wagen van 'particulier' gekocht : problemen

David en Trees
Topic Starter
Berichten: 4

wagen van 'particulier' gekocht : problemen

#1 , 16 jan 2012 00:17

Afgelopen week stond een 2dehands auto op internet te koop waar ik wel interesse voor had, aangezien ik vrij dringend op zoek was naar een 2de auto.
De wagen stond te koop als 'van 1ste eigenaar', blanco gekeurd voor verkoop, vrij van krassen,... voor 1800 euro, vrij laag geprijsd in vergelijking met gelijksoortige aanbiedingen.
Kortom, ik ging ervan uit dat dit wel eens een goede wagen kon zijn en maakte een afspraak.
De verkoper, een allochtone Belg, heel vriendelijk, bracht me het verhaal dat hij die wagen oorspronkelijk voor zijn vrouw had gekocht maar dat nu blijkt dat zij met haar buitenlands rijbewijs er niet mag mee rijden.
Telefonisch had hij me al meegedeeld dat de wagen werkelijk in orde was, dat hij wel iets kende van auto's en zeker was van de goede staat.

De auto had een groene keuringskaart + het 80 punten document van verkoop. Hierop geen enkele opmerking of een item dat aangeduid stond als te herstellen of dergelijke.
Na het bekijken en korte proefrit : uitlaat is roest (bijna rot), koppeling is dringend aan vervanging toe (volgens eerste telgesprek was die volgens hem nog heel goed).
Verder diende de auto net een onderhoud te hebben, + distributieriem die ogenschijnlijk aan vervanging toe is (geen onderhoudsboekje bij, dus risicopunt)

Die kosten, totaal ong. een 700 euro, wilde ik er wel bijnemen, vooral omdat het model me aanstaat en verder op het interieur en koetswerk niets aan te merken valt.
Dus voorschot betaald, roos formulier snel naar verzekering, en 's avonds de auto opgehaald.
Op de langere terugweg blijkt vooral op minder goed wegdek dat de ophanging enorm bonkt en klopt. Hoogstwaarschijnlijk de stabilisatorstang of draagarmen of dergelijke. Tevens zie ik dat op de temperatuurmeter dat de auto niet op bedrijfstemperatuur komt (thermostaat, radiator ?).
's anderendaags komt er bij : het kofferslot zit volledig vast, koffer kan enkel open via het hendeltje binnenin. geen verbanddoos, brandblusser vervallen. De binnenspiegel is net naast de oorspronkelijk plek herkleefd. Ik bekijk die plek eens van heel dicht en zie een barst in de binnenkant van de ruit zitten. Verkoper had wel iets gezegd van de spiegel dat die daags ervoor was losgekomen, maar niks van een barst en vanachter het stuur is die ook niet direct te zien. Deze zal waarschijnlijk snel doorscheuren : nieuwe kost 240 euro. Bij regenbui blijkt dat de ruitenwissers versleten zijn. Allemaal zonder opmerking op het keuringsdocument.
Er was 1 sleutel bij de auto, in een merkgarage zou ik eentje kunnen bij laten maken. Echter blijkt nu dat hiervoor de codesleutel en codekaart nodig is, en die was er niet bij. Ook voor elektronische herstellingen/aanpassingen is die vereist. Volgens mij moet de verkoper hier zeker van op de hoogte zijn geweest, aangezien ik ondertussen te weten gekomen ben dat hij geen particulier verkoper is, maar wel degelijk constant met auto's bezig is. (meerdere advertenties, op verschillende namen, 2 gsmnrs, gemeente blijkt ook steeds te wisselen). Ik heb er ondertussen al een 10-tal teruggevonden; oudste advertentie dateert van 2 maanden geleden.

Conclusie : de verkoper is hoogstwaarschijnlijk een verdoken professionele verkoper, die particulier verkoopt.
De wagen is allesbehalve in goede staat; om die technisch in orde te krijgen moet ik zowat nog eens het aankoopbedrag investeren aan herstellingen.
Alle grote en kleine gebreken in beschouwing genomen (de lijst is langer dan hierboven), is het niet zonder fraudepraktijken niet mogelijk om de auto zonder enige opmerking gekeurd te krijgen. Hoe die groene kaart kreeg, en dan nog zonder enige opmerking !

Ik kan pas dinsdag mijn verzekeringsagent spreken. Zou het mogelijk zijn via de rechtsbijstand hierin juridische hulp te krijgen, wagen evt te laten terugnemen ?
Wat kan ik verder nog doen ? Wat zijn mijn rechten ?
Ik ben er zeker van dat hij elke wagen op die 'particuliere' manier verkoopt. Kan dat zo maar ?

Graag enig advies.
Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3634
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2012 09:29

Heeft de auto een carpass? Zoniet kan U de koop ongedaan laten maken.

David en Trees
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 16 jan 2012 10:01

Beste,
dank voor uw antwoord.

De auto heeft carpass. Op wat baseert u zich dat daardoor de koop kan tenietgedaan worden ?
Aan de kilometerstand is bij mijn weten tot nu toe niet geknoeid; in ieder geval niet te merken op de kilometerstanden die vermeld staan op de carpass.

Welk procedure dien ik te volgen ?

mvg.

Reclame

Lanox
Berichten: 3634
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jan 2012 10:30

Carpass is verplicht bij verkoop tussen particulieren.
Koop je een tweedehandsauto of lichte bestelwagen?
Dan is de verkoper wettelijk verplicht jou een Car-Pass te overhandigen. Maakt niet uit of hij een particulier is of een professioneel. De Car-Pass toont de kilometerstand op verschillende data. Het document mag niet ouder zijn dan twee maanden. Kreeg je geen Car-Pass? Dan is de verkoop ongeldig en mag je als koper de ontbinding eisen en je geld terugvragen.
Als U geen carpass had gekregen had U op die basis de koop dus kunnen ontbinden.

Veebee
Berichten: 565

#5 , 16 jan 2012 10:43

Op de carpass staat toch ook waar de wagen gekeurd is enz?
Neem anders is contact op met het keuringscentrum?

David en Trees
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 16 jan 2012 19:54

Daar had ik eerder ook al aan gedacht, maar die gaan daar echt niet toegeven dat ze fouten hebben gemaakt, of dat daar voor bepaalde handelaars minder nauw gekeken wordt.

Franciscus
Berichten: 39080
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jan 2012 20:27

Garantiewetgeving tussen particulieren niet van toepassing.
Wie staat er vermeld als verkoper. Wie was eigenaar op het oude inschrijvingsboekje.
Was dit boekje geperforeerd ttz keuring voor verkoop???

Redrum
Berichten: 574

#8 , 17 jan 2012 11:43

Conclusie : de verkoper is hoogstwaarschijnlijk een verdoken professionele verkoper, die particulier verkoopt.
De wagen is allesbehalve in goede staat; om die technisch in orde te krijgen moet ik zowat nog eens het aankoopbedrag investeren aan herstellingen.
Alle grote en kleine gebreken in beschouwing genomen (de lijst is langer dan hierboven), is het niet zonder fraudepraktijken niet mogelijk om de auto zonder enige opmerking gekeurd te krijgen. Hoe die groene kaart kreeg, en dan nog zonder enige opmerking !
Ik ben er zeker van dat hij elke wagen op die 'particuliere' manier verkoopt. Kan dat zo maar ?
Als hij effectief frequent tweedehandswagens verkoopt is hij als particulier inderdaad in overtreding. Verkoper van tweedehandswagens is een gereglementeerd beroep waarvoor de vereisten zelfs strenger zijn dan voor een standaard zelfstandige activiteit. Dat hij meerdere advertenties plaatst of meerder telefoonnummers gebruikt is hier evenwel niet noodzakelijk een sluitend bewijs van.

U kan dit eventueel opnemen met de dienst Controle & Bemiddeling van de FOD Economie of de BTW-administratie.

David en Trees
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 18 jan 2012 14:21

Het 'dossier' is doorgestuurd naar de juridische dienst van mijn verzekering, maar die komen niet tussenbeide wegens aankoopbedrag van de wagen te laag.
Zij concluderen wel dat er sprake is van verborgen gebreken, maar dat de bewijslast bij mij ligt. Begin daar eens aan..

Ondertussen ben ik tot bij de vorige particuliere eigenaar gegaan, en die had de codesleutel en codekaart nog. Voor mij een heel grote opluchting.
Volgens hen zit dat barstje in de ruit er al 2-3 jaar; ik vrees nu dus al wat minder dat die binnen de korste keren gaat doorscheuren.

Een rechtzaak beginnen zie ik nu niet meer zitten, ook al gezien alle bijkomende kosten en miserie.
Los van de vastgestelde gebreken, rijdt de wagen goed.

Met alles rekeninghoudend, lijkt het beter dat ik mijn geld en tijd spendeer om de wagen weer op punt te zetten.
Indien er op korte termijn nog (verborgen) gebreken bovenkomen, bestaat de kans wel dat ik FOD Economie eens contacteer, ook al is het dan uit rancune.
Ik vermoed zo dat zijn andere wagens nu ook niet direct pareltjes zijn qua technische staat.

Aan allen bedankt voor de reacties.

Terug naar “Gebrekkige Producten”