Verjaring van een NMBS boete?

nathalieke84

Re: Verjaring van een NMBS boete?

#16 , 17 jan 2012 10:50

Ik heb toch maar een mail gestuurd naar de ombudsman van de mnbs, misschien kunnen de andere gedupeerden dit ook doen, hoe meer gevallen bekend hoe beter waarschijnlijk.
Zeker aangezien niemand zich kan herrinneren ooit een herrinnering te hebben ontvangen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Goitsi
Topic Starter

#17 , 17 jan 2012 12:28

Ik heb net contact gehad met modero gerechtsdeurwaarders en zij konden mij niet veel meer vertellen, alleen dat het ging over een niet betaalde boete... Zover was ik al mee! Heb hen nu een mail gestuurd met de vraag naar meer informatie.

Lousia

#18 , 18 jan 2012 08:06

Vandaag staat op de site van het laatste nieuws dat de boetes zowie zo verjaren na 5 jaar en dat de NMBS probeert de boete op vrijwillge bassis te innen.
Maar test aankoop is het aan eht odnerzoeken want ze vinden oo kdat de 190 euro veel te hoog is.
Dus lees het artikel en volg het verloop via test aankoop.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#19 , 18 jan 2012 09:23

Inderdaad, schandalig dat de NMBS mensen op zo'n manier wil misleiden. OK, "zwartrijden" kan niet, maar na de verjaringstermijn een deurwaarder de boetes laten innen, goed wetende dat het verjaard is, is er ook zwaar over. "De NMBS weet dat ook, 'maar de reizigers kunnen nog altijd op vrijwillige basis betalen'." Ja, dat zal wel! Staat dit ook zo in die brieven die gestuurd zijn? Dat de feiten wel verjaard zijn, maar dat het een vriendelijk verzoek is om vrijwillig te betalen? Dat zal wel niet.

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=5I3L124N" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox

#20 , 18 jan 2012 09:36

Geweldige actie van de NMBS! Vanaf vandaag stuur ik ook een rekening van 190€ elke keer dat mijn trein te laat is. Gedaan met de peanuts compensatie.

Gebruiker21

#21 , 18 jan 2012 10:33

Geweldige actie van de NMBS! Vanaf vandaag stuur ik ook een rekening van 190€ elke keer dat mijn trein te laat is. Gedaan met de peanuts compensatie.
Inderdaad, moesten alle reizigers dit doen via AS en erin vermelden dat bij niet protesteren (dmv AS) binnen de zoveel dagen, er van uitgegaan wordt dat de NMBS akkoord gaat met de schadevergoeding (en je het geld verwacht op rekening xxx-xxxxxxx-xx), dan zou de NMBS ten onder gaan, denk ik. Ze zouden geen tijd hebben om alle brieven te protesteren, en indien dit voor de rechtbank komt, zou de reiziger nog wel eens gelijk kunnen krijgen. Misschien wel de schadevergoeding iets redelijker houden, want een recher zal die misschien iets te buitensporig vinden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KrstofDS

#22 , 18 jan 2012 12:08

http://www.b-rail.be/nat/N/assets/downl ... 2009_1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Meer info maar heb er niet genoeg verstand van.. Vanaf artikel 72 denk ik

Lanox

#23 , 18 jan 2012 12:11

De eis van 190€ is juist gebaseerd op de buitensporigheid van de eis van de NMBS. Een fout van de reiziger kost 190€ zonder dat dit in verhouding staat tot de geleden schade van de NMBS. Het lijkt mij dan ook logisch dat elke fout van de NMBS met dezelfde buitensporige vergoeding kan gesanctioneerd worden.

bartvdv

#24 , 18 jan 2012 12:48

Je kan de NMBS niet verwijten dat ze achterstallen proberen te innen. Zelfs al zouden de vorderingen verjaard zijn. Zwartrijders kunnen volgens mij niet hard genoeg gestraft worden. Ik geloof sterk in een lik-op-stuk-beleid.

Het enige dat ik aan deze heisa schandalig vind, is dat het véél te lang geduurd heeft vooraleer er een deurwaarder werd ingeschakeld. Dat had binnen de zes à 12 maand moeten gebeuren en niet 5 jaar later. Dat is duidelijk slecht beheer en hopen weggegooid geld. In zekere zin zouden er nu koppen moeten rollen.

JPV

#25 , 18 jan 2012 13:37

bartvdv, het gaat in vele gevallen over mensen die een abonnement hadden... dus zeker geen zwartrijders in sé. En enkelen hebben ondertussen al het bewijs opgediept dat ze wél hun kaart getoond hadden aan het loket/ticket betaald hadden indien ze wél "zwartrijders" waren. Dus er zit een grote fout bij de NMBS hier.

Ik heb btw in 2003 ook "zwartgereden": ik was om 9u03 een trein opgestapt die om 8u59 normaal ging vertrekken, maar wat later vertrok. Omdat ik echter met een go-pass reed, mocht ik geen trein op voor 9 uur... heb dan ook braaf m'n (imho onterechte) boete betaald. Ik ging mss onder die gevallen van nu gezeten hebben...

Gebruiker21

#26 , 18 jan 2012 13:51

Ondertussen ook het verhaal gehoord van iemand die een abonnement had (betaald door de werkgever) op het moment van de "boete", maar dit toen vergeten was en de dag erna aan het loket gaan tonen is. Deze persoon heeft ook zo'n brief gekregen. Waarschijnlijk heeft de conducteur indertijd wel geregistreerd dat mevrouw haar abo vergeten was, maar heeft de loketbediende niet geregistreerd dat ze het wel laten zien heeft de dag erna. Héél klantvriendelijk, NMBS! Doe zo voort! Mensen zijn al pissed dat jullie er niet in slagen een beetje stiptheid en comfort te voorzien. Ze zijn nog meer pissed door alle (al dan niet wilde) stakingen. En nu komt dit er ook nog bij.

Mensen, mensen, ben ik blij dat ik het openbaar vervoer niet meer gebruik. Ik neem af en toe enkel nog de tram tot in het centrum van Antwerpen, wegens weinig ander alternatief. That's it!

eylis

#27 , 18 jan 2012 14:25

deze morgen was er ook iets op de Radio over verjaringstermijnen van zwartrijboetes voor nmbs en De Lijn. En daar schijnt verschil van mening over te bestaan:
De nmbs meent dat de termijn 5 jaar bedraagt en Testaankoop+ e.a. instanties spreken van 1 jaar...

JPV

#28 , 18 jan 2012 16:17

deze morgen was er ook iets op de Radio over verjaringstermijnen van zwartrijboetes voor nmbs en De Lijn. En daar schijnt verschil van mening over te bestaan:
De nmbs meent dat de termijn 5 jaar bedraagt en Testaankoop+ e.a. instanties spreken van 1 jaar...
klopt voor een deel van de mensen, maar ze vragen dit ook aan mensen met een "boete" uit 2006...

ganapathi tantra

#29 , 18 jan 2012 17:43

waarschijnlijk een gevoelig onderwerp maar zouden zij die de overtreding begaan niet eerst een keer hand in eigenboezem steken geen misbruik willen maken van het openbaar vervoer en dan stoppen met allerlei excuses te zoeken om niet te moeten betalen zoals ik vandaag hoorde op de radio.
Testaankoop ? Shame on you !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En ik begrijp volkomen dat het waarschijnlijk niet de bedoeling is hier opnieuw een discussie te openen er is al een lopende topic aangaande deze maar het moest me even van het hart.
Ik stel mij toch soms wel de vraag waar we naartoe gaan. Blijkbaar mag men maar doen wat men wil en dat de NMBS waarschijnlijk toch wel een torenhoge kost heeft om een vergoeding voor een aangeboden dienst binnen te halen zit iedereen maar de vitten de de kost niet in verhouding is tot d e overtreding So what goddikke ik vind dat evident dat dit zo is. treinconducteur moet vaststellen en rapport maken, doorgeven aan collega die alles moet checken, brieven schrijven overtreder aanspreken etc etc etc. Ik denk dat z emet 190 € niet eens toekomen als puntje bij paaltje komt. Dit is wel van een andere orde dan eens een herinnering van een onbetaalde factuur die bij de meest boekhoudsystemen er automatisch uitkomt gerold
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos

#30 , 18 jan 2012 18:55

De wetgeving spreekt van een termijn van maximum 5 jaar om de consument te beschermen tegen willekeur bij het innen van schulden. Nergens wordt de mogelijkheid van de schuldenaar beperkt om een kortere termijn te hanteren zodat de consument in feite nog beter beschermd is tegen de inertie van een administratieve mallemolen. Mi. heeft de Nmbs dus effectief het recht om zichzelf een kortere termijn op te leggen en zal ze die dan ook dienen te respecteren.

Alle deelnemers aan deze discussie wordt vriendelijk verzocht zich te houden aan het onderwerp ervan en niet af wijken of te veralgemenen om eventjes wat verwijten en beschuldigingen in het rond te zwieren. Er zijn voldoende online kranten in Vlaanderen die dergelijke tirades met veel liefde omarmen en de gal onder een veel groter publiek verspreiden...

Terug naar “Actuele Thema's”