Stallingskosten, overname auto door garage

BartDi
Topic Starter

Stallingskosten, overname auto door garage

#1 , 11 jan 2012 13:04

Hallo,

Ik heb me speciaal voor dit probleem op dit forum aangemeld. Weet niet echt onder welke sectie het hoort maar ik heb volgend probleem en weet niet hoe het correct moet opgelost worden:

Op 5 juni 2011 heb ik een ongeval. Mijn Hyundai raakt daarbij perte total, enkel BA verzekerd, maar geen schade aan derden. Auto wordt een kilometer ver getakeld naar garage X, die de stallingplaats en takeldienst op zich heeft genomen.

Ik koop me een nieuwe auto bij garage Y. Zij nemen de het wrak van mijn Hyundai voor 1500€ over en regelen het transport van garage X naar garage Y. Ze zouden ook, is enkel verbaal beloofd, mijn oude platen opsturen. De 17de juni wordt de aankoop van mijn nieuwe wagen getekend en alsook de overname van mijn Hyundai.

Ik ga diezelfde dag nog langs bij garage X om mijn adres gegevens te melden waarnaar ze de factuur kunnen sturen en om te melden dat garage Y de auto gaat komen ophalen. Ik bevestig hun dit ook via mail.

Ik hoor niets meer van garage Y noch van garage X en tussen al de facturen die het ongeval met zich mee heeft gebracht verlies ik uit het oog dat garage X mij nog geen factuur heeft gestuurd.

Nu onlangs krijg ik mijn belastingsbrief voor de Hundai voor het jaar 2012 (!!), dat vond ik vreemd. Ik ga op onderzoek uit, eerst bij de verzekeringsmakelaar - maar die blijkt zijn werk goed gedaan te hebben - en dan kom ik er op uit dat mijn Hyundai nog steeds gestald staat bij Garage X. Ik bel hen op om te horen wat er is gebeurd.

Het blijkt dat garage Y transport had gestuurd, maar dat ze de Hyundai niet meekregen omdat er de takel en sleepkosten waar ik nooit een factuur van heb gezien, niet betaald zijn geweest. Nu staat die auto daar al een half jaar met torenhoge stallingskosten als gevolg.

Ik voel me rot dat ik hier niet meer achter heb gezeten en er vanuit gegaan ben dat alles geregeld is geweest, maar ik vraag me af of ik de hele kost moet dekken aangezien:
- ik de 17de juni garage X heb laten weten dat ik de dienst niet langer nodig heb, dat ze de factuur mogen opsturen en dat er transport de auto komt ophalen?
- vanaf de 17de juni niet meer de eigenaar ben van die auto (is het dan niet onder Y hun verantwoordelijkheid wat er vanaf dan met die wagen gebeurt?)?

Bijkomend probleem, ik wil die auto nu zo snel mogelijk van mijn naam, maar krijg mijn platen niet mee vooraleer de totaalkost vereffend werd (die per dag natuurlijk hoger wordt).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 jan 2012 14:22

Garage X aangetekend verzoeken u de bewijzen te verzenden dat ze u een factuur en latere herinneringen hebben verzonden betreffende de stalling van de wagen alsook de weigering deze uit handen te geven. U plaats eveneens in het schrijven de datum en een kopie van het schrijven dd. 17/06/2011. U meldt hen dat bij gebrek aan het ontvangen van de kosten voor het takelen, slepen en stalling van de wagen tot 17/11/2011 en de vrijgave van de nummerplaten binnen de 10 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven u verplicht zal het vredegerecht via een advocatenkantoor in te schakelen om de tegen dwangsom de vrijgave ervan alsook de meerkosten die dit voor u heeft gezorgd te recupereren.

sluit af met: "enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

j.demoor

#3 , 13 jan 2012 10:19

‘droit de rétention est le droit donné à un créancier(=retentor) de se faire justice à lui-même,et de conserver la possession d'un bien appartenant à son débiteur(autrui) comme sûreté de sa créance'(GUILLOUARD,L.,Traité du droit de rétention,Paris 1895,nr.1).

HENRY,P.,L'obligation de restitution du garagiste(noot onder Luik 4 juni 1993),J.L.M.B. 1995,267-269;

‘Wanneer een goederenhandelaar in de haven een retentierecht bedingt op alle zaken van de opdrachtgever tot zekerheid van alle schulden van de opdrachtgever,kan de feitenrechter oordelen dat de vereiste samenhang tussen de teruggehouden zaken en de schuldvordering aanwezig is op grond van het motief dat dit beantwoordt aan de noodzaak van continuïteit in de transacties en dat zulks niet fictief is en aansluit bij de economische realiteit.Wanneer een bedinger van een retentierecht op een roerende zaak deze zaak ontvangt van een niet-eigenaar,is het retentierecht tegenwerpbaar aan de eigenaar van de teruggehouden zaak indien de retentor te goeder trouw was bij de in ontvangstname van de zaak‘[Cass. 27 april 2006(A.P./R.N.),R.W.2007-08,1541-147,Noot STORME,Matthias,Het conventioneel uitgebreid retentierecht en de tegenwerpbaarheid ervan aan de eigenaar van de in bewaring gegeven zaak].

‘Auto wordt een kilometer ver getakeld naar garage X, die de stallingplaats en takeldienst op zich heeft genomen’ en ‘omdat er de takel en sleepkosten waar ik nooit een factuur van heb gezien, niet betaald zijn geweest‘.

‘De verkoper die zijn vordering tot betaling grondt op de stilzwijgende aanvaarding van facturen,voortvloeiend uit de afwezigheid van protest, moet bewijzen op welke datum die facturen bij de koper zijn toegekomen‘[Cass. 8 november 1991,R.W. 1991-92,988]
Indien de garagehouder bewijst u de onbetaalde factuur gestuurd te hebben dan kon hij retentierecht uitoefenen op uw auto en kosten aanrekenen voor de bewaarneming ervan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

BartDi
Topic Starter

#4 , 13 jan 2012 19:36

Garage X heeft er nooit een factuur voor gestuurd. Ik heb destijds mijn adresgegevens en telefoonnummer gegeven en garagehouder X gemeld dat er iemand de auto kwam halen en gevraagd om een factuur te sturen naar mij. Heb dit ook mail gezet, en heb de mail ook nog in mijn inbox staan. Heb hem woensdag gebeld en aan de lijn gehad, donderdag ben ik er naartoe gegaan en heb hem nogmaals daarna een mail gestuurd... ik heb nog altijd geen factuur en mijn platen heb ik ook nog niet terug. Ondertussen dreigtn garage Y die de auto heeft overgenomen, er mee de 1500euro overname kosten terug op mij te verhalen. Ik heb echt wel spijt dat eens ik de mail heb gestuurd dat ik er van uit ging dat alles in orde ging komen en dat ik er niet verder achter gezeten heb...

Vandebos

#5 , 13 jan 2012 21:46

U bent niet verantwoordelijk voor het lakse gedrag van een ander...

BartDi
Topic Starter

#6 , 19 jan 2012 15:49

Heb de factuur nu gehad en garage x rekent effectief de kosten aan van een half jaar stalling. inclusief het slepen en BTW komt dit neer op meer dan een maandloon.

Heb me wat verder ingelicht en het schijnt dat ik geen voet heb om op te staan omdat ik niet kan bewijzen dat ik mondeling en per mail naar een factuur en de beëindiging van de dienst heb gevraagd. Garage X heeft immers nooit op de mail geantwoord...

Drone

#7 , 19 jan 2012 16:58

het verzenden van de mail is voldoende bewijs ( in theorie )

het hangt af wat een rechtbank oordeelt uiteindelijk ( moest het zover komen ), maar de meeste rechters lijken e-mails te aanvaarden op hetzelfde niveau als een aangetekend schrijven.

net als bij een aangetekend schrijven is het niet uw fout dat er geen antwoord op komt.

BartDi
Topic Starter

#8 , 19 jan 2012 17:35

Maar nu kan garage X toch beweren dat hij de mail gewoon niet ontvangen heeft? Of is dat geen geldig argument?

Vandebos

#9 , 19 jan 2012 18:21

Heeft u de mail nog die u hen heeft verzonden? Als u deze met broncode afdrukt zitten hier diverse indicatoren in wanneer deze werd verzonden.

BartDi
Topic Starter

#10 , 19 jan 2012 18:33

Ja, ik heb deze nog. Bedoel je met broncode afzender, ontvanger, datum en tijd?

Vandebos

#11 , 19 jan 2012 19:53

Inderdaad.

U kan tevens bij uw telecomprovider de trunk out details opvragen. Dit zijn de communicaties die u zelf heeft gemaakt. Deze kunnen de elementen uit de mail versterken. Voeg daar nog de afspraken en gegevens aan toe van de andere garagist en je hebt een begin van een zaak.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 jan 2012 22:12

Ik denk dat gezien factuur er is zeker deze al protesteren voor het betwist gedeelte en het niet betwist gedeelte betalen.

BartDi
Topic Starter

#13 , 31 jan 2012 17:56

Ok, ben dus naar de garage gegaan. En heb hem nu ook persoonlijk uitgelegd wat mijn visie is. Dat ik heb laten weten de dienst te willen stopzetten, naar een factuur heb gevraagd en transport heb geregeld voor het ophalen van mijn auto.

Zijn antwoord: retentierecht.

Mijn antwoord: Ja, maar waarom heb je geen gevolg gegeven aan mijn aanvraag en me geen factuur opgesteld zodat ik die kon betalen en de transporteur de auto kon ophalen.

Zijn antwoord: wij versturen geen facturen. Wij hadden geen enkele garantie dat je die ging betalen, maar wij moeten wel alle btw op onze facturen betalen en wij zijn daarbij in ons recht.

Hij wou mijn nummerplaten niet teruggeven. politie erbij gehaald.

Politie: geef die meneer zijn nummerplaten.

Garage: "nee"

Politie:"sorry, de auto staat op zijn terrein, we kunnen niets doen."

Hebben we nog wat gediscussieerd met die agent erbij. De garagist maakte me bang dat hij volledig in zijn recht was en dat ik mezelf tot over mijn oren in de nesten ging werken want dat als ik nu niet betaal dat hij elke dag die hij blijft extra staan zal doorrekenen. En ben uiteindelijk gezwicht. Voel me nu zo dom.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 jan 2012 18:26

Klopt politie is niet bevoegd en garage heeft retentierecht. Politie kan en mag daarin NIET tussenkomen.
Maar inzake een auto moet er bij activiteit in een garage steeds een factuur worden afgeleverd ook aan een particulier.
Ze hadden u dan wel een maning kunnen sturen na een week of twee of bellen...

Hebt u een rechtsbijstandsverzekering?

Terug naar “Andere”