terugname fototoestel

niefpaarschoenen
Topic Starter

terugname fototoestel

#1 , 31 jan 2012 13:26

Hallo,

Wij hebben vorige week bij fnac een fototoestel gekocht en na testen voldoet dit toestel niet aan onze eisen ttz het levert slechtere foto's op dan ons 4j oud, gelijkaardig toestel. We wouden dit laten vervangen in de winkel door een ander apparaat of eventueel een waardebon, maar blijkt dat ze dat niet terug willen nemen, aangezien het niet defect en al gebruikt is. Mag dat eigenlijk? Wij dachten dat je daar als consument ALTIJD recht op had...

De Fnacsite (http://www.fnac.be/nl/Institutional/Prices.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;) zegt het volgende:

<quote>

ARTIKEL 7 – VERZAKINGSRECHT
7.1. De Belgische wet op de handelspraktijken en de informatie en de bescherming van de consument van 6 april 2010, laat de consument toe om binnen de 14 werkdagen na ontvangst van het product de verkoper te informeren dat hij van de verkoop afziet.

7.2. Wanneer de koper wilt afzien van de verkoop kan hij dat doen binnen de 14 werkdagen die volgen op de levering van de bestelling. De goederen moeten dan binnen dezelfde termijn in de oorspronkelijke, onbeschadigde en originele verpakking, samen met alle toebehoren, de gebruiksaanwijzing en (een kopie van) de factuur/leveringsbon teruggestuurd worden naar:

Fnac Online klantendienst
Jacques Georginlaan 12
1030 Brussel

7.3. Binnen de 30 dagen na acceptatie van de terugname zal Fnac Belgium nv de eventueel betaalde sommen terugstorten, uitgezonderd de rechtstreekse kosten van levering

7.4. Het verzakingsrecht is niet van toepassing op audio- en video-opnamers en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken. Onvolledige, beschadigde, door de consument gebruikte of bevuilde goederen worden niet teruggenomen.
</quote>

7.2 wijst op onbeschadigde verpakking en 7.4 lijkt de verkoper ook gelijk te geven. Tenzij dit verzakingsrecht in tegenstrijd is met de grondwet natuurlijk...

Weten jullie hier meer over? Of is hier meer over te vinden online? Ik vind het alleszins niet...

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2012 13:56

Wij hebben vorige week bij fnac een fototoestel gekocht
Definieer "bij fnac". Het verzakingsrecht dat U citeert is van toepassing op hun webwinkel en valt dus onder verkoop op afstand. Indien U het toestel heeft gekocht in een fysieke winkel, dan is er geen verzakingsrecht.

niefpaarschoenen
Topic Starter

#3 , 31 jan 2012 14:03

Hebben het inderdaad gekocht in een fysieke winkel.

Dus er is geen enkele kans dat we dit ooit gaan kunnen omwisselen? En geldt dit algemeen voor alle producten in alle winkels tenzij anders gespecifieerd bij de winkel?

Reclame

Lanox

#4 , 31 jan 2012 14:07

Hangt van de algemene voorwaarden van de winkel af. Een winkel mag de wettelijk geregelde rechten van de consument niet inperken, uitbreiden is uiteraard wel toegelaten. Denk bijvoorbeeld aan het extra aantal jaren garantie dat autoproducenten voorzien, terwijl dit wettelijk slechts 2 jaar is.

Lanox

#5 , 31 jan 2012 14:09

Als het toestel niet zou voldoen aan de technische vereisten die het afficheert, dan kan U een omruiling eisen, maar het zou me sterk verbazen als dat het geval zou zijn.

niefpaarschoenen
Topic Starter

#6 , 31 jan 2012 14:43

Waar vind ik precies de wettelijk geregelde rechten van de consument?

Die zijn alle vermoedelijk anders voor bvb fototoestellen, auto's en voedingswaren, ik zeg maar wat. Of zijn er basisrechten die voor alle producten gelden?

Franciscus

#7 , 31 jan 2012 18:14

eens goed lezen.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

http://statbel.fgov.be/nl/modules/regul ... arche2.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21

#8 , 06 feb 2012 14:56

Ik zie niet in waarom de TS recht zou hebben om het toestel terug te brengen. Er is namelijk niets mis mee. Verder is het ook uit de verpakking gehaald, dus het terugbrengen in de originele, onbeschadigde verpakking is niet meer mogelijk (de plastic rond de doos is ook onderdeel van de verpakking).

Dat het toestel foto's maakt van lagere kwaliteit dan hun vorige toestel is niet relevant. Voor hetzelfde geld is het vorige toestel een professionele digitale spiegel-reflex camera en het aangekochte toestel een draagbaar fototoestelletje. Uiteraard zullen de foto's van de spiegel-reflex beter zijn.

OK, de TS kan spijt hebben van zijn aankoop, maar aangezien deze niet op afstand was, en er niets echt mis is met het toestel, is er geen enkele reden waarom de winkelketen het toestel zou moeten terugnemen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantra

#9 , 06 mar 2012 20:41

Net zoals Tom denk ik ook in dezelfde richting.
Als de consument bij iedere minder tevreden aankoop telkens zijn volledige rechten denk te kunnen minfesteren daarmee bedoelend alles kunnen terugbrengen om eender
welke reden dan is het hek van de dam.
wil je "zekerder" zijn van een aankoop ga dan ten rade bij een vakhandel en of prof en maak dan zelf geen keuzes maar laat u adviseren. Dat op zich is natuurlijk ook geen
100 % garantie maar het zal in ieder geval een zeer groot stuk schelen.
als ik machines aankoop voor mijn bedrijf dan ga ik ook niet zomaar shoppen. De vergelijking gaat misschien niet volledig op maar zelfs voor de kleinere werfmachientjes leg ik mijn oor te luisteren bij de VTW's die langskomen. En dat terwijl de return policy bij mijn leveranciers vele malen uitgebreider is dan die in de relatie van een winkel/klant. Ik zou mij dus minder zorgen moeten maken als ik een slechte keuze maak. Maar net dat probeer ik net zoveel mogelijk te voorkomen door te luisteren / te lezen / te Leren
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus

#10 , 06 mar 2012 21:47

Bij een bevriende kantoorvakhandelaar bracht men enkele weken geleden een agenda binnen van merk 'E'.
Particulier vond het toch niet ideaal en ging dan een ander merk/type kopen (F)
Particulier werd erop attent gemaakt dat 1) agenda daar niet gekocht was 2) ook het type daar nooit verkocht was.
Volgens particulier deed dat er allemaal niet toe want 'jullie verkopen dat merk toch en dan vraag je aan het merk maar om terug te betalen.
Werd geweigerd .... particulier was trouwens niet van plan een andere agenda te kopen ..... was zeer boos en ging economische inspectie in kennis stellen van de weigering
Laatst gewijzigd door Franciscus op 07 mar 2012 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

VDG2

#11 , 07 mar 2012 08:08

Franciscus, ik heb nog op een dienst-na-verkoop gewerkt van een electroafdeling. Ik kan boeken schrijven over de dingen waar mensen "denken" recht op te hebben.
Neen, gsm in toilet laten vallen, valt niet onder de garantie, koffie over uw laptop gieten ook niet en neen na anderhalf jaar kan je ook niet verwachten dat we uw lcd-tv terugnemen omdat hij niet groot genoeg is... :-p

Gebruiker21

#12 , 07 mar 2012 14:19

Ik was vandaag in de Ik-ben-toch-niet-gek Mediaketen om een DVD terug te brengen omdat de film echt op niks trok. Ze vroegen "Jij bent toch niet gek?" ;)

En GT die in dezelfde richting denkt als ik? Waar gaan we dat schrijven? ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Gebrekkige Producten”