Afgelopen week stond een 2dehands auto op internet te koop waar ik wel interesse voor had, aangezien ik vrij dringend op zoek was naar een 2de auto.
De wagen stond te koop als 'van 1ste eigenaar', blanco gekeurd voor verkoop, vrij van krassen,... voor 1800 euro, vrij laag geprijsd in vergelijking met gelijksoortige aanbiedingen.
Kortom, ik ging ervan uit dat dit wel eens een goede wagen kon zijn en maakte een afspraak.
De verkoper, een allochtone Belg, heel vriendelijk, bracht me het verhaal dat hij die wagen oorspronkelijk voor zijn vrouw had gekocht maar dat nu blijkt dat zij met haar buitenlands rijbewijs er niet mag mee rijden.
Telefonisch had hij me al meegedeeld dat de wagen werkelijk in orde was, dat hij wel iets kende van auto's en zeker was van de goede staat.
De auto had een groene keuringskaart + het 80 punten document van verkoop. Hierop geen enkele opmerking of een item dat aangeduid stond als te herstellen of dergelijke.
Na het bekijken en korte proefrit : uitlaat is roest (bijna rot), koppeling is dringend aan vervanging toe (volgens eerste telgesprek was die volgens hem nog heel goed).
Verder diende de auto net een onderhoud te hebben, + distributieriem die ogenschijnlijk aan vervanging toe is (geen onderhoudsboekje bij, dus risicopunt)
Die kosten, totaal ong. een 700 euro, wilde ik er wel bijnemen, vooral omdat het model me aanstaat en verder op het interieur en koetswerk niets aan te merken valt.
Dus voorschot betaald, roos formulier snel naar verzekering, en 's avonds de auto opgehaald.
Op de langere terugweg blijkt vooral op minder goed wegdek dat de ophanging enorm bonkt en klopt. Hoogstwaarschijnlijk de stabilisatorstang of draagarmen of dergelijke. Tevens zie ik dat op de temperatuurmeter dat de auto niet op bedrijfstemperatuur komt (thermostaat, radiator ?).
's anderendaags komt er bij : het kofferslot zit volledig vast, koffer kan enkel open via het hendeltje binnenin. geen verbanddoos, brandblusser vervallen. De binnenspiegel is net naast de oorspronkelijk plek herkleefd. Ik bekijk die plek eens van heel dicht en zie een barst in de binnenkant van de ruit zitten. Verkoper had wel iets gezegd van de spiegel dat die daags ervoor was losgekomen, maar niks van een barst en vanachter het stuur is die ook niet direct te zien. Deze zal waarschijnlijk snel doorscheuren : nieuwe kost 240 euro. Bij regenbui blijkt dat de ruitenwissers versleten zijn. Allemaal zonder opmerking op het keuringsdocument.
Er was 1 sleutel bij de auto, in een merkgarage zou ik eentje kunnen bij laten maken. Echter blijkt nu dat hiervoor de codesleutel en codekaart nodig is, en die was er niet bij. Ook voor elektronische herstellingen/aanpassingen is die vereist. Volgens mij moet de verkoper hier zeker van op de hoogte zijn geweest, aangezien ik ondertussen te weten gekomen ben dat hij geen particulier verkoper is, maar wel degelijk constant met auto's bezig is. (meerdere advertenties, op verschillende namen, 2 gsmnrs, gemeente blijkt ook steeds te wisselen). Ik heb er ondertussen al een 10-tal teruggevonden; oudste advertentie dateert van 2 maanden geleden.
Conclusie : de verkoper is hoogstwaarschijnlijk een verdoken professionele verkoper, die particulier verkoopt.
De wagen is allesbehalve in goede staat; om die technisch in orde te krijgen moet ik zowat nog eens het aankoopbedrag investeren aan herstellingen.
Alle grote en kleine gebreken in beschouwing genomen (de lijst is langer dan hierboven), is het niet zonder fraudepraktijken niet mogelijk om de auto zonder enige opmerking gekeurd te krijgen. Hoe die groene kaart kreeg, en dan nog zonder enige opmerking !
Ik kan pas dinsdag mijn verzekeringsagent spreken. Zou het mogelijk zijn via de rechtsbijstand hierin juridische hulp te krijgen, wagen evt te laten terugnemen ?
Wat kan ik verder nog doen ? Wat zijn mijn rechten ?
Ik ben er zeker van dat hij elke wagen op die 'particuliere' manier verkoopt. Kan dat zo maar ?
Graag enig advies.
Bedankt.