Fanpages op facebook

Studentecriminologie
Topic Starter

Fanpages op facebook

#1 , 26 jan 2012 20:07

Ik vroeg me af hoe het zit met de wetgeving rond Fanpages op het internet.
De meeste facebookers weten dat particulieren een pagina kunnen starten die mensen kunnen liken.
Nu heb ik onlangs vernomen van een fanpagina met +- 70.000 fans.
Uit goede bron weet ik dat deze pagina eerst bestond als 'Astrid Bryan'. De persoon in kwestie kocht deze over van een vriend van me voor 3.5x de marktwaarde.
Nu is het zo dat alle mensen die voordien Astrid Bryan 'geliked' hadden nu een persoon liken die ze hoogst waarschijnlijk niet kennen. 10tallen van mijn vrienden bevestigden dat zij plots fan waren van een pagina van een persoon die zij niet kenden terwijl ze vroeger wel Astrid haar pagina hadden geliked.
Ik heb reeds de pagina gereporteerd aan facebook maar daar verwacht ik geen respons van.
Ik vind het ronduit een inbreuk op de privacy van mensen die deze pagina niet hebben geliked.

Iemand enig idee hoe dit onrecht kan verholpen worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 26 jan 2012 21:41

Uw vraag is ronduit verwarrend. Wie is wie in dit verhaal? En wat hebben de mensen die de pagina niet 'geliked' hebben ermee te maken?

Studentecriminologie
Topic Starter

#3 , 26 jan 2012 22:11

De mensen die de groep astrid bryan leuk vonden vinden nu (aangezien een ander persoon deze overkocht en veranderde in zijn naam) zijn pagina leuk. Terwijl ze in eerste instantie enkel de pagina van Astrid geliked hebben.
Het betreft een publiek figuur. Likes kopen is illegaal had ik ergens gelezen.

Reclame

Redrum

#4 , 27 jan 2012 09:29

Je gaat toch in de eerste plaats naar de Algemene Voorwaarden van Facebook moeten kijken, en dan meer bepaald of het toegestaan is om Facebookpagina's te verhandelen.

Wetgeving over 'likes' op facebook is er niet, en er lijkt mij geen privacy-inbreuk te zijn die er anders ook niet is.

Veebee

#5 , 27 jan 2012 14:04

Volgens mij is er wel een privacy inbreuk: als die mensen "fan" zijn geworden van een bepaalde groep, dan heeft die groep inzage in de gegevens van die personen(privacy)
Wanneer nadien die fan page dan gewijzigd wordt van inhoud, eigenaar en dergelijke (en blijkbaar nog tegen betaling ook), dan beschikt die nieuwe eigenaar over prive informatie die volgens mij verkregen werd op een manier waarop de aangesloten personen in eerste instantie geen toelating hebben voor gegeven?
Of vergis ik mij?

bartvdv

#6 , 27 jan 2012 14:15

(Als een bedrijf wordt overgenomen, beschikt dat bedrijf ook plots over allerlei informatie over klanten. Dan moeten ze zich maar un-fannen, zeker).

JPV

#7 , 27 jan 2012 14:56

ik volg bartvdv: er is een overeenkomst dat beide partijen elkaars gegevens kunnen inkijken. Als die ene partij plots van geslacht verandert, borstimplantaten uithaalt, ... verandert dat niks aan de overeenkomst.

patjebrussel

#8 , 30 jan 2012 16:16

Iemand die Astrid Bryan goed vindt verdiend eigenlijk niet beter...lol...wat een afschuwelijk mens en wat een afschuwelijke show, nieuwe dieptepunt in tv.
Dat dacht ik vroeger ook, maar lees dit maar eens : http://nl.wikipedia.org/wiki/Astrid_Bryan" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo dom is ze ook weeral niet, integendeel.
Dat ze het nu omzet in $$$$, gelijk heeft ze.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jan 2012 17:05

Dus iedereen eerst een IQ test alvorens dat je een contract mag afsluiten of geld van de bank halen.

patjebrussel

#10 , 30 jan 2012 17:21

Ik versta niet wat die veranderd aan mijn stelling...het blijft een afschuwelijk mens met een afschuwelijke show... lol
Het is des te erger dat ze haar intelligentie gebruikt om minder intelligente mensen zo geld af te troggelen, zou bij wet verboden moeten worden.
Maar ja, zolang er mensen zijn die erin trappen zullen dit soort personages alla P. Hilton, K Kardashian en consoorten op het scherm blijven verschijnen zeker ?
En ik heb daar een andere mening over een jong meisje die Vivaldi en Bach speelde. En nu sleur je er da Hilton-mens bij. Die tweede ken ik niet, zal eens Googlen :mrgreen:

webmaster
Beheerder

#11 , 30 jan 2012 17:37

Graag on topic blijven aub.
Enkele beledigende berichten gewist.
Helaas ben ik wél fan van Astrid... / webmaster

xena

#12 , 30 jan 2012 20:50

Iemand enig idee hoe dit onrecht kan verholpen worden?
heb je enig idee in welk land de vermoedelijke inbreuk is gepleegd

Rikderee

#13 , 12 feb 2012 15:01

Zijn er eingelijk wel uberhaupt al veroordelingen geweest op basis van de privacy wet? Daar voor de strafbepalingen niet enkel een overtreding maar ook opzet moet worden aangetoond? Buiten wat minnelijke schikkingen (bv. google) is er niet veel te vinden.

JPV

#14 , 12 feb 2012 17:57

Op jura.be kan je er genoeg vinden.

eylis

#15 , 13 feb 2012 09:24

Facebook is géén europees bedrijf en valt bijgevolg niet onder onze wetgeving mbt privacy. Facebook probeert zoveel mogelijk de ernstigste misdrijven/fouten te corrigeren die voor de Amerikaanse wetgeving ook niet kunnen.
Maar de privacy-wetgeving zoals ze hier is, is in Amerika helemaal anders geregeld (en zelfs veel minder streng, hoe vreemd dat dat ook lijkt)
Bezint dus voor ge op Facebook begint...
Vreemd dat student criminolgie dat niet weet.

Terug naar “E-commerce”