Oude mondelinge huurovereenkomst op papier zetten?

scorpioen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Oude mondelinge huurovereenkomst op papier zetten?

#1 , 29 mei 2007 14:50

Moet een oude mondelinge huurovereenkomst op papier gezet worden?

Volgens het radio nieuws van de VRT deze middag wel.

Ik heb hierover mijn twijfels. Ik vermoed dat men zich hiervoor steunt op de registratieverplichting. De wet zegt dat enkel schriftelijke overeenkomsten kunnen geregistreerd worden.

Art. 3, ? 5, derde lid Woninghuurwet bepaalt:

"Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5?, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing."

Naar mijn mening is deze bepaling alleen van toepassing op schriftelijke overeenkomsten. Alleen op die overeenkomsten is immers art. 32, 5? Wetboek registratierechten van toepassing.

Wat is jullie mening?

scorpioen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 29 mei 2007 18:14

Art. 102. In dezelfde afdeling van hetzelfde Wetboek wordt een artikel 11bis ingevoegd, luidende :
? Art. 11bis. - ? 1. De Koning zal drie bijlagen opstellen, een per gewest, voor elke huurovereenkomst, bevattende een uitleg over de wettelijke bepalingen met betrekking tot de volgende elementen : de bepalingen die door het betrokken gewest goedgekeurd werden inzake de normen van gezondheid, veiligheid en bewoonbaarheid; een uitleg over de aard van een dwingende regel; de bepalingen met betrekking tot de schriftelijke huurovereenkomst, de registratie ervan en de kosteloosheid van de registratie; de duur van de huurovereenkomst; de mogelijkheden om de huurprijs te herzien, de indexering, de lasten; de regels opgesteld inzake de huurherstellingen; de mogelijkheden om de huurovereenkomst te be?indigen en de erbij horende bepalingen; de bepalingen in verband met de verandering van eigenaar; de mogelijkheden voor de partijen om bijgestaan te kunnen worden bij een geschil.
? 2. Deze bijlage zal verplichtend bij de- na de inwerkingtreding van dit artikel- gesloten huurovereenkomst worden gevoegd. ?.(25 april 2007, wet houdende diverse bepalingen (IV) B.S. 8 mei 2007,blz. 25123)

Uit bovenstaande begrijp ik toch dat het om 'alle' huurovereenkomsten gaat.
Laatst gewijzigd door Lex op 29 mei 2007 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Topic Starter

#3 , 29 mei 2007 18:21

? 2. Deze bijlage zal verplichtend bij de- na de inwerkingtreding van dit artikel- gesloten huurovereenkomst worden gevoegd. ?.(25 april 2007, wet houden diverse bepalingen (IV) B.S. 8 mei 2007,blz. 25123)
Dit lijkt mij van toepassing te zijn op overeenkomsten die worden afgesloten na de inwerkingtreding van de wet.

scorpioen

Reclame

Lex

#4 , 29 mei 2007 20:41

Art. 5bis.De verplichting van de registratie van DE huurovereenkomst rust op de verhuurder. De kosten verbonden aan een eventueel laattijdige registratie zijn volledig ten zijne laste.

DE huurovereenkomst uit art. 5bis is m.i. zowel de mondelinge als de schriftelijke overeenkomsten. Om aan de verplichting te voldoen is nu eenmaal een geschrift nodig.

Lees ook eens de antwoorden van Wesley:
http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=2667

wolf2

#5 , 29 mei 2007 21:09

Moet een oude mondelinge huurovereenkomst op papier gezet worden?

Volgens mij bestaat er geen fiscale verplichting om het bestaan van een dergelijke overeenkomst in een verklaring te gieten om deze dan te kunnen registeren. De VRT ging uit de bocht.

scorpioen
Topic Starter

#6 , 29 mei 2007 21:17

Ik ben nog niet overtuigd.

Art. 5bis legt geen verplichting op. Het zegt enkel dat de verplichting, die opgelegd wordt door het Wetboek van Registratierechten, moet uitgevoerd worden door de verhuurder.

Ik vrees dat we gaan naar een verdeelde rechtspraak, en dat komt de rechtsonderhorige niet ten goede.

Ook de rechtsleer is - nu al - verdeeld.

Zie: Coppens in R.W. 2006-07, 1096 en Riquier in TBBR 2007, 278.

scorpioen

scorpioen
Topic Starter

#7 , 05 jun 2007 10:47

Het antwoord op mijn vraag vond ik in het Staatsblad van vandaag, 5 juni 2007.

26 APRIL 2007. - Wet houdende bepalingen inzake de woninghuur.

Deze wet legt de verplichting op om de huurovereenkomsten die onder het toepassingsgebied van de woninghuurwet vallen op schrift te stellen.

Deze wet bepaalt: "Onverminderd het tweede en derde lid blijven de v??r de inwerkingtreding van dit artikel mondeling gesloten huurovereenkomsten onder de toepassing vallen van deze afdeling"

Mondelinge huurovereenkomst afgesloten voor de inwerkingtreding van deze wet blijven dus perfect geldig.

scorpioen

Terug naar “Huren”