dat dus alleen maar gevaarlijker.Op een rotonde heb je geen tegenliggers of er rijdt iemand in de verkeerde richting.Dus als je een rotonde oprijdt omdat de tegenligger pinkt, en vervolgens rijdt de tegenligger gewoon rechtdoor op jouw auto, dan ben je niet in je recht. Waarvoor dient dat pinken dan? Dan kan je net zogoed pinkers afschaffen, want je moet toch wachten tot hij de weg verlaten heeft voor je mag vertrekken en voor je in je recht bent.
Dat is toch ook zever
Wie op een rotonde rijdt heeft altijd voorrang tov wie de rotonde wil oprijden. Het al dan niet gebruiken van richtingsaanwijzers verandert hier niets aan.
Richtingsaanwijzers dienen om de andere weggebruikers je intenties duidelijk te maken en dus de verkeersveiligheid te verhogen. Het heeft GEEN invloed op de voorrangsregels. Het niet gebruiken van richtingsaanwijzers is strafbaar, het verkeerd gebruiken ervan is een lacune in de wetgeving.
heel simpel: als iemand zijn pinkers gebruikt, dan weet je dat er de mogelijkheid bestaat dat hij vertraagt om af te slaan en dat je daar dan best defensief op reageert (maw: op een veilige manier vertragen).Dan moet je mij eens uitleggen hoe richtingsaanwijzers de verkeersveiligheid verhogen, als ze geen garantie zijn. Mijns inszien VERLAAGT dat de verkeersveiligheid enorm. Je ziet iemand pinken en anticipeert dus op zijn volglijn. Als hij vervolgens een andere lijn uitvoert is dat dus alleen maar gevaarlijker.
Graag staving van Uw mening ahv wegcode en/of rechtspraak.Zodra iemand zijn knipperlichten aansteekt, dan geeft hij aan de andere bestuurders aan dat hij een maneuver wil uitvoeren, en verliest bijgevolg zijn voorrang.
Knipperlichten aansteken en niet inslaan kan (helaas niet:zal) immers beschouwd worden als een fout.
Dit is de interpretatie die ik ook aanhoud. Het zal TS nu niet verder helpen, maar in zijn plaats was ik dus nog niet de rijbaan opgereden. Ik doe dat 'jamais' op basis van een richtingaanwijzer en wacht altijd tot ik zie dat die bestuurder ook effectief ergens indraait. Verder ben ik best een vlotte chauffeur hoorheel simpel: als iemand zijn pinkers gebruikt, dan weet je dat er de mogelijkheid bestaat dat hij vertraagt om af te slaan en dat je daar dan best defensief op reageert (maw: op een veilige manier vertragen).Dan moet je mij eens uitleggen hoe richtingsaanwijzers de verkeersveiligheid verhogen, als ze geen garantie zijn. Mijns inszien VERLAAGT dat de verkeersveiligheid enorm. Je ziet iemand pinken en anticipeert dus op zijn volglijn. Als hij vervolgens een andere lijn uitvoert is dat dus alleen maar gevaarlijker.
't is niet omdat iemand de pinkers gebruikt, dat je daarom plots blindelings moet volgen wat hij doet. Pinkers is een extra hulpmiddel, niks meer maar ook niks minder.
(beschouw het zoals chauffeurs die beide pinkers gebruiken om een gevaar aan te duiden, met 1 pinker duidt je ook een veranderende situatie op de rijweg aan, mét direct de richting waar je wss zal afslaan)
Op een rotonde heb je geen tegenliggers of er rijdt iemand in de verkeerde richting.Dus als je een rotonde oprijdt omdat de tegenligger pinkt, en vervolgens rijdt de tegenligger gewoon rechtdoor op jouw auto, dan ben je niet in je recht. Waarvoor dient dat pinken dan? Dan kan je net zogoed pinkers afschaffen, want je moet toch wachten tot hij de weg verlaten heeft voor je mag vertrekken en voor je in je recht bent.
Dat is toch ook zever
Wie op een rotonde rijdt heeft altijd voorrang tov wie de rotonde wil oprijden. Het al dan niet gebruiken van richtingsaanwijzers verandert hier niets aan.
Richtingsaanwijzers dienen om de andere weggebruikers je intenties duidelijk te maken en dus de verkeersveiligheid te verhogen. Het heeft GEEN invloed op de voorrangsregels. Het niet gebruiken van richtingsaanwijzers is strafbaar, het verkeerd gebruiken ervan is een lacune in de wetgeving.
Zie originele post: hoeveel artikelen van de wegcode moet ik er nog bij halen?Graag staving van Uw mening ahv wegcode en/of rechtspraak.Zodra iemand zijn knipperlichten aansteekt, dan geeft hij aan de andere bestuurders aan dat hij een maneuver wil uitvoeren, en verliest bijgevolg zijn voorrang.
Knipperlichten aansteken en niet inslaan kan (helaas niet:zal) immers beschouwd worden als een fout.
Stel dat U op een voorrangsweg rijdt die een 5-armig kruispunt dwarst. Er zijn 2 armen rechts van de voorrangsrichting en U moet afslaan in de tweede arm. Volgens Uw logica zou iedereen die uit de eerste arm komt voorrang hebben op U?