In november 2011 brak mijn vriend zijn voet.
Even de situatie schetsen: we werken beiden bij een gemeente, ik bij een administratieve dienst, hij bij de uitvoeringsdienst. Zijn werkplek is ongeveer 1 km verwijderd van de mijne. Op vrijdag eindigt zijn werkdag om 12.00 uur, de mijne om 13.00 uur. Vermits we maar over 1 auto beschikken, rijden we samen naar het werk en terug naar huis.
Die bewuste vrijdagmiddag stak mijn vriend de straat over van zijn werkplek naar het plaatselijke café waar hij mij wekelijks opwacht om samen naar huis te rijden. Hij slaat zijn voet om in één van de putten op de baan, maar vermits hij werkschoenen draagt, is de pijn verdraagbaar. Wanneer hij 's avonds zijn kous uitdoet blijkt zijn voet dik en blauw. Na een ziekenhuisbezoek blijkt dat de voet gebroken is. Na 6 weken gips blijkt nu dat er geen kalk aangroeit en er een operatie moet plaatsvinden om een pin in te brengen.
Volgens de werkgever gaat het niet om een arbeidsongeval, vermits mijn vriend een 'tussenstop' gemaakt heeft. Mag die tussenstop dan niet gemaakt worden om op mij te wachten vermits we maar over 1 auto beschikken en hij dus genoodzaakt was op mij te wachten om naar huis te kunnen rijden?