Hoe invorderen (vordering door rechter uitgesproken)

onraad
Topic Starter

Hoe invorderen (vordering door rechter uitgesproken)

#1 , 16 jan 2012 19:35

Beste

Volgend probleem:
Ik verhuurde een woning en de huurders staakte hun betalingen.
Huurders zijn na een lange procedure uit de woning gezet.

De vrederechter vonniste dat mijn ex-huurders nog een schuld van ruim €4.000 moesten terugbetalen.

Via het lokale ocmw werd er een afbetalingsplan voorgesteld. Desondanks dat ik instemde met hun verzoek, is hier tot op heden niets van in huis gekomen en zag ik nog geen enkele betaling.

Wat kan ik nu best ondernemen? Is het zinvol om een verzoek bij de rechter in te dienen om hen te 'dwingen' de schuld af te lossen?
Aangezien ze via het ocmw steun krijgen, zou de rechter het ocmw misschien kunnen verplichten eerst een deel van hun schulden af te lossen en de rest door te storten?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 17 jan 2012 01:53

Was dat vonnis uitvoerbaar bij voorraad ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

onraad
Topic Starter

#3 , 17 jan 2012 08:03

Vonnis was uitvoerbaar maar wat bedoelt u met 'bij voorraad'?

Reclame

JohnD

#4 , 17 jan 2012 09:24

Wil zeggen dat het vonnis uitvoerbaar is niettegenstaande verzet of hoger beroep. Het hoger beroep schorst het vonnis dus niet. Met andere woorden u kan met zo'n vonnis gewoon naar een deurwaarder stappen die het dan zal uitvoeren mits beslag.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Eddy009

#5 , 17 jan 2012 19:16

Je beschikt over een vonnis van de Vrederechter.

Indien je geen betaling bekomt, dien je je te wenden tot de gerechtsdeurwaarder die, binnen de door de wet oplegde beperkingen, zal trachten uw schuldvordering te recupereren. Eerst zal hij het vonnis betekenen, vervolgens zal hij normaal na verloop van een maand (als het vonnis uitvoerbaar is kan je meteen uitvoeren, maar besef wel dat de tegenpartij tot 1 maand na de betekening tijd heeft om verzet/beroep aan te tekenen) trachten uit te voeren, hetzij door beslag op de goederen, door bankbeslag, door loonbeslag ...

Voortgaande op hetgeen je hebt meegedeeld, zal een gedwongen uitvoering momenteel zeer problematisch zijn. Op die uitkering van het oCMW kan je geen beslag leggen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”